Jump to content

Spesiell fortøyningsteknikk


Poseidon

Recommended Posts

Et flittig medlem på dette forum kom med en utfordring til meg forleden dag; om jeg kunne vise hvordan "Poseidon" blir fortøyd når det ikke finnes mer kaiplass.

 

Den utfordringen tar jeg så gjerne, for det eneste som trenges er en passe bratt bergnabb og en god baugfender. Bergnabber har norskekysten rikelig av  -  og fenderen på Poseidon tåler også en støt. (Bare det anleggsdekket som jeg tredde innpå for et par år siden veier ca 500 kg.)

 

Men til "metoden": jeg sikter bare på en passe høy og bratt nabb, setter baugen inn imot og lar Wichmann gå sakte forover. Deretter kan jeg sette opp et par korte baugfortøyninger og to lange "strevere" fra akterenden og litt skrått inn mot land. Med å legge roret litt under fortøyning, kan disse streverne gjøres temmelig stramme.

 

Bilde

 

På dette bildet viser både streverne og hvordan baugfenderen ligger an mot en nabbe på land.


 

Omtrent sånn ser det ut sidevis.

 

 

Bilde

En av fordelene med å ligge på den måten er at begge sidene på båten blir fri, og "Poseidon" kan brukes som "flytebrygge" for småbåter.

 

- - - -

 

"Nød lærer naken kvinne å spinne" sier et gammelt ordtak. Og selv om jeg aldri har sett noen naken kvinne sitte ved rokken, så kan den maritime varianten kanskje bli: "Kaimangel lærer tung båt å fortøye...."

 

Med gode fester i land er det helt forsvarlig å ligge på denne måten over natten, og dessuten er det jo så enkelt å gjøre sjøklart og gå igjen, ingen anker og kjetting som skal hales inn; bare til å velte igang hovedmotoren, la gå 4 tamper iland og bakke seg rett ut.

 

Anbefales for alle som har en god baugfender.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Var med på noe liknende ombord på ei fiskeskøyte engang. Skipperen kjørte baugen forsiktig inn i brygga og satt på autopiloten med motoren i sakte forover.

 

Alle ombord gikk i butikken og handlet brune flasker mens skipet holdt posisjonen selv. Husker jeg var imponert over "fortøyningen".

 

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Dett er sikkert bra for de med en båt som tåler en trøkk. Men se for dere følgende: Du har fortøyd slik med din elskelige plastbåt mot fjellknasen. Så kommer det en fersk riking forbi med sin nyinnkjøpte båt på 40 fot til 4 millioner i 30 knop. Kanskje ser han deg i siste liten (for seint), slakker opp så hekkbølgeb vokser til minst 2 meter, som treffer båten din. Da blir det "morro".

Nei, denne metoden tør ikke jeg prøve !

Link to post
Share on other sites


anton: Dett er sikkert bra for de med en båt som tåler en trøkk. Men se for dere følgende: Du har fortøyd slik med din elskelige plastbåt mot fjellknasen. Så kommer det en fersk riking forbi med sin nyinnkjøpte båt på 40 fot til 4 millioner i 30 knop. Kanskje ser han deg i siste liten (for seint), slakker opp så hekkbølgeb vokser til minst 2 meter, som treffer båten din. Da blir det "morro".

Nei, denne metoden tør ikke jeg prøve !


Er det bare "rikinger" som oppfører seg uvettig eller hensynsløst på sjøen? :yesnod:

Link to post
Share on other sites


PanPan:

Er det bare "rikinger" som oppfører seg uvettig eller hensynsløst på sjøen? :smiley:


 

 

Neida.Jeg skremte en j¤¤la iddiotnesten på grunn bare fordi han pressa seg forbi i ei trange.Og det gjorde jeg med fullt overlegg,og jammen ble han ikke alvorlig skræmmt også.(ser seg rundt med flakkende skamfyllt blikk lett rødmende)Han kjørte som en dust  :puke: men det var jo ikke pent gjort av meg. :cryin: Tror ikke lommeboka bestemmer hensynsløsheten?

Link to post
Share on other sites

Siden temaet er spesiell fortøyningsteknikk:

 

Stille og fredlig sommerdag.

 

Lå bra fortøyd med godt ankerfeste akter og baugen inn mot land. Tok en tur med jolla, og da jeg kom tilbake lå det en 32 fots seilbåt fortøyd i min båt, men uten noen dregg akter. Han hadde sagt til kona at han bare skulle ligge en kort stund, og at han derfor ikke synes han behøvde å kaste dregg. Han hadde forlatt båten for å besøke noen på land.

 

I tillegg til å mangle dregg bak, lå han også slik at baugen hans belastet den ene  fortøyningen min foran.

 

Vi lå slett ikke så godt lenger, og jeg måtte stadig hale inn på dreggtauet, og justere her og der på grunn av den ekstra belastningen. Mens jeg holdt på med dette kom det en motorbåt på ca 26 fot. Han fortøyde på min andre side - også han uten dregg. Han skulle bare "mekke litt".

 

Deretter  kom nr 3. Han kjørte seg like godt fast i dreggtauet mitt.

 

Da var det like før  :smiley:  :cryin:

 

 

   

Link to post
Share on other sites

Jo takk Lasse,

 

Problemet er velkjent, du er ikke den eneste som har truffet på disse fantomene som "skal bare....".

 

Men jeg har også en annen favoritt; man kommer til en havn, med hundrevis av meter med god kai, og der ligger småbåtene fortøyd en etter en etter en, med sånn ca en båtlengde mellom hver. Du ser bildet for deg?

 

I et forsøk på å komme til lands forsøker man å kontakt den første båten med folk ombord, og spør om de muligens kunne trekke litt den ene eller den andre veien. Men det ser ut for at alle ombord er blind på det ene øret og døv på det andre  -   ingenting skjer......

 

Da gjør det utrolig godt å ta en ekstra runde ut fra kaien, henge ut fendrene og komme inn igjen med litt ekstra omdreining på 1.5 meters propellen, med et kjapt og retorisk spørsmål om det er greit at jeg legger meg på utsiden.

 

Av en eller annen merkelig grunn får de det ofte veldig travelt med å trekke litt bedre sammen......

 

Men, men, stort sett er båtlivet bare kos og glede!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...