Jump to content

Erfaringer med Birchwood 42, 2* VP tamd 60c?


Ktveiten

Recommended Posts

Hei.

Har en tamd 60b motor,ca 83 modell.

Har gått som en klokke siden jeg fikk den.

Var dum og glemte vinterkonservering av motor,med lekk varmeveksler som resultat...den får jeg nesten ta på min kappe :headbang:

 

Ellers så røyker min tildels MYE når den er kald,men roer seg betraktelig når den blir varm.

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Har to tamd 60 c. Startvillige, soter ikke en flekk på akterspeilet. Enkle å ha service på. Mine har gått 2700 timer. Blir jo litt snaut i en båt på 42 fot, så fartsforventningene bør ikke være de helt store.

 

Jeg ville ikke vært redd for maskinene hvis de ikke fremstår som mishandlet. Mine bruker ikke olje.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar!

Høres bra ut.

 

Båten har fart som forventet, er man på tur så er man på tur :)

Maskinene fremstår som velholdte. Ingen/lite svetting, samt bruker minimalt med olje. Ryker lite til å være gamle VP.

 

Noen som har positive/negative erfaringer med denne type båt?

MVH Ktveiten

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg har erfaring med båten så ser den ut til å være en veldig praktisk bruksbåt. stor bredde. Personlig synes jeg designet virker for rotete og har alt for mange elementer! innvendig hadde det kansje hjulpet å rydde bort uvesentlige ting og skjult løse ledninger og sånn. Om du har behov for mye plass og mye båt for pengene tror jeg absoludt det jan være en flott båt for deg! Personlig hadde jeg valgt mindre båt med nyere motorer og moderne design! Men klassikkerene vil jo leve for altid :-)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg har erfaring med båten så ser den ut til å være en veldig praktisk bruksbåt. stor bredde. Personlig synes jeg designet virker for rotete og har alt for mange elementer! innvendig hadde det kansje hjulpet å rydde bort uvesentlige ting og skjult løse ledninger og sånn. Om du har behov for mye plass og mye båt for pengene tror jeg absoludt det jan være en flott båt for deg! Personlig hadde jeg valgt mindre båt med nyere motorer og moderne design! Men klassikkerene vil jo leve for altid :-)

 

Takker for innspill!

 

Virker som en meget romslig båt, noe jeg ønsker da ny båt skal brukes som helårsbolig etter hvert.

Personlig liker jeg godt designet på disse "klassikere".

MVH Ktveiten

Link to post
Share on other sites

Hva har du i dag, og hvorfor skifte? Ut fra signaturen og bilde ser det ut som du har noe som er i samme sjanger allerede? bare nysgjerrig....

 

Som Geirfrode sier så er jeg båtløs nå.

Hadde en Fairline 36 Sedan, men ønsket større båt, samt med aktercabin :thumbsup:

MVH Ktveiten

Link to post
Share on other sites

Er det denne Birchwood 42 på Finn ??

 

Isåfall en meget romslig akterkabin-båt på hele 46 ft, 470 cm bred !!

 

Minner litt på min egen Princess 414, men er noe større og bredere! Har selv 2 stk 60C motorer, og som nevnt over så ryker de en del ved kald motor og lav belastning! Ellers så er det svært så slitesterke motorer!

 

2 stk TAMD60C (2 x 255hk) virker noe undermotorisert til en så stor båt å være (oppgitt til 13t)! Om farten betyr noe så har jeg villet testa at du virkelig får den oppi de oppgitte 20 kn!

 

:sailing:

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Er det denne Birchwood 42 på Finn ??

 

Isåfall en meget romslig akterkabin-båt på hele 46 ft, 470 cm bred !!

 

Minner litt på min egen Princess 414, men er noe større og bredere! Har selv 2 stk 60C motorer, og som nevnt over så ryker de en del ved kald motor og lav belastning! Ellers så er det svært så slitesterke motorer!

 

2 stk TAMD60C (2 x 255hk) virker noe undermotorisert til en så stor båt å være (oppgitt til 13t)! Om farten betyr noe så har jeg villet testa at du virkelig får den oppi de oppgitte 20 kn!

 

:sailing:

 

Bjørn

 

 

Er denne ja!

Har testet båten, med mye groe under. Fikk ca 19 knop :thumbsup:

Men samtidig så betyr ikke farten så mye. Er mer opptatt av å være på tur, rusle fint rundt i 5 - 10 knop :yesnod:

Ryker litt ved oppstart som du sier, men ikke noe voldsomt sjenerende.

Er endel vanndamp(hvit røyk) når jeg går med belastning.

 

Har sitt litt på Princess 414 også, men Birchwooden var en del romsligere.

 

Blir nok henting av ny båt på Fredag ser det ut for :cheers_wine:

MVH Ktveiten

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...