Jump to content

Vedrørende båttester, manglende opplysning om forbruk


borghans

Recommended Posts

Jeg har i lengre tid undret meg over at det aldri opplyses om forbruk i båttester. Jeg mener at dette må være en veldig relevant opplysning, dersom man skal kjøpe ny eller brukt båt. Eks. kan det være viktig å vite om man skal velge en stor / mellomstor eller liten motor? Samt at det kan være forskjell mellom båtfabrikanter på ellers sammenlignbare båter.

Link to post
Share on other sites

Mange testa oppgir faktisk forbruket. Men det e ett vanskelig tall å ha med å gjøre. Det varierer så utrolig mye alt etter last, værforhold og fart.

Generelt så vil en stor motor bruke mindre drivstoff med høy marsjfart og tung last enn det en mindre motor vil gjøre.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Motorens størrelse og båtens fart er alltid oppgitt såvidt eg har sett. Da ser en fort sjøl ca kor landet ligger om en er noenlunde opegående. Hvilken farge motoren har spiller absolutt minimal rolle mht forbruk likevel og om en tror der er drivstoff å spare med å ha en liten motor, vel da er man på feil villspor. Og angående akkurat det. Velg alltid den største man kan tåle. En liten motor er aldri noe pluss på noe punkt og er ALDRI å foretrekke.

Forbruket er altså omtrent satt om en har de to opplysningene, man mangler bare desimalene. Og om det skulle spille noen rolle ved båtkjøp- ikkje kjøp båt. Da har man ikkje råd enkelt og greit.

Nesten alle klager på for lite futt. Hører man noengang noen klage på for mye effekt....?

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ville blitt litt av en jobb for bransjen å standardisere måling av slikt forbruk.

 

Standard båt med og uten ekstrautsyr .... antall personer om bord i prosent av maks antall personer.... vindstille, ingen støm, tomgang, full fart, anbefalt marsfart.... her er det så mye rom for fiksing og triksing at testene ville ikke vært verd noe som helst. Et uavhenging testorgan tror jeg ikke noen har lyst å betale for.

 

Men om det skulle være interesse for å finansiere det der ute, tar jeg gladelig på meg jobben som tester.

I 2012 kan jeg godt teste forbruket over en ukes ferietur med god mat og godt drikke. Om betalingen er god nok og vi her snakker om båter av litt størrelse om med god nok komfort, vil jeg tippe jeg skal rekke ca 48 slike ferieturer i 2012.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Volvo penta har som regel forbrukskurver for hver motortype, beregnet med optimal propell. Uansett størrelse på båten så må jo propellen tilpasses. Vet man marsjfart og turtallet er det ofte 2-300 omdreininger under fullt, så leser man av dette i volvo sine skjema. Vil nok neppe være 100% riktig, men det blir det aldri når man har vær og vind, strømforhold, etc.

 

Jeg har selv også sjekket f.eks Volvo Penta D6/435 mot D6/370.

D6/435 bruker i snitt 4-6% mindre drivstoff enn sin mindre "broder" i følge volvo sine kurver. Personli syns jeg dette er merkelig, men det er vel pumpe trykket som er øket enda mer slik at man får enda bedre forbrenning.

 

Basert på egne erfaringer har jeg data fra noen båter:

29 fot helplaner med hekkaggregat, KAD44, Marsj ca: 28knop, forbruk ca. 1.5L/nm, 3tonn båt

36 fots helplaner med hekkaggregat, 2xKAD300, Marsj ca. 35-38Knop, forbruk ca 2.6L/nm, 4.5tonn

29 fot halvplaner, Yanmar 290, Marsj ca 23knop, forbruk ca 1.9L/nm., 3.5tonn

 

Har nå en 39 fot flybridge båt med Aggregat (2xD4 260) og bruker ca 3.4L/nm på 25knop. (10.7 tonn)

En princess 40 med strak akslinger, bruker ca 4.2-4.4L/nm på 22-25knop.

 

Her snakker jeg ikke om snitt forbruk på en sesong, men det man bruker fra A til B på marsjfart 98% av tiden.

 

/Frode

Redigert av Mart0n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mart0n: det synes jeg er interessant. Jeg har også en 39 fods båd på cirka 10 tons. Med mine 2xVP 310 bruger jeg næsten præcis det samme : Omkring 80 liter i timen på 25-26 knob. Men mine motorer er jo større i slagvolumen? Forbruget bliver altså ikke større med større motorer?

Link to post
Share on other sites

Her er mine data:

 

fuel_d6310x2_tabel.jpg

 

og i graf-form:

 

 

fuel_d6310x2_graf.jpg

 

Data er fremkommet på følgende måde:

 

Effekten er hentet fra Volvos data-ark. Effekten ved de forskellige omdrejningstal er aflæst fra kurven og ganget med 2 (da der er to motorer). Effekten er ved "Calculated propeller load exp 2,5". Hastigheden ved de forskellige omdrejningstal er aflæst på GPS over to modsat rettede strækninger med to personer og normal last, 1/2 tank mm. Brændstofforbruget er aflæst fra Volvos EVC-instrumenter.

 

Som det kan ses er "økonomifart" alt mellem 19 og 29 knob, da forbruget pr. nautisk mil her er næsten det samme. Jeg har brug for 343 heste for at kunne gå med 25 knob.

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er skjelden differanser på forskjellige motorer utgjør mye på en sessong. Det som har lit å si hvilken type båt/konstruksjon man har og hvilket fartsområde man oppererer i! Alle seriøse motorleverandører har jo forbruk og turtallskurver som regel

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...