BEG Startet 22.Desember.2004 Del på Facebook Startet 22.Desember.2004 Jeg har allerede begynt å planlegge neste års badesesong. I tidligere båter har jeg hatt ekkoloddsvingere med temp-måler montert utvendig. Hendig å bare kunne se på instrumentet for å sjekke om jeg kommer til å overleve morgenbadet. Har tenkt på en billigløsning nå. Et stykk digitalt termometer med utegiver. (koster jo knappe 100-lappen) Giveren tenkte jeg å støpe inn i et lite rør fylt med epoxy. For så å skru denne fast til skroget under vann. Isolasjonen til ledningen til giveren er så tynn, så den bør kanskje puttes i en krympestrømpe el. først. Noen som ser noen problemer med en slik hjemmesnekringsoppfinningsløsning? Eller som har andre forslag? Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
ok67 Svart 22.Desember.2004 Del på Facebook Svart 22.Desember.2004 (redigert) Hva med å lime føleren direkte til skroget under vannlinjen på innsiden. Skroget vil vel (om det er massiv glassfiber) ha omtrent samme temperatur som vannet på utsiden? Redigert 22.Desember.2004 av ok67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 22.Desember.2004 Del på Facebook Svart 22.Desember.2004 Hva med å lime føleren direkte til skroget under vannlinjen på innsiden. Skroget vil vel (om det er massiv glassfiber) ha omtrent samme temperatur som vannet på utsiden? Dette var smart, trur faktisk at jeg skal prøve dette forslaget. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Skipper Worse Svart 22.Desember.2004 Del på Facebook Svart 22.Desember.2004 Har tenkt på en billigløsning nå. Et stykk digitalt termometer med utegiver. (koster jo knappe 100-lappen) Giveren tenkte jeg å støpe inn i et lite rør fylt med epoxy. For så å skru denne fast til skroget under vann. Isolasjonen til ledningen til giveren er så tynn, så den bør kanskje puttes i en krympestrømpe el. først. Hvorfor lage seg så mye arbeid? Det er jo bare å hive uti et badetermometer ... to minutter så ser du temperaturen ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
BEG Svart 22.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2004 Hvorfor lage seg så mye arbeid? Det er jo bare å hive uti et badetermometer ... to minutter så ser du temperaturen ... Jobben er vel gjort på 30 minutter. Hver gang badetermometeret skal finnes fram/pakkes vekk går det 1 minutt. Altså er jobben spart inn på 1-2 sesonger. Husk vi lever i en tid hvor vi må fokusere på effektivisering Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Astor Svart 22.Desember.2004 Del på Facebook Svart 22.Desember.2004 (redigert) Jeg har en trådløs sak fra Clas Olsson hvor den trådløse giveren sitter montert på innsiden av skroget i bunnen. Fungerer perfekt. Kan montere inn flere givere hvis ønskelig. (Fåes løse) Eks: En i barskapet, en i kabinen, en i ..... Redigert 22.Desember.2004 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Svart 22.Desember.2004 Del på Facebook Svart 22.Desember.2004 Hei. Jeg har også Clas Olsson giveren limt fast dypt nede i kjølsvinet på et tørt sted. Og så la jeg litt sammenkrøllet papir over. Oppå der litt alu-folie, og så tapet jeg godt over. Tror ikke det da viser så mange tiendedeler feil. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sigurd Svart 23.Desember.2004 Del på Facebook Svart 23.Desember.2004 Har tenkt på en billigløsning nå. Et stykk digitalt termometer med utegiver. (koster jo knappe 100-lappen) Vi har ett par sånne i båten. Hiver bare utesensoren i vannet etter at vi har lagt til. Så enkelt som det kan bli. Har vært inne på tanken om å lime en av sensorene i en liten klatt med sikaflex under hekken, men det har aldri blitt noe av. Funker greit som det er. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 23.Desember.2004 Del på Facebook Svart 23.Desember.2004 Minner forsåvidt om DENNE tråden, i sin tid satt i gang av Walter_S. Kanskje en langtidsrapport kunne være på sin plass Walter_S ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Gunga Din Svart 23.Desember.2004 Del på Facebook Svart 23.Desember.2004 Man kan limma fast givaren med litt silikon eller rustfri ståltråd mot en bordsgenomföring, metallen isolerer veldi dåligt, så det blir garanterat vattentemperaturen! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
BEG Svart 23.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2004 Man kan limma fast givaren med litt silikon eller rustfri ståltråd mot en bordsgenomföring, metallen isolerer veldi dåligt, så det blir garanterat vattentemperaturen! Takk Gunga Din, det var absolutt en meget god idé! Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
LALUNA II Svart 23.Desember.2004 Del på Facebook Svart 23.Desember.2004 har og en sånn duppedings føleren stripset jeg fast på kjølevannsinntaket helt ned til skroget ...fungerer utmerket valgte denne løsningen av en grunn ...går den i stykker ja da er det i søppla med den og ny hos Clas Olsson ved neste anledning Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
SeaMaster175 Svart 23.Desember.2004 Del på Facebook Svart 23.Desember.2004 Tror dere det vil gi riktig temperatur vis man monterer giveren innvendig i en trebåt? mvh M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 23.Desember.2004 Del på Facebook Svart 23.Desember.2004 (redigert) ...... vis man monterer giveren innvendig i en trebåt? I en trebåt må man tenke litt alternativt! Tre isolerer, på god og vondt. Men, giveren til et slik digitalt termometer kan plasseres inntil f. eks. metall ( bunnventilen ) eller andre metall-gjennomføringer. Metall leder temperatur meget godt! Husk også på at de fleste ekkolodd idag viser temperatur via bronsegiveren! I en trebåt kan du ikke ha noe annet enn gjennomgående bronsegiver, likevel. Redigert 23.Desember.2004 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
SeaMaster175 Svart 23.Desember.2004 Del på Facebook Svart 23.Desember.2004 (redigert) I en trebåt må man tenke litt alternativt! Tre isolerer, på god og vondt. Men, giveren til et slik digitalt termometer kan plasseres inntil f. eks. metall ( bunnventilen ) eller andre metall-gjennomføringer. Metall leder temperatur meget godt! Husk også på at de fleste ekkolodd idag viser temperatur via bronsegiveren! I en trebåt kan du ikke ha noe annet enn gjennomgående bronsegiver, likevel. Dette hadde vært noe... For innfelling og med tre meter ledning. Gikk ned til -40 vis jeg husker riktig??? mvh M/B Gamla Redigert 23.Desember.2004 av M/B Gamla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 23.Desember.2004 Del på Facebook Svart 23.Desember.2004 ........ Gikk ned til -40 vis jeg husker riktig??? Håper aldri at du noengang for bruk for dét! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.