Jump to content

Badetemperatur

BEG

Recommended Posts

Jeg har allerede begynt å planlegge neste års badesesong. :diving:

I tidligere båter har jeg hatt ekkoloddsvingere med temp-måler montert utvendig. Hendig å bare kunne se på instrumentet for å sjekke om jeg kommer til å overleve morgenbadet.

Har tenkt på en billigløsning nå. Et stykk digitalt termometer med utegiver. (koster jo knappe 100-lappen) Giveren tenkte jeg å støpe inn i et lite rør fylt med epoxy. For så å skru denne fast til skroget under vann. Isolasjonen til ledningen til giveren er så tynn, så den bør kanskje puttes i en krympestrømpe el. først.

Noen som ser noen problemer med en slik hjemmesnekringsoppfinningsløsning? Eller som har andre forslag?

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Har tenkt på en billigløsning nå. Et stykk digitalt termometer med utegiver. (koster jo knappe 100-lappen) Giveren tenkte jeg å støpe inn i et lite rør fylt med epoxy. For så å skru denne fast til skroget under vann. Isolasjonen til ledningen til giveren er så tynn, så den bør kanskje puttes i en krympestrømpe el. først.

Hvorfor lage seg så mye arbeid? Det er jo bare å hive uti et badetermometer ... to minutter så ser du temperaturen ... :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Hvorfor lage seg så mye arbeid?  Det er jo bare å hive uti et badetermometer ... to minutter så ser du temperaturen ...  :yesnod:

Jobben er vel gjort på 30 minutter. Hver gang badetermometeret skal finnes fram/pakkes vekk går det 1 minutt. Altså er jobben spart inn på 1-2 sesonger. Husk vi lever i en tid hvor vi må fokusere på effektivisering :wink:

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Hei.

Jeg har også Clas Olsson giveren limt fast dypt nede i kjølsvinet på et tørt sted. Og så la jeg litt sammenkrøllet papir over. Oppå der litt alu-folie, og så tapet jeg godt over. Tror ikke det da viser så mange tiendedeler feil.

Lars H. Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har tenkt på en billigløsning nå. Et stykk digitalt termometer med utegiver. (koster jo knappe 100-lappen)

Vi har ett par sånne i båten. Hiver bare utesensoren i vannet etter at vi har lagt til. Så enkelt som det kan bli. Har vært inne på tanken om å lime en av sensorene i en liten klatt med sikaflex under hekken, men det har aldri blitt noe av. Funker greit som det er.

...... vis man monterer giveren innvendig i en trebåt?

I en trebåt må man tenke litt alternativt! Tre isolerer, på god og vondt. Men, giveren til et slik digitalt termometer kan plasseres inntil f. eks. metall ( bunnventilen ) eller andre metall-gjennomføringer. Metall leder temperatur meget godt!

Husk også på at de fleste ekkolodd idag viser temperatur via bronsegiveren! I en trebåt kan du ikke ha noe annet enn gjennomgående bronsegiver, likevel.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

I en trebåt må man tenke litt alternativt! Tre isolerer, på god og vondt. Men, giveren til et slik digitalt termometer kan plasseres inntil f. eks. metall ( bunnventilen ) eller andre metall-gjennomføringer. Metall leder temperatur meget godt!

Husk også på at de fleste ekkolodd idag viser temperatur via bronsegiveren! I en trebåt kan du ikke ha noe annet enn gjennomgående bronsegiver, likevel.

Dette hadde vært noe...

For innfelling og med tre meter ledning. Gikk ned til -40 vis jeg husker riktig???

mvh

M/B Gamla

Redigert av M/B Gamla (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...