modellbaat Startet 7.November.2011 Link til dette innlegget Startet 7.November.2011 Hei Etter å ha lett etter modeller av norske trebåter / fritidsbåter bl.a. på Finn - uten å finne noen - fant jeg ut at jeg måtte få laget dem selv. Etter research, og snakk med venner med tresnekker, endte jeg opp med å få laget 3 forskjellige modeller av snekker i tre. Modellene er håndlaget og meget detaljerte. Så jeg lurer på hva ekte sjøulker her på forumet synes. Den første som jeg kunne tenkt meg tilbakemelding på er : Snekke - med vindskjerm. En kamerat har tilsvarende båt - Grimstad snekka, men den er jo typisk for snekker. Jeg fikk den laget i størrelsen : Lengde 82,5 cm, bredde : 22,5 cm høyde med sokkel : 20,5 cm Nå, hva synes dere ? Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 7.November.2011 Link til dette innlegget Svart 7.November.2011 Glimrende! Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 7.November.2011 Link til dette innlegget Svart 7.November.2011 Fantastisk flott modell!! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Retox_93 Svart 7.November.2011 Link til dette innlegget Svart 7.November.2011 (redigert) Et vakkert syn av en fin Grimstad Sjekte! Kan e få lov til å lagre de bildene på pc'en ? de sjektene blir kalt skjermsjekte forresten Redigert 7.November.2011 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 7.November.2011 Link til dette innlegget Svart 7.November.2011 (redigert) Steike Jeg har tenkt på å lage noe sånt i gave til fattern av vår snekke Men det blir nok langt i fremtiden Redigert 7.November.2011 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
modellbaat Svart 7.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2011 Du kan lagre bildene på pc'en din :o) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 9.November.2011 Link til dette innlegget Svart 9.November.2011 (redigert) Det er flotte modeller, men det er en ting med den snekka jeg bare ikke klarer å bli fortrolig med.... og det er sidene på vindskjermen. Nå skal ikke jeg påstå jeg har sett alle snekker, men jeg har sett mange. Og samtlige av de jeg har sett har rett linje i overkant, samt at det fremre stolpen på fremre sidevindu består at ett rett trestykke med en mindre radius i hjørnene på glasset, ikke en stor halv elliptisk rute som på denne. Utformingen på skjermen ser litt for "asiatisk" ut.... Legger ved ett bilde av min snekke som illustrasjon.... Kontra: Dette er selvsagt å henge seg opp i virkelig flisespikking, men når man først spør hva vi synes er det vel for å få ærlige tilbakemeldinger, ikke bare bestillinger... Hvis man ser på salgsannonsen på Finn ser man at originalbåten har vindskjermer slik jeg skisserer. Samme "feil" går igjen på Polarmodellen. Der peker også midtstolpene på vindskjermene feil vei, samt at originalen har kravellskrog under vannlinjen, mens modellen har klinker hele veien. Med riktig skrog, skjerm og farge(offwhite )på Polarmodellen er det mulig jeg hadde bestilt en. Har forsøkt å få tak i ett glassfiberskrog av Polar jeg kunne innredet selv, men det virker ikke som noen har modell-skrog av Polar 22 dessverre. Når det er sagt, resten av modellene virker veldig flotte og gjennomførte og prisen er vel heller ikke avskrekkende. Så med litt justering på vindskjermen til neste sending... Redigert 9.November.2011 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
modellbaat Svart 9.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2011 Hei igjen Jeg fikk vindkjermen laget etter denne norske tegningen : Men, du ønsket at det skulle justeres slik : Men, da må min originaltegning være feil - Eller at det finnes begge varianter :o) Du blander inn at jeg selger ut snekkene på Finn. Det er egentlig helt urelevant for denne saken på forumet. Men, hvis du ønsker å vite det - så laget jeg snekkene for venner. Men, for at noen skulle lage de, måtte jeg betale utviklingskostnader + bestille et visst minsteantall. Så jeg sa til mine venner at vi sikkert greier å selge de vi ikke skulle ha selv på Finn. Men, som du ser, så har jeg ikke nevnt det med et ord i innlegget mitt. Når det gjelder kameraten som skulle ha Polar snekka, ble jeg enig med han om at vi bygget på standardsnekke skroget - selv om det er litt forskjellig fra originalen. Han mente det var godt nok for han. På det viset slapp vi utviklingskostnadene ved et nytt skrog, og måtte bare forholde oss til minsteantallet. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 9.November.2011 Link til dette innlegget Svart 9.November.2011 Jeg blir stadig forbløffet over hvilke fantastiske ting enkelte klarer å skape, flott arbeid! Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
jo--and Svart 9.November.2011 Link til dette innlegget Svart 9.November.2011 Nydelig smykke av en Grimstadsnekke Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 9.November.2011 Link til dette innlegget Svart 9.November.2011 Er en en tråd med Skrytebilder av trebåter. Om du ser i innlegg 100 og 107 går samme design på vinduer igjen. Samme finner du også på bildet av det som var min båt i innlegg 97. Riktignok er "nedsvingen" på forrere sidevindu noe mindre markert. Modellene var lekre! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
modellbaat Svart 10.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2011 Hei igjen Modellbåt og trebåt er hobby. Yrket mitt er programmering og Internett. Tror nok det skulle mye til å kunne leve av modellbåtsalg. Tipper, hvis jeg selger ut de få snekkene som er til overs, at jeg får dekket utviklingskostnadene, og snekka jeg og kameraten skulle ha .... Husker jeg gikk på Sjøen for alle på Sjølyst for endel år siden, og øyet ble stort og vått når jeg så utstillingene av Rivamodeller. Men, prisene var jo skyhøye den gang, og uoppnålige for de fleste - Men, da kunne kanskje selgerne leve av det... Den neste båten jeg har lyst til å lage er ei fiskeskøyte, noe lignende den under. Har tegninger til skroget, men vil gjerne fornorske den litt på dekk og overbygg. Noen som har forslag / bilder ? Eller burde det være i en egen tråd ? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.November.2011 Link til dette innlegget Svart 10.November.2011 Jeg synes modellen ble fin! Har sett lignende løsning på vindskjermen her i Stavanger-området, men gjerne ikke så ekstrem som på modellen. Gjør at snekka ser rask ut, det trenger absolutt ikke være feil Slikt "potlearbeid" er ganske så nøyaktig og tar lang tid, det krever sin mann/kvinne for å få det så bra til! Vurdert å få dem tette og sette inn radiostyring? Finnes digitale moduler på nettet (og hos Fritjof Arngren) som simulerer en- og tosylindrede dieselmotorer, kunne blitt tøfft! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.November.2011 Link til dette innlegget Svart 10.November.2011 Noen som har forslag Har du tegningen i elektronisk form er det jo bare å tegne og skissere til du får det rett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.