Jump to content

Snekke med vindskjerm - modell i tre

modellbaat

43 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Hei

Etter å ha lett etter modeller av norske trebåter / fritidsbåter bl.a. på Finn - uten å finne noen - fant jeg ut at jeg måtte få laget dem selv.

Etter research, og snakk med venner med tresnekker, endte jeg opp med å få laget 3 forskjellige modeller av snekker i tre. Modellene er håndlaget og meget detaljerte. Så jeg lurer på hva ekte sjøulker her på forumet synes.

Den første som jeg kunne tenkt meg tilbakemelding på er : Snekke - med vindskjerm. En kamerat har tilsvarende båt - Grimstad snekka, men den er jo typisk for snekker.

Jeg fikk den laget i størrelsen : Lengde 82,5 cm, bredde : 22,5 cm høyde med sokkel : 20,5 cm

Nå, hva synes dere ?

pb030020.jpg

pa260008_800.jpg

pa260010800.jpg

Det er flotte modeller, men det er en ting med den snekka jeg bare ikke klarer å bli fortrolig med.... og det er sidene på vindskjermen.

Nå skal ikke jeg påstå jeg har sett alle snekker, men jeg har sett mange. Og samtlige av de jeg har sett har rett linje i overkant, samt at det fremre stolpen på fremre sidevindu består at ett rett trestykke med en mindre radius i hjørnene på glasset, ikke en stor halv elliptisk rute som på denne. Utformingen på skjermen ser litt for "asiatisk" ut....

Legger ved ett bilde av min snekke som illustrasjon....

polar_redusert.jpg

Kontra:

pa260008_800.jpg

Dette er selvsagt å henge seg opp i virkelig flisespikking, men når man først spør hva vi synes er det vel for å få ærlige tilbakemeldinger, ikke bare bestillinger... :wflag:

Hvis man ser på salgsannonsen på Finn ser man at originalbåten har vindskjermer slik jeg skisserer.

Samme "feil" går igjen på Polarmodellen. Der peker også midtstolpene på vindskjermene feil vei, samt at originalen har kravellskrog under vannlinjen, mens modellen har klinker hele veien.

Med riktig skrog, skjerm og farge(offwhite :thumbsup: )på Polarmodellen er det mulig jeg hadde bestilt en. Har forsøkt å få tak i ett glassfiberskrog av Polar jeg kunne innredet selv, men det virker ikke som noen har modell-skrog av Polar 22 dessverre.

Når det er sagt, resten av modellene virker veldig flotte og gjennomførte og prisen er vel heller ikke avskrekkende. Så med litt justering på vindskjermen til neste sending... :thumbsup:

Redigert av Honduras (see edit history)

Hei igjen

Jeg fikk vindkjermen laget etter denne norske tegningen :

skjerm_original.jpg

Men, du ønsket at det skulle justeres slik :

skjerm.jpg

Men, da må min originaltegning være feil - Eller at det finnes begge varianter :o)

Du blander inn at jeg selger ut snekkene på Finn. Det er egentlig helt urelevant for denne saken på forumet. Men, hvis du ønsker å vite det - så laget jeg snekkene for venner. Men, for at noen skulle lage de, måtte jeg betale utviklingskostnader + bestille et visst minsteantall. Så jeg sa til mine venner at vi sikkert greier å selge de vi ikke skulle ha selv på Finn. Men, som du ser, så har jeg ikke nevnt det med et ord i innlegget mitt.

Når det gjelder kameraten som skulle ha Polar snekka, ble jeg enig med han om at vi bygget på standardsnekke skroget - selv om det er litt forskjellig fra originalen. Han mente det var godt nok for han. På det viset slapp vi utviklingskostnadene ved et nytt skrog, og måtte bare forholde oss til minsteantallet.

Hei igjen

Modellbåt og trebåt er hobby. Yrket mitt er programmering og Internett.

Tror nok det skulle mye til å kunne leve av modellbåtsalg. Tipper, hvis jeg selger ut de få snekkene som er til overs, at jeg får dekket utviklingskostnadene, og snekka jeg og kameraten skulle ha ....

Husker jeg gikk på Sjøen for alle på Sjølyst for endel år siden, og øyet ble stort og vått når jeg så utstillingene av Rivamodeller. Men, prisene var jo skyhøye den gang, og uoppnålige for de fleste - Men, da kunne kanskje selgerne leve av det...

Den neste båten jeg har lyst til å lage er ei fiskeskøyte, noe lignende den under. Har tegninger til skroget, men vil gjerne fornorske den litt på dekk og overbygg.

skoyte.jpg

Noen som har forslag / bilder ? Eller burde det være i en egen tråd ?

Jeg synes modellen ble fin! Har sett lignende løsning på vindskjermen her i Stavanger-området, men gjerne ikke så ekstrem som på modellen. Gjør at snekka ser rask ut, det trenger absolutt ikke være feil :smiley: Slikt "potlearbeid" er ganske så nøyaktig og tar lang tid, det krever sin mann/kvinne for å få det så bra til! Vurdert å få dem tette og sette inn radiostyring? Finnes digitale moduler på nettet (og hos Fritjof Arngren) som simulerer en- og tosylindrede dieselmotorer, kunne blitt tøfft!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...