Jump to content

RIB lekker luft trenger tips til prisgunstig og holdbar reparasjon

vazborris

Recommended Posts

hei.

Trenger noen gode råd og tips til åssen vi muligens kan redde dykkerbåten vår!! det er en ribb (litt usikker på størelsen) den leker luft men det er ikke noe hull det siver fra hele bæljen, det virker som det er dårlig blanding i gummien eller noe så den ikke er tett lengere, finnes det noe man kan reparere dette med så det holder 2-3 år pluss uten enorme kostnader på 20-30-40 000 kr? var noen som kom med noe skummfylling eller noe de mente og ha hørt rundt forbi men ingen husker hvor osv så håper noen her kan hjelpe. det er lite med penger i dykkeklubben pr.d.d og vi ønsker derfor gjerne og kunne bruke denne båten noen år til før man eventuelt må investere i en ny eller lignende.

takker for alle gode tips og innspill!

Mvh Daniel Gundersen

det fant jeg også noe greier på et annet sted så et godt tips tror jeg.. man får også kjøpt i statene egent maling til og male de med som skal tette en del men kan være litt vrient og få til norge muligens? også sett en del sliter med at malingen fort blir slitt av når man driver med dykkeutstyr osv. men med maling og argon kanskje man har et knep? bare synd man må ha en flaske argon liggende tilfelle den har sivi litt hehe

kom gjerne med flere innspill

Mvh Daniel

Bare en streiftanke: Er du sikker på at den lekker gjennom gummien? Ofte kan de begynne å lekke i selve ventilene. Min Zodiac lekker som en sil om jeg har disse feiljustert (den innvendige delen, kan skrus litt frem og tilbake med en tang f.eks. og av og til når jeg fyller båten så blir denne vridd, og den lekker luft).

Har du prøvd såpevann-trikset for å se hvor det lekker?

Evt. ring Rammsalt i Asker, han kan alt, og har nok noen gode tips til hvordan du kan få den tett. Tlf. 90692921

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

• 2 år senere...

Punkteringshjelp for bildekk funker!. Spay en boks inn i hvert kammer. Fyll opp båten med luft. Men så, må den snus og vendes på så stoffet får " finne lekasjene". Dette har jeg prøvd selv, og det virker.

Jeg har også hørt at flytende latex gjør jobben, men viktig å rulle båten rundt og rundt og rundt og rundt.......:-)

Jeg prøver denne gamle tråden.

Dekk på boks ? Fungerer det?

Jeg har ett hull som er lappet 3 ganger, men det lekker alltid etter en liten stund igjen.

Det er en sprekk helt oppe i lista på jolla så det er veldig vanskelig og lappe der.

Har prøvd latex inne i tuben men virket ikke helt det heller.

Er det flere som har erfaring på dekk på boks?

Er det bare og flekke på med en boks inn i tuben pumpe luft og rulle rundt??

Drittlei av å pumpe annenhver dag , og finne den hengende som en slapp ballongover daviter festene :/

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

• 1 år senere...

Er det noen flere som har erfaringer med det relativt kostbare (finner det ikke på nettbutikken) produktet for innvending tetting fra Maritim? Har dette noen bedre effekt enn forslaget med dekk på boks? 

Har kjøpt for en billig penge en gammel kinarib som blir blaut etter 4-5 dager og til tross for mange forsøk med Zalo finner jeg ikke (flere, har lappet to) lekkasjer som kan lappes. 

Det slår meg at det kanskje kan være en lekkasje andre steder enn gjennom duken hvis du ikke klarer finne flere lekkasjer med zalovann?

Har du prøvd å sette båten på høykant/på siden slik at du kan fylle zalovann oppi nedsenkningen til ventilen/ventilene? Disse kan som regel skrues ut og skiftes ut med nye ventiler. Vet ikke om de har slike ventiler hos Maritim, men de er å få tak i hos enkelte båtutstyrsbutikker med bredt sortement.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...