Jump to content

Bruktimport fra Grønland


El Grill

Recommended Posts

Hva er det konkret du lurer på? Det er ganske rett frem og bare se til at tollvesnet får sin moms, hk avgift samt mva på transportutgifter.Samt noen kr i miljøavgift på kjøleboksen.

Grønland sier du. Type sjark da? Grønland er vel pr definisjon Danmark så da burde det ikke være noen CE utfordringer å tenke på.

Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke Grønnland med i EU da, de ble riktignok med sammen med Danmark i 1973 mot "egen vilje", og forlot EU i 1985 etter en folkeavstemming i 1982.. Så om Grønnland følger fritidsbåtdirektivet bør nok sjekkes og dermed bør en også sjekke at båter som er nyere enn fra 1. juni 1998 er CE merket.. Båter fra tidligere er unntatt... Dette kan være en gråsone, og en bør sjekke litt nøye..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er en Yamarin 59ht jeg har sett på. Den er produsert i Finland i 2008, så CE merket burde vel ikke være noe problem? Jeg ser på toll.no at moms regnes på båtens totalverdi (båtens verdi + motoravgift + transport). Er båtens verdi det jeg betaler til selger i Grønland, eller kommer det en takstmann fra tollmyndighetene og setter en verdi?

 

Har vært der en tur og sett i båthavna (Nuuk), steike for noen båter de har! Massevis av Targa, Nord Star, Viknes osv. Men de båtene forblir nok på drømmestadiet i en god del år framover...

Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke Grønnland med i EU da, de ble riktignok med sammen med Danmark i 1973 mot "egen vilje", og forlot EU i 1985 etter en folkeavstemming i 1982.. Så om Grønnland følger fritidsbåtdirektivet bør nok sjekkes

 

Var ikke klar over at denne delen av "Danmark" ikke var med i EU. En lærer noe nytt hele tiden her på BP :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...