Jump to content

Hvor langt unna motor kan batteribank plasseres?


Sofaseileren

Recommended Posts

I min nyinnkjøpte ( cheers_wine.gif) seilbåt, en Gambling 34, står motoren i forreste del av salongen. Batteriene er stuet under en av køyene, ca 1,5 meter aktenfor motoren. Det gir dårlig oversikt, og de blir stående konstant på skrå, noe jeg ikke er begeistret for. Jeg er fristet til å plassere batteriene ca 1,5 meter lenger akter, der de kan stå vannrett, sikres bedre, og plasseres sammen med lader og eventuelt landstrømsentral. De vil da bli stående drøye 3 meter unna motor, og jeg er usikker på om dette er for langt, i forhold til spenningsfall osv?

Et alternativ kan være å ha startbatteri tett inntil motor og kun flytte forbruksbank.

 

Er uansett drøye 3 meter for lang avstand fra motor?

Link to post
Share on other sites

For ordens skyld: "min nyinnkjøpte.." var å foregripe begivenhetene. Salgssum har avtalt, men før kontraktsignering hadde jeg som betingelse at jeg skulle få motoren inspisert av en mekaniker.

Det er nå utført og jeg er enormt skuffetlettet, med trykk på lettet: Den var langt fra den tilstand som selgeren lovet ( og trodde), kjøpet er kansellert og en knapp tusenlapp investert sparte meg en uforutsett utgift på kanskje 100 000....

 

Er uansett interessert i flere svar på dette, men nå som en mer hypotetisk problemstilling...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...