Morten_L Startet 8.November.2011 Del på Facebook Startet 8.November.2011 Har så smått begynt å planlegge neste sommers seilferie, og håper på å få med noen venner (er alene med en liten gutt som blir 1 år til påske så mannskap er mer eller mindre påkrevd ) Har tenkt på flere forskjellige ruter og har lyst til å legge dem opp i google maps eller eventuelt google earth for å vise venner hva jeg har tenkt. Men jeg får ikke til å lage dette på noen grei måte? På veien er det jo plankekjøring, men verre på sjøen... Noen andre som har erfaring og tips til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 9.November.2011 Del på Facebook Svart 9.November.2011 (redigert) Har du en iPad, og Navionics appen, så går det som en lek å planlegge ruter. Edit: Der ble profilbildet mitt til et kart... Tapatalk... Edit2: Og der forsvant det:-) Redigert 9.November.2011 av Christel III (see edit history) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
-morten- Svart 9.November.2011 Del på Facebook Svart 9.November.2011 går den appen an å legge inn på I-Phone også? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
chrisrik Svart 9.November.2011 Del på Facebook Svart 9.November.2011 går den appen an å legge inn på I-Phone også? Det går fint. Litt mindre skjerm, men. Skal også kunne eksportere ruten derfra til google maps/earth. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Morten_L Svart 13.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2011 Takk for svar, testet nå med eksport av rute fra Navionics på iPaden til Google earth. Fungerte bra det Eneste "problemet" er at jeg får feilmelding når jeg forsøker å dele ruta på Facebook... Mulig jeg må bite i det sure eplet og kjøpe nyeste Navionica Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 14.November.2011 Del på Facebook Svart 14.November.2011 OpenCPN har jo en google earth plugin om du har nett ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 14.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2011 Fikk lastet ned den, men forstod ikke helt hvordan den fungerte.... Har laptop med 3G kort fast ombord så jeg har jo stort sett internett Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 14.November.2011 Del på Facebook Svart 14.November.2011 Kanskje OpenCPN-tråden her kan hjelpe deg :) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Fanafjord Svart 15.November.2011 Del på Facebook Svart 15.November.2011 Jeg bruker Google Earth masse til koseplanlegging. Bruker gjerne streetview å se meg omkring ukjente havneområder på Kirkwall, Wick, Banff og andre plasser jeg har lyst til å seile til neste år. Sjekker gjerne i Streetview hvor man evt. kan leie bil eller hvor severdighetene er. Så er det distansemaleren. Legger opp dagsetapper i utallige versjoner - gjerne med en excelark ved siden av. Og så er det jo å finne skjulte perler, ankerplasser eller saumfare kysten for kaiplasser man evt. kan legge til. Google Earth er tingen når man drømmer om neste års seiltur på en mørk vinterkveld. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Frøken Fryd Svart 15.November.2011 Del på Facebook Svart 15.November.2011 Men så kommer det store spørsmålet, hvordan få Google Earth offline?! Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 15.November.2011 Del på Facebook Svart 15.November.2011 Du får ikke google earth offline, eller i det minste ikke hele, men det hadde vel uansett blitt voldsomme mengder data, du kan imidlertid "cache" deler av google earth. Slik jeg har forstått det: I innstillingene, sett memory cache til laveste mulig verdi(16mb?), og disk cache til høyeste(2000mb), slett cache som allerede ligger der(knapp kalt "delete/remove cache" eller noe sånt), søk deg til området du vil se offline, og la denne laste ned ferdig(er en indikator som viser nedlastingen). Da skal du etter hva jeg ha forstått kunne se dette offline. Finnes antakelig mengder med informasjon om du googler "google earth offline" eller liknende. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Fanafjord Svart 16.November.2011 Del på Facebook Svart 16.November.2011 (redigert) Det stemmer som littmild beskriver. Har gjort det selv noen ganger på denne måten. Det fungerer å laste cachen med den område du er interessert i. Det går fint for en begrenset område men funker ikke for langturplanlegging. I praksis bruker jeg i båten heller elektronisk sjøkart og surfer med google earth når jeg har internetttilgang. Redigert 16.November.2011 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Flybridge Svart 17.November.2011 Del på Facebook Svart 17.November.2011 (redigert) Fikk lastet ned den, men forstod ikke helt hvordan den fungerte.... Har laptop med 3G kort fast ombord så jeg har jo stort sett internett Hvis du seiler kun hvor det er mobildekning, så har du internett. Ikke ellers. Best med f.eks. iPad med innebygd GPS og et eller annet kart-system. Da har du navigasjon hele tiden God tur Redigert 17.November.2011 av Flybridge (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen: Capitan of Canopus Link to post
littmild Svart 17.November.2011 Del på Facebook Svart 17.November.2011 Asus Eee med orginal 12v-lader er bra som kartmaskin, med usb-gpsmottaker. Liten pc som bruker lite strøm og har god batterikapasitet(opptil 10 timer) om det skulle oppstå feil på det elektriske anlegget. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Fanafjord Svart 17.November.2011 Del på Facebook Svart 17.November.2011 Kjører også Asus eee med 12V. Funker helt supert. Er min dedikert båt PC med OpenCPN, AIS, Ugrib (værdata), Google Earth, Den norske los som pdf, Yanmar verkstedsmanual-pdf, etc. etc. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.