Jump to content

Google maps/google earth el til å planlegge båtferie?

Morten_L

Recommended Posts

Har så smått begynt å planlegge neste sommers seilferie, og håper på å få med noen venner (er alene med en liten gutt som blir 1 år til påske så mannskap er mer eller mindre påkrevd :smiley: )

Har tenkt på flere forskjellige ruter og har lyst til å legge dem opp i google maps eller eventuelt google earth for å vise venner hva jeg har tenkt.

Men jeg får ikke til å lage dette på noen grei måte? På veien er det jo plankekjøring, men verre på sjøen...

Noen andre som har erfaring og tips til dette?

Jeg bruker Google Earth masse til koseplanlegging. Bruker gjerne streetview å se meg omkring ukjente havneområder på Kirkwall, Wick, Banff og andre plasser jeg har lyst til å seile til neste år. Sjekker gjerne i Streetview hvor man evt. kan leie bil eller hvor severdighetene er.

Så er det distansemaleren. Legger opp dagsetapper i utallige versjoner - gjerne med en excelark ved siden av. Og så er det jo å finne skjulte perler, ankerplasser eller saumfare kysten for kaiplasser man evt. kan legge til. Google Earth er tingen når man drømmer om neste års seiltur på en mørk vinterkveld.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Du får ikke google earth offline, eller i det minste ikke hele, men det hadde vel uansett blitt voldsomme mengder data, du kan imidlertid "cache" deler av google earth. Slik jeg har forstått det:

I innstillingene, sett memory cache til laveste mulig verdi(16mb?), og disk cache til høyeste(2000mb), slett cache som allerede ligger der(knapp kalt "delete/remove cache" eller noe sånt), søk deg til området du vil se offline, og la denne laste ned ferdig(er en indikator som viser nedlastingen). Da skal du etter hva jeg ha forstått kunne se dette offline.

Finnes antakelig mengder med informasjon om du googler "google earth offline" eller liknende.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Det stemmer som littmild beskriver. Har gjort det selv noen ganger på denne måten. Det fungerer å laste cachen med den område du er interessert i. Det går fint for en begrenset område men funker ikke for langturplanlegging. I praksis bruker jeg i båten heller elektronisk sjøkart og surfer med google earth når jeg har internetttilgang.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

Fikk lastet ned den, men forstod ikke helt hvordan den fungerte....

Har laptop med 3G kort fast ombord så jeg har jo stort sett internett

Hvis du seiler kun hvor det er mobildekning, så har du internett. Ikke ellers. Best med f.eks. iPad med innebygd GPS og et eller annet kart-system. Da har du navigasjon hele tiden

God tur

Redigert av Flybridge (see edit history)

Hilsen: Capitan of Canopus

Kjører også Asus eee med 12V. Funker helt supert. Er min dedikert båt PC med OpenCPN, AIS, Ugrib (værdata), Google Earth, Den norske los som pdf, Yanmar verkstedsmanual-pdf, etc. etc.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...