Jump to content

150.000 i bot får å fylle annen manns båt med sjøvann

Sydvesten

Recommended Posts

Ser denne ligger i nyhetstråden, men det kan være grunn til debatt om emnet...

Sprutet saltvann på annen manns båt - fikk 150 000 i bot

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Helt grei dom! Han har oppført seg som en dust, og det store beløpet skyldes naturligvis de kostbare skadene han påførte den andre båten. Dette er skader som ellers måtte blitt betalt av oss i form av dyrere forsikrinsgpremie. At det har ligget en konflikt bak forsvarewr ikke en slik idiotisk handling. Hvis noen hadde utøvet hærverk på min båt synes jeg ikke det er urimelig at den skyldige blir erstatningspliktig for skadene som blir påført istedet for at forsikringsselskapet skal ta regningen.

Dette er vel matematikken som er lagt til grunn bak fastsettelsen av dommen, ikke "rocket science" å komme frem til beløpet.. som vel er en rimelig dom for en hodeløs gjerning..

Mannen ble dømt til å betale forsikringsselskapet til han som fikk båten fylt med vann, på til sammen 139.502 kroner. I tillegg skulle den uheldige eieren få 4.000 kroner – trolig en egenandel.

På toppen av dette ble mannen dømt til 15.000 i saksomkostninger

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

En annen dommer kunne ha kommet frem til et annet tall

Nå skal jo erstatningen tilsvare beløpet som utbedringen kostet, + evt. tort og svie, noe annet er ikke sedvane i norsk erstatningsrett, så ser ikke helt hvordan tallet kunne blitt særlig annerledes.

Noen som har lest selve dommen?

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Alternativt senario - man driver å legger til, så får man en "skump" slik at man ramler mot gass/gear hendelen slik at drevet tilter opp og motoren går i gear og vannspruten står rundt om. Gearhendelen blir bøyd av den fallende personen, og lar seg ikke rikke. Totalt går det fort en del sekunder før man da får summet seg og stoppet motoren med nøkkel/annen løsning. Har man da opptådd grovt uforstandig, eller er det å anse som et uhell??.

jeg spyler selv scanden med saltvann i ny og ned Puddingen riktignok bare dørken men hvor mye er det egentlig snakk om

Regner med du også spyler det elektrisk anlegget, interiøret også med saltvann da....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...