Jump to content

D5L, er det opp til 50 brt. eller er det opp til 50 bt?


Fru Jacobsen

Recommended Posts

Fru Jcobsen skrev:

"Dette er vel egentlig to forskjellige måter å måle på vel? var i hvertfall det i gamle dager."

 

Btt og bt er vel en og samme sak, men bar to måter å skrive det på.

Båtens vekt angies i tonn.

Skrogets volum angies i btt/bt.

Før ble bt beregnet ved å målsette fra skrogets spant.

Etter de nye beregningene måles det fra skrogets innerhud.

Mener det skal være nogen lunde riktig :confused:

Link to post

Interessant.

 

Dersom ein kjøper ei gammal skøyte som er oppmålt i BRT istadenfor. Korleis gjere dette om til BT?

Kan ein få ein frå Sjøfartsdirektoratet på besøk for å foreta oppmåling?

 

 

La oss sei at ein eig ein firkanta katamaran med veldig lav BT (under 50), men med eit enormt lastedekk.

Kan ein då laste la oss sei 100 metriske tonn med last på dekket, og likevel vere innanfor?

Link to post

Det hadde vore kjekt å funne ut av.

 

Det artige er jo at med ein gong du er under den magiske 15 meters grensa så kan gjerne båten din vere 80 tonn og du kan laste den med 150 tonn om du vil. Samstundes som det ikkje krevast nokon slags form for sertifikat verken på båt eller mannskap.

 

Dette er eit eksempel på slike båter:

 

http://www.midtsiden.no/%E2%80%93-den-forste-i-sitt-slag

 

http://www.fish.no/oppdrett/4718-ny-katamaran-til-sjotroll-havbruk.html

 

Den siste har ein lastekapasitet på 75 tonn på dekk.

 

 

Her er vel noko Sjøfartsdirektoratet tør ta tak i snarast. Å la 18 årige lærlingar i akvakultur frese rundt i desse store båtane utan nokon slags form for opplæring eller sertifikat synst iallefall ikkje eg noko om.

Link to post

Det hadde vore kjekt å funne ut av.

 

Det artige er jo at med ein gong du er under den magiske 15 meters grensa så kan gjerne båten din vere 80 tonn og du kan laste den med 150 tonn om du vil.

Nå er det vel ikke veldig mange båter under 15 med høyere bt enn 50 tonn. Og er du helt sikkker på at de i så fall kan føre uten sertifikat?.

men uansett; det jeg lurte på var om reglene for D5L gjaldt båter målt i brt eller bt.

Her er det en ganske stor forskjell, kanskje Poseidon kan forklare dette som har litt mer pedagogoske evner enn meg :-) Men i korte trekk; båter målt i brt blir fratrukket rom som blant annet stores-rom. Mens det på båter målt i bt (gt) blir målt alle lukkede rom. En bt-målt båt vil altså ha en høyere tonnasje enn båter målt etter de gamle brt-målene. Et eksempel er en 50-60 mtr lang coaster bygd som "paragraf-båt" på 70-tallet var en typisk 299brt (grt)-båt etter at alt av ikke-oppholdsrom ble trukket fra og skott flyttet i alle retninger. Etter å ha blitt målt om (som mange ble) kunne disse båtene fort få en tonnasje på 5-600-bt (gt), altså etter at de begynte å måle ALLE likkede rom.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Ja, ja, ja, nettopp slik er det . . . .

 

Det er den forvirringen som her fremkommer som gjør at man nå legger opp til at grensen for D5L skal endres fra dagens 50 BT (bruttotonnasje) til 24,00 meters total lengde. Forslaget til endring ligger inne i den nye kvalifikasjonsforskriften som nå er ute til høring og vi regner vel alle med at iallefall den delen av forskriften blir gjennomført.

 

Den nye grensen på 24 meter vil i såfall bringe oss mer i overensstemmelse med den grensen som benyttes i flere andre europeiske land, samtidig som 24 meter er en gjenganger i "grønnboken".

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Forslaget til endring ligger inne i den nye kvalifikasjonsforskriften som nå er ute til høring og vi regner vel alle med at iallefall den delen av forskriften blir gjennomført.

 

Har du ein link til denne kvalifikasjonsforskriften som er ute på høring?

 

Eg klarar dessverre ikkje å finne den sjølv, den ligg ikkje på Nærings- og handelsdepartementet sine sider under høringer.

Redigert av Gulenpower (see edit history)
Link to post
Vil et evt tillegg også gjelde D5LA?

Lenge siden jeg har vært i oljebyen nå...............

 

...., så jeg er også påmeldt, Poseidon.

 

Håper det blir plass....:clap:

 

God dag igjen gode båtvenner,

den iveren dere legger for dagen gleder meg grenseløst!

Dere skal være helt sikre på at så snart jeg vet noe mer konkret av hva som kommer til å ligge inne i den nye læreplanen og hva en "oppgraderingsordning" skal inneholde er jeg "på hugget".

Foreløpig har direktoratet lagt den nye D5L-læreplanen litt på is, i påvente av at den omtalte kvalifikasjonsforskriften kommer til å bety for D5L.

 

Vi holder kontakten, i mellomtiden tar jeg meg av kurs her i Stavanger, Egersund, Harstad og selvfølgelig kompaktkurset her på baatplassen.no

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Takk for svar, Poseidon!

 

Du virkar som ein opplyst mann, så eg prøver meg på eit spørsmål til.

 

Er det mogleg å løyse kystskipperen (D5) utan å faktisk ha jobba ombord på ein båt?

 

Eg har teorien til kystskipperen, men har ein landbasert jobb, så eg vil jo aldri få den fartstida eg treng for å løyse kystskipperen med mindre eg begynner å jobbe på ein båt.

Kan eg opparbeide meg nok fartstid til å løyse dette sertifikatet, ved å kun ha Fritidsbåtskipperen?

 

Det står jo følgande:

 

Fartstid

minst 3 år godkjent fartstid om bord (faktisk tid om bord) på skip over 15 meters lengde, hvorav ikke mindre enn 6 mnd. av fartstiden gjennomføres i henhold til Regel II/4 under tilsyn av kvalifisert offiser, samt gjennomgått godkjent evaluering, foretatt av godkjent assessor i henhold til relevante tabeller i STCW 95-koden.

 

Kan eg då, feks. ha 2.5 år godkjent fartstid ombord på ein båt som eg eig som er over 15 meter. Og deretter kun 6 månader ombord på ein "annan båt".

Dvs at eg slepp unna med å bytte jobb i 6 månader (12 månader viss det er 1:1 rotasjon) for å løyse kystskipperen?

 

Eller får ein ikkje "godkjent fartstid" på eit skip over 15 meters lengde når det er fritidsfartøy? Kan eg evt. eige ein lastebåt/lekter med maks vekt 50 bt? Og få godkjent fartstid på denne måten?

 

 

Er veldig interessert i å løyse kystskipperen, men lurar på korleis det er mogleg for ein som ikkje har sitt daglege virke på sjøen.

 

 

Har forstått det slik at når ein har først løyst den, så kan ein ta eit 1 vekers kurs på eit retreningssenter (f.eks. i Rørvik) kvart 5. år for å oppretthalde sertifikatet.

Link to post
Ifølge pålitelige kilder vil gyldigheten av D5L snart forenkles til å gjelde båter mellom 15 og 25m.

Som du vil se av innlegg #16 ovenfor er den nye kvalifikasjonsforskriften for øyeblikket ute på høring. Der foreslås grensen for D5L endret fra 50 BT til 24 meter LOA. Hvis denne delen av forskriften går gjennom vil D5L samtidig omdøpes fra Fritidsbåtskippersertifikat til Fritidsskippersertifikat. Det vil formodentlig legges opp til et lite tilleggskurs som overgangsordning, men dette er som nevnt fortsatt en forskrift som er ute til høring og intet er avklart.

 

du får sertifikatgivende fartstid uansett så lenge båten er over 15 meter

For noen år siden ble dette praktisert litt tilfeldig, men de siste årene har jeg ikke hørt om noen tilfeller der fartstid på fritidsbåt er godkjent som sertifikatgivende - uansett fritidsbåtens størrelse.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...