Jump to content

Ser etter liten dorgepåhengs... hvilken bør jeg velge?


kjetillunde

Recommended Posts

Jeg ser etter en 4-6hk påhengs. Den skal brukes til dorging med en 3 meter aquaquick som har oppblåsbar kjøl og finèrbunn.

 

Jeg er opptatt av følgende:

1. driftsikker

2. minst mulig støy

3. lett å bære (under 30kg!)

4. styrke til å plane med minst 1 voksen

 

Har hørt at 4-takter er tingen til dorging. Sliter med å få tak i brukte 4-taktere og de som er tilgjengelige på finn koster over 7000,- mens en 2-takter yamaha/tohatsu kan man få til rett over 3000,- (8-9år gamle) det er jo litt forskjell...

Link to post
Share on other sites

Som du nevnte, 4-takt er fint å dorge med, har rolig gange, men er dyre og tunge. F.eks. en brukt Yamaha 2-takt 6hk tror jeg vil dekke dine behov, den har betydelig roligere gange enn 4hk da den er tosylindret, driftssikker(og fryktelig lett å skru på selv) den veier lite, og har ikke noe problem med å få deg opp i plan, og ikke minst er den billigere enn en 4-takt i innkjøp(dog ikke på forbruket).

 

Dette er med pris og planing i tankene, selv ville jeg nok gått for en nyere 4-takt 4hk, båten din vil kanskje plane ok med denne også, uten at jeg har erfaring med den motoren og båttypen.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Jeg har dorget maaaange timer med gummijolle på 2,85 m + finerbunn. Har en 5 hk yamaha 2t i dag, hadde tidligere "samme motor" men 4 hk. Overraskende stor forskjell på disse, da 5 hk orker å få båt i plan med 1 voksen + 1 11.åring, mens 4 hk. kun klarer det med en lett voksen. Har også kjørt noen timer med Parsun 4t 5 hk. Støynivået er mer "gressklipperaktig" med 4 takteren, men stor forskjell er det egetlig ikke. 4 takteren er direkte dau i forhold til 2 takteren att. rask kjøring. Duften av 2t liker man eller missliker man. Min 5 hk 2t yamaha (kjøpte den ny som overligger for 3 år siden) begynner plutselig å fuske samt stopper etter ca. 25 timers bruk, da må den rett og slett ha ny plugg. Så fungerer den helt som normalt i nye 25 timer. Men i løpet av disse 25 timene så er minimum 23 dorging eller deromkring. Har tatt opp det hele med forhandler som sier at dette er helt normalt. Har forsøkt å rense/pusse på brukt tennplugg, men problemene kommer da tilbake kun etter et par timers kjøring. Eieren av nevnte Parsun har ikke byttet plugg i løpet av de 4 første brukssesongene.................. Sansynligvis lurt å kjøpe en dyr/egnet/spesial olje hvis man dorger mye med en totakter. Jeg har forsøkt noen forskjellige merker, men merker kun litt forskjell på røykmengden. Har også i en sesong brukt en honda 2,3 hk. som dorgemotor, men dette er en "skrekk og gru" motor - luftkjølt bråkebøtte!!!! Alternativt så har jeg også anledning til å bruke en 10 år gammel 3 hk yamaha malta. Denne er en drøm som dorgemotor ved et utrolig lavt summenivå og ikke minst meget lav vekt. Men den er for liten til å klare å få min gummijolle i plan, selv bare med 11 åringen ombord. Videre så har den kun innebygget tank. Av ukjent grunn så "forbruker" ikke denne tennplugger som sine litt større brødre.

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for innspill littmild og terron! :thumbsup:

 

 

Som du nevnte, 4-takt er fint å dorge med, har rolig gange, men er dyre og tunge. F.eks. en brukt Yamaha 2-takt 6hk tror jeg vil dekke dine behov, den har betydelig roligere gange enn 4hk da den er tosylindret, driftssikker(og fryktelig lett å skru på selv) den veier lite, og har ikke noe problem med å få deg opp i plan, og ikke minst er den billigere enn en 4-takt i innkjøp(dog ikke på forbruket).

 

Da ville jeg helle valgt en Yamaha 2-takt 8hk. Den er også tosylindret og veier like mye som 6hk (27kg).

 

 

Dette er med pris og planing i tankene, selv ville jeg nok gått for en nyere 4-takt 4hk, båten din vil kanskje plane ok med denne også, uten at jeg har erfaring med den motoren og båttypen.

 

Jeg er i tvil om den greier å plane med en 2-takt 4hk...

 

 

Jeg har dorget maaaange timer med gummijolle på 2,85 m + finerbunn. Har en 5 hk yamaha 2t i dag, hadde tidligere "samme motor" men 4 hk. Overraskende stor forskjell på disse, da 5 hk orker å få båt i plan med 1 voksen + 1 11.åring, mens 4 hk. kun klarer det med en lett voksen. Har også kjørt noen timer med Parsun 4t 5 hk. Støynivået er mer "gressklipperaktig" med 4 takteren, men stor forskjell er det egetlig ikke.

 

Så støynivået er ikke så forskjellig fra 2-takter til 4-takter?

 

 

4 takteren er direkte dau i forhold til 2 takteren att. rask kjøring. Duften av 2t liker man eller missliker man. Min 5 hk 2t yamaha (kjøpte den ny som overligger for 3 år siden) begynner plutselig å fuske samt stopper etter ca. 25 timers bruk, da må den rett og slett ha ny plugg. Så fungerer den helt som normalt i nye 25 timer. Men i løpet av disse 25 timene så er minimum 23 dorging eller deromkring. Har tatt opp det hele med forhandler som sier at dette er helt normalt. Har forsøkt å rense/pusse på brukt tennplugg, men problemene kommer da tilbake kun etter et par timers kjøring.

 

Er det en idè å ta med ekstra tennplugger på dorgeturene hvis jeg kjøper 2-takter?

Link to post
Share on other sites

Hadde en 6hk selv, antakelig derfor jeg nevnte den, det jeg mente var 6/8hk, som er samme motor.

 

En 2-syl 2takt har en mer behagelig lyd og gange enn 1-syl 4takt mener jeg.

 

Hadde aldri problemer med kort levetid på tennpluigger med min 2takt 6hk, den gikk mye på lave turtall, opptil 10-12 timer i strekk, men ble også kjørt "hardt" i kortere perioder innimellom. Skiftet tennplugger en gang i året. Uansett er det aldri dumt å ha noe verktøy og slitedeler i båten, uansett motortype.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Med den erfaring som jeg har med mine 2t motorer så har jeg alltid med en ekstra tennplugg. Men det hadde jeg nok også hatt hvis jeg hadde hatt 4 takter. Ellers så er vel den generelle oppfattning at 4t går roligere/støyer mindre enn 2 t. Men samtidig så er det mange som "klager" på litt for mye "grassklipperfølelse" med de små 4takterne. Litt avhengig av hvor mye vekten på motoren har å si --> hvis dette ikke er viktig så ville jeg vurdert å få prøvd/testet en med 2 sylindre, gjerne en 4 takter. Noen som vet hvors store modeller man da må opp i når det gjelder nye motorer i dag?

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De fleste motorprodusentene begynner med 2-syl på 8hk, de veier stort sett rundt det samme uavhengig av produsent, som er i underkant av 40 kg, mao. i overkant av 10 kg mer enn hva f.eks. Yamaha 2-takt 8hk.

 

Kan også legge til at jeg byttet ut min Yamaha 2-takt 6hk med en Yamaha F9.9, den oppleves som ganske mye større og tyngre, men til mitt bruk(båt ligger på vannet stort sett året rundt, lite bæring av hverken båt eller motor) er det en langt bedre motor, fin gange og mye lavere forbruk.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Med den erfaring som jeg har med mine 2t motorer så har jeg alltid med en ekstra tennplugg. Men det hadde jeg nok også hatt hvis jeg hadde hatt 4 takter. Ellers så er vel den generelle oppfattning at 4t går roligere/støyer mindre enn 2 t. Men samtidig så er det mange som "klager" på litt for mye "grassklipperfølelse" med de små 4takterne. Litt avhengig av hvor mye vekten på motoren har å si --> hvis dette ikke er viktig så ville jeg vurdert å få prøvd/testet en med 2 sylindre, gjerne en 4 takter. Noen som vet hvors store modeller man da må opp i når det gjelder nye motorer i dag?

 

Går den roligere med to sylindre?

 

 

De fleste motorprodusentene begynner med 2-syl på 8hk, de veier stort sett rundt det samme uavhengig av produsent, som er i underkant av 40 kg, mao. i overkant av 10 kg mer enn hva f.eks. Yamaha 2-takt 8hk.

 

Ifølge denne siden har yamaha 8hk 2-takt 2-sylindre og veier bare 27kg. Stemmer dette?

Link to post
Share on other sites

To sylindre fremfor én gir en roligere gange, ja, og mye mindre vibrasjon da stemplene "tar imot" endel vibrasjon fra hverandre. Jeg syns det er vanskelig å sitte å holde i styrekulten på en 1-syl over lengre tid.

 

Japp, 2-takt yamaha 6/8hk er(var) tosylindret og veier så vidt jeg har forstått rundt 27 kg ja, men det har du jo tilogmed nevnt tidligere selv:

 

Da ville jeg helle valgt en Yamaha 2-takt 8hk. Den er også tosylindret og veier like mye som 6hk (27kg).

 

:sleep:

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

En totakter blir "sur" hvis den går i timesvis på tomgang ja, da trenger den å kjøres litt hardt noen minutter så pluggen / brennkammer får brent seg skikkelig rent. Nyere 2 taktere med injektion har vel ikke dette problemet i samme grad. Har iallefall ikke merket noe til det på E-tec`en til Evinruude

Link to post
Share on other sites

To sylindre fremfor én gir en roligere gange, ja, og mye mindre vibrasjon da stemplene "tar imot" endel vibrasjon fra hverandre. Jeg syns det er vanskelig å sitte å holde i styrekulten på en 1-syl over lengre tid.

 

Japp, 2-takt yamaha 6/8hk er(var) tosylindret og veier så vidt jeg har forstått rundt 27 kg ja, men det har du jo tilogmed nevnt tidligere selv:

 

 

 

:sleep:

Det høres bra ut, minst mulig vibrasjon er bra :thumbsup: 2-syl er kanskje veien å gå hvis jeg får tak i en under 30kg

 

Stemmer det :) jeg ville bare forsikre meg om at det stemmer at 2-takt yamaha 8hk er tosylindret og veier 27 kg

 

En totakter blir "sur" hvis den går i timesvis på tomgang ja, da trenger den å kjøres litt hardt noen minutter så pluggen / brennkammer får brent seg skikkelig rent. Nyere 2 taktere med injektion har vel ikke dette problemet i samme grad. Har iallefall ikke merket noe til det på E-tec`en til Evinruude

 

Men dorging er jo ikke kjøring på tomgang, blir den "sur" ved lavt turtall også?

Link to post
Share on other sites

Det høres bra ut, minst mulig vibrasjon er bra :thumbsup: 2-syl er kanskje veien å gå hvis jeg får tak i en under 30kg

 

Over lengre tid med rorkult vil jeg anbefale en tosylindret motor ja, båten din tar nok opp vibrasjoner bedre og skrangler mindre enn plastjolla mi, men som sagt blir man fort litt sliten i hånda av vibrasjonen, i flere timer er ikke det så gøy.

 

En totakter blir "sur" hvis den går i timesvis på tomgang ja, da trenger den å kjøres litt hardt noen minutter så pluggen / brennkammer får brent seg skikkelig rent.

 

Har aldri opplevd det som noe problem på mine dorgeturer med Yamaha 2-takt 6hk at den blir sur, ihvertfall. Da snakker vi fort 11-12 timer hvor den går tomgang nesten hele tiden. (må legges til at jeg ikke har altfor god "ro i ræva", så hender vel at motoren går litt opp i turtall noen perioder innimellom)

 

Det er uansett ikke å anse som noe problem om det skulle skje, er jo bare å øke turtallet noen minutter sånn en gang i timen, ta en liten runde avogtil når du trekker opp snøret, eller sett den i fri og rus den litt når du går frem i båten for å hente deg en dorgepils :drink:

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Over lengre tid med rorkult vil jeg anbefale en tosylindret motor ja, båten din tar nok opp vibrasjoner bedre og skrangler mindre enn plastjolla mi, men som sagt blir man fort litt sliten i hånda av vibrasjonen, i flere timer er ikke det så gøy.

Tar en gummibåt som jeg har bra opp vibrasjoner da?

Ja det er greit å ikke bli helt shaky :crazy: i hånda etter flere timer dorging

 

Har aldri opplevd det som noe problem på mine dorgeturer med Yamaha 2-takt 6hk at den blir sur, ihvertfall. Da snakker vi fort 11-12 timer hvor den går tomgang nesten hele tiden. (må legges til at jeg ikke har altfor god "ro i ræva", så hender vel at motoren går litt opp i turtall noen perioder innimellom)

 

Men motoren går vel ikke på tomgang under dorging? Den står vel i gir på et veldig lavt turtall?

 

Det er uansett ikke å anse som noe problem om det skulle skje, er jo bare å øke turtallet noen minutter sånn en gang i timen, ta en liten runde avogtil når du trekker opp snøret, eller sett den i fri og rus den litt når du går frem i båten for å hente deg en dorgepils :drink:

Ja jeg kan fint leve med å frese litt mellom dorgeøktene :cool:

Link to post
Share on other sites

Uten å ha erfaring med gummibåt selv(ihvertfall ikke på mange år), virker det jo som logisk at såpass fleksible materialer som finer og gummi er bedre ihht. vibrasjon enn glassfiber.

 

Når du dorger, avhengig av motorstørrelse og båtstørrelse naturligvis, går du vanligvis uten gasspådrag med gir koblet inn.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Du kan jo sjekke autodb.no, finnes kanskje fler også, søk litt på nettet, hvis du har mulighet til å ta en tur til sverige kan du jo sjekke blocket.se. Ved innførsel til Norge betaler man ikke HK-avgift på motorer under 9 hk, men du må betale norsk moms som er 25% av total kostnad(kjøp og frakt).

 

Lykke til!

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Ikke noe flytende i disse motorene foruten girolja(som ikke kan renne ut), så da er det ett fett hvilken vei du legger den, så lenge den ligger stabilt, vanligvis er det enten på siden, eller med propellakselen pekende mot bakken(sånn man legger den lettest fra seg når den bæres i håndtaket).

 

Noe kan selvfølgelig renne ut av vann-, bensin-, eller oljerester, så legg den på en presenning i bilen.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Ikke noe flytende i disse motorene foruten girolja(som ikke kan renne ut), så da er det ett fett hvilken vei du legger den, så lenge den ligger stabilt, vanligvis er det enten på siden, eller med propellakselen pekende mot bakken(sånn man legger den lettest fra seg når den bæres i håndtaket).

 

Noe kan selvfølgelig renne ut av vann-, bensin-, eller oljerester, så legg den på en presenning i bilen.

Ja det er kanskje 4-taktere det er mer nøye med hvilken vei de ligger under transport. Legger den uansett på søppelsekk eller presenning. :thumbsup:

 

eg kjører ein pioner 13 med 8hk yamaha 4t 2010 mod bruker nesten ikkje bensin og går veldi stille veldi lett å skru på og får båten til å plane:) med 2-3 voksne:)

Høres ut som en bra motor :thumbsup: men den veier vel 37kg i og med at det er en 4-takter. Det blir tungt å løfte på for min del da jeg ofte må ta motoren av og på gummibåten.

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På de 2T yamahaene som jeg har/har hatt så står det ettertrykkelig i instruksjonsboken at de aldri skal ligge på gearhendelen, --> de skal ligge ned på gasshendelen for å ligge støtt under transport. Siden 4T motorer har motorolje så er det jo både mekaniske (les gearhendel) og oljemessige hensyn å ta med disse. De småmotorer som jeg har vært borti med 4T har alle hatt tydelig merking + egne "fortykninger i godset" for på en tydligst mulig måte vise hvordan de skal ligge hvis behov for liggende transport.

Link to post
Share on other sites

Ser dere snakker om at man blir "nummen" av vibrasjoner etter noen timer med dorging. De fleste småmotorene har en skrue på stammen for å øke friksjonen. Dra til den så kan dere slippe styrekulten i lange perioden, bare litt korrigering en gang i blant.

Link to post
Share on other sites

Ser dere snakker om at man blir "nummen" av vibrasjoner etter noen timer med dorging. De fleste småmotorene har en skrue på stammen for å øke friksjonen. Dra til den så kan dere slippe styrekulten i lange perioden, bare litt korrigering en gang i blant.

 

Veldig smart. :thumbsup: På den måten går det kanskje greit med en 1-sylindret motor?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...