Jump to content

GPS med USB tilkobling


GeirKS

Recommended Posts

Jeg har den Haicom-saken fra Clas Ohlson med vanlig serieport (har ikke USB i steinalderPCen min). Fungerer aldeles utmerket!

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte denne C. Ohlson USB GPS tidligere i høst på salg. Kr 499 hos C. Ohlson på Strømmen. Da jeg var der for en uke siden hadde de flere igjen i rotekassa. Det fulgte også med virtuell USB til serieport driver i pakka. Testet den hjemme i stua ved å henge GPS i vinduet vha. medfølgende 2m ledning og sugekopp og etter litt knoting med baudrate, paritets, stopbit etc., fant jeg ut at Lotus sin gamle oppskrift her på forumet virket. GPS'en har også magnetfot for fest på metall. Den er vel neppe vanntett men fugerer trolig gjennom plexiglasset i luka- uten at jeg har testet dette ennå.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte denne C. Ohlson USB GPS tidligere i høst på salg. Kr 499 hos C. Ohlson på Strømmen. Da jeg var der for en uke siden hadde de flere igjen i rotekassa. Det fulgte også med virtuell USB til serieport driver i pakka. Testet den hjemme i stua ved å henge GPS i vinduet vha. medfølgende 2m ledning og  sugekopp og etter litt knoting med baudrate,  paritets, stopbit etc., fant jeg ut at Lotus sin gamle oppskrift her på forumet virket. GPS'en har også magnetfot for fest på metall. Den er vel neppe vanntett men fugerer trolig gjennom plexiglasset i luka- uten at jeg har testet dette ennå.

Har brukt denne i en sesong og har fungert utmerket og uten et feilslag. Det følger med driver for virituell com port i pakken.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Om du ikke har serieport på PCen, men USB port så kan du kjøpe en enkel liten duppeditt som du kobler i USB porten og som har serieport ut. Dermed kan du bruke vanlig RS232 utstyr på en PC med bare USB port.

Nokon som veit kor ein får denne "duppeditten" billegast mogleg. Magellan sin orginale kostar over 600 kroner...

Link to post
Share on other sites

Noen som har en GPS med USB tilkobling å anbefale?

 

Den må fungere under WinXP som en virtuell COM-port for at jeg skal ha glede av den.

 

Geir

Jeg har kommet til å satset på denne:

 

http://www.belanor.no/dllvis7.asp?id=2028&...1426%20&pid=310

 

Prisene finner du her (Kr.1233,-):

 

http://www.belanor.no/dllvis5.asp?id=1373&c1=1373

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Det som er fordel med USB er at du får driftsspenning til enheten gjennom denne USB pluggen. Dersom du velger Seriell RS-232 så må du ha ekstern spenningskilde. Dersom du kjøper alle disse kablene så er du snart kommet opp i en pris som en USB enhet koster.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Det som er fordel med USB er at du får driftsspenning til enheten gjennom denne USB pluggen. Dersom du velger Seriell RS-232 så må du ha ekstern spenningskilde. Dersom du kjøper alle disse kablene så er du snart kommet opp i en pris som en USB enhet koster.

Har seriell gps fra Clas Ohlson. Denne henter spenning fra ekstra keyboardkontakten på pcen!

Link to post
Share on other sites

Har vært hos Malfix i Oslo og kjøpt en slik DSC VHF som det er tilbud på for kr 2200. Denne har jo DSC og gode greier og må derfor kobles til en GPS. Hvordan går dette med disse USB og seriell gpsene? Kan man hente ut signal til VHFen fra disse eller må man da til med en aktiv GPS antenne som sender NMEA? Hadde vært greit med en løsning som gjorde VHFen uavhengig av et PC eller en vanlig GPS står på...

 

VHFen ligger forresten under treet så formellt sett er den ikke i min besittelse enda :santcheers:

Redigert av Sebaldus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vært hos Malfix i Oslo og kjøpt en slik DSC VHF som det er tilbud på for kr 2200. Denne har jo DSC og gode greier og må derfor kobles til en GPS. Hvordan går dette med disse USB og seriell gpsene? Kan man hente ut signal til VHFen fra disse eller må man da til med en aktiv GPS antenne som sender NMEA? Hadde vært greit med en løsning som gjorde VHFen uavhengig av et PC eller en vanlig GPS står på...

 

VHFen ligger forresten under treet så formellt sett er den ikke i min besittelse enda  :santcheers:

Nå er jeg ikke helt 100% sikker i det jeg sier, men jeg er ikke helt på jordet.

 

For å få DSC til å fungerer på din VHF så må du ha et NMEA signalet fra en aktiv GPS eller Kartplotter, GPS'n må snakke samme språk som din VHF'n forlanger.

 

Disse GPS sensorene som du refererer til er software styrt fra en f.eks bærbar PC og vil da bare virke dersom du har riktig software på PC.

 

Silva 15 VHF har tilkobling for GPS sensor, men en vanlig VHF med DSC systemet trenger signal fra en vanlig GPS eller kartplotter.

 

:santa:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Disse GPS sensorene som du refererer til er software styrt fra en f.eks bærbar PC og vil da bare virke dersom du har riktig software på PC.

De GPS-sensorene jeg kjenner, som Haicom saken fra Clas Ohlson, trenger bare strøm. Deretter finner den satellitter og sender posisjon o.a. ut på serie/USB-kabelen. Trenger mao. ikke spesiell software på PC.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

De GPS-sensorene jeg kjenner, som Haicom saken fra Clas Ohlson, trenger bare strøm. Deretter finner den satellitter og sender posisjon o.a. ut på serie/USB-kabelen. Trenger mao. ikke spesiell software på PC.

OK, men du kan ikke bruke disse direkte på en VHF?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

OK, men du kan ikke bruke disse direkte på en VHF?

Jeg lurer egentlig også på det: det er lett å omforme et RS-232-signal til USB - som alle de billige adapterne viser. Men jeg har ennå til gode å se en enkel konverter fra USB til RS-232. Og det er DET som trengs dersom du skal koble en simpel-GPS med bare USB-kabel til en VHF.

 

De er vel ikke bidirektional i så måte, eller?

 

(Nå er det rett før at jeg får PC-forbud...)

Redigert av Andreas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har kommet til å satset på denne:

 

http://www.belanor.no/dllvis7.asp?id=2028&...1426%20&pid=310

 

Prisene finner du her (Kr.1233,-):

 

http://www.belanor.no/dllvis5.asp?id=1373&c1=1373

Har du den?

 

Støtter KUN Garmin grensesnitt....?

 

Dessuten er det ett OEM produkt med begrenset support, finnes det f.eks. noen driver til Windows?

 

(Har to GPS 18 fra før, men med hhv. RS232 og 5V(LVD) grensesnitt, de fungerer bra)

 

Geir

Link to post
Share on other sites

OK, men du kan ikke bruke disse direkte på en VHF?

Jepp, det gjør jeg. "Problemet" er at den trenger 5V strømforsyning og det er jo ikke helt standard i båt. Jeg snekret en 5V strømforsyning til GPSen og jeg får NMEAdata til både VHF og kartplotter. Siden jeg har en GPS i tillegg kommer jeg til å montere en vender slik at jeg kan velge hvilken GPS kartplotteren skal få data fra.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har den Haicom-saken fra Clas Ohlson med vanlig serieport (har ikke USB i steinalderPCen min). Fungerer aldeles utmerket!

Nå har jeg og Haicom fra Clas Ohlson med USB (fruen mente jeg måtte ha en sånn lille julepresang og jeg er fornøyd ...Ny duppedings :cheers: )

ser ut til å fungere greit på laptoppen her fra stua med antennen ut av vinduet (ville ikke ta signalet gjennom termoglassene)

Så da var det å finne det greieste programmet for å bruke den :confused:

 

Har Tiki Light versjonen og fant en masse kartfiler på nettet ..men lite for Sør-Norge . :headbang: .men masse for svenskekysten...blir ikke akkurat der jeg kommer til å ferdes mest ....men kjekt å ha som han sa ..

 

fortsatt GOD JUL :santcheers:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...