småbåtentusiasten Startet 10.November.2011 Del på Facebook Startet 10.November.2011 (redigert) NRK nyheter: Ny ulykke med superboats Hva med bremseskjerm / "fallskjerm" / flaps ? Redigert 10.November.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 10.November.2011 Del på Facebook Svart 10.November.2011 Hvordan skulle denne virke? En skjerm som løses ut vil vel ta godt tak i en båt som er i bevegelse? Prøver å se for meg de påkjenninger de påføres i en snurr i 200km/t Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 10.November.2011 Del på Facebook Svart 10.November.2011 Hvordan skulle denne virke? En skjerm som løses ut vil vel ta godt tak i en båt som er i bevegelse? Prøver å se for meg de påkjenninger de påføres i en snurr i 200km/t Man stopper jo dragstere, jagerfly og romferger i adskillig større hastigheter med fallskjermer å hvorfor ikke båter? Mulig det ikke kan skje raskt nok når en båt først flipper? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ribtjenester Svart 10.November.2011 Del på Facebook Svart 10.November.2011 (redigert) Problemet er vel ikke og få stoppa, tipper dette stoppa fort nok. Risikosport: Den som er med på leken får tåle steken. Redigert 10.November.2011 av Ella. (see edit history) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post Share on other sites More sharing options...
littmild Svart 10.November.2011 Del på Facebook Svart 10.November.2011 Ser ikke for meg noen måte denne fallskjermen kan utløses automatisk på, og det sitter nok veldig langt inne for en driver/throttleman å utløse den. Og det må uansett være et tiltak for å unngå for krappe løft, når uhellet først inntreffer stopper båten fort nok av seg selv, skulle den stoppet fortere ville kreftene blitt større. Tror nok løsningen er sikrere cockpiter, som det allerede er i båter mer moderne enn denne. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Svart 10.November.2011 Del på Facebook Svart 10.November.2011 Den Norske løsningen på dette, vil vel være å sette begrensinger på HK og fart. "Jada.. ok at dere skal kjøre omkapp med superboats, men dere får holde dere under 40km/t (Politikere forholder seg til Metriske hastigheter om de ikke tvinges til annet. Da må det nemlig inn en konsulent med kalkulator) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 10.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2011 (redigert) Et akselerometer kunne trigge ved sterk vertikal akselerasjon f.eks flaps som kunne skytes ut fra en langsmedliggende stilling inntil skroget og ut til "vinger" som drar båten ned mot vannet igjen? Redigert 10.November.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
littmild Svart 10.November.2011 Del på Facebook Svart 10.November.2011 Tror de måtte vært temmelig store for å motvirke løftet skroget selv har i den vinkelen. Og hva skjer dersom en feil på akselerometeret løser ut dette mens båten ligger flatt eller i verste fall "stuper" litt. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post Share on other sites More sharing options...
littmild Svart 10.November.2011 Del på Facebook Svart 10.November.2011 (redigert) Da må det nemlig inn en konsulent med kalkulator Ikke glem konsulenten som skal gjøre den første konsulentens knop-utregning om til miles, så "dem AMMrikanærne" skjønner det. Redigert 10.November.2011 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Svart 10.November.2011 Del på Facebook Svart 10.November.2011 Ikke glem konsulenten som skal gjøre den første konsulentens knop-utregning om til miles, så "dem AMMrikanærne" skjønner det. Da er jeg redd det blir litt mange involverte, så da bare spørs det om det ikke bør settes ned en kommité i forkant som kan lage en konsekvens- og behovsanalyse. Mye er gjort i løpet av et par stortingsperioder om bare bevilgningene er godt nok forankret i statsbudsjettet. Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 11.November.2011 Del på Facebook Svart 11.November.2011 bremsing i høy hastighet med fallskjerm ville vært katastrofalt på en båt i veldig høy hastighet! den ville ha kolapset luftputen og kjørt baugen rett ned! Har sett mange hydroplan båter og andre speedbåter som har fått for mye løft bak pga. en liten bølge, resulterer i at den plutselig blir ubåt! det samme vil skje om man plutselig bremser med en fallskerm eller enorme flaps. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 11.November.2011 Del på Facebook Svart 11.November.2011 Forstår ikke hva dette bremsesystemet skulle gjøre... Bremse båten raskere enn båtens nedbremsing når den treffer vannet? Problemet er nok ikke å bremse raskere. Hvis man ser på båten er det bare tuppen på ene skroget som er ødelagt. Resten av skroget virker intakt og cockpit virker hel. Man kan ikke sammenligne med fly og dragstere, det er verdens mest kontrollerte og beregnede nedbremsing. Vi snakker her om ulykker som oppstår i brøkdelen av ett sekund, og hvor det hele har kommet ut av kontroll lenge før kroppen rekker å reagere. Samtidig kjører man helt på grensen og man ønsker ikke automatiske systemer som kan utløses ved en feil. Vanlige Airbag-systemer virker fint opp til ett eller annet sted, kanskje 150km/t. På ett eller annet tidspunkt kjører man fortere enn at systemene rekker å blåse seg opp før skadene er ett faktum. Jeg vil tro at førerne omkom pga store indre skader som resultat av "bråstoppen" fra 200km/t. Å bremse ned skroget enda raskere ser jeg ingen gevinst i. Her er det nok tyngdekraftens påvirkning av indre organer som gjør utslaget, og det kan man vanskelig løse ved å forsterke skroget ytterligere eller bremse det raskere ned. Får man en "200-0 på 1 sekund"-stopp, er det krefter i sving menneskekroppen normalt ikke tåler. Som Petter Solberg sier "it's not the fart that kills you, it's the big smell"... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 11.November.2011 Del på Facebook Svart 11.November.2011 å snakke om bremseskjermer og nød-flaps her blir like relevant som å skulle ha det på en Formel1 bil. Når ting går til H.... så går det så fort at disse kan være til mer skade enn gavn. Det som vil funke her er passiv sikkerhet , slik at de ombord ikke blir utsatt for så ekstreme belastninger ..: – Dette er en veldig farlig sport, og det vet førerne. Man strekker strikken så langt man kan og ser hvor langt man kommer, sa Superboat-president John Carbonell ifølge AP. Ulykken får derimot ikke Staubo til å bli mer nervøs, og påpeker at sikkerheten er svært god i forbindelse med konkurransene. – Jeg føler ikke at jeg tar en risk med å delta. For det første har jeg en båt som er helt nykonstruert. Sikkerhetscockpiten vår er utrolig omfattende og avansert, sier han. – Hadde dette skjedd oss, hadde vi ikke omkommet. Ulykkesbåten var en eldre båt uten den samme konstruksjon som oss. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Arne Hansen Svart 11.November.2011 Del på Facebook Svart 11.November.2011 Det er nok kollisjonssikre celler, hjelmer og oksygentilførsel som er veien å gå. Hadde vel hatt større tro på om det ble mer krav til vekt/ballast fordeling for å om mulig stabilisere båtene noe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.