"Mathilde" Startet 11.November.2011 Del på Facebook Startet 11.November.2011 (redigert) Har nylig kjøpt meg en ny kraftig batterilader til batteribanken. På spørsmål om å tilkoble laderen permanent, har jeg fått beskjed fra leverandør om at det beste er å koble fra når laderen ikke er i bruk. Dette fordi den ellers, som alle andre ladere, vil tappe litt strøm fra batteriene. Min forrige lader stod alltid permanent tilkoblet og jeg har egentlig ikke tenkt noe særlig over dette.Er det virkelig slik at alle ladere tapper batteribanken når de er tilkoblet uten at de er bruk, eller finnes det ladere som ikke gjør det? Neste spørsmål: Er det noe jeg kan gjøre for å forhindre denne tappingen? Redigert 11.November.2011 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 11.November.2011 Del på Facebook Svart 11.November.2011 Du kan f.eks. koble fra når det ikke er i bruk, enten manuelt, eller en kontaktor/rele som kobler inn mellom lader og batteri når landstrøm blir tilkoblet f.eks. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
quantumduck Svart 11.November.2011 Del på Facebook Svart 11.November.2011 Hæ? Dette skjønte jeg ikke helt, dersom batteriene tappes, uansett av hva, så vil vel laderen lade dem opp igjen dersom den er permanent tilkoblet? Hadde min permanent tilkoblet i fjor vinter s.a. batteriene skulle være toppladet og tåle kulda. Det gikk fint, og jeg gjør det samme igjen i år. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 11.November.2011 Del på Facebook Svart 11.November.2011 Tolket det som at trådstarter mente når laderen ikke er tilkoblet 230v(evt annen inngangsspenning), men permanent tilkoblet på 12v-siden? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Servicemannen Svart 11.November.2011 Del på Facebook Svart 11.November.2011 En lader som gir 1200w kan trekke mellom 10 til 100 milliamper tilkoblet batterier, avhengig av kvalitet den har. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
olpi Svart 11.November.2011 Del på Facebook Svart 11.November.2011 Ja, det er vanlig at ladere trekker bittelitt strøm når de er tilkoblet batterier, men ikke er tilkoblet landstrøm. Hvor mye kan du lese i datablad på laderen. I korte perioder har det ingenting å si, men hvis f.eks du ikke lader gjennom vinteren så bør du koble fra kablene fra lader til batterier. Normalt ville jeg ha koblet vekk batteripolklemmer fra batteriene. Da er du siker på at det ikke er noe annet heller som trekker strøm. Enkelt og greit. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 11.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2011 (redigert) I korte perioder har det ingenting å si, men hvis f.eks du ikke lader gjennom vinteren så bør du koble fra kablene fra lader til batterier. Hmmmmmm.... var faktisk ikke klar over at laderen trakk strøm når den var koble til batteribanken. Ikke mye skjønner jeg, men over litt tid så vil det jo dra seg på. Som ved vinteropplag. Har i min uvitenhet latt laderen stå montert til batteriene i vinterhalvåret jeg..... Vel..så har jeg lært noe nytt i dag også Redigert 11.November.2011 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.November.2011 Del på Facebook Svart 11.November.2011 Snakker vi her om ekstern lader eller den fastmonterte laderen i båten? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 11.November.2011 Del på Facebook Svart 11.November.2011 Snakker vi her om ekstern lader eller den fastmonterte laderen i båten? Gjelder begge varianter Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Joerg Becker Svart 12.November.2011 Del på Facebook Svart 12.November.2011 I tall noe mellom 7 og 70Ah per måned og belastningen fordeles over hele batteribanken. Vanligvis er det også tydelig lavere enn batteriets selvutlading. Men så blir det dobbelt belastning og det er ikke feil hvis man bruker et multimeter for å sjekke. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
"Mathilde" Svart 12.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2011 (redigert) Leverandør foreslår faktisk å montere en automatsikring slik at man raskt kan bryte strømmen dersom laderen står permanent tilkoblet. Ikke så dumt forslag det egentlig. Har et spørsmål til vedrørende plassering av laderen, og tar det med i denne tråden. Hvor mye lufttilgang trenger laderen egentlig? Fikk opplyst av samme leverandør at den ikke må stå i et lukket rom. Her har jeg nok også syndet, da den forrige stod montert nede i benken sammen med batteriene. Bør jeg lage en luftekanal, eller bore ut en hull til en ventil el.l.? Redigert 12.November.2011 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 12.November.2011 Del på Facebook Svart 12.November.2011 Kikket i manualen på den ene laderen min, en ctek 25 a, der står det at den trekker mindre enn 2 ah per måned Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 12.November.2011 Del på Facebook Svart 12.November.2011 Jørg, 70 Ah pr mnd trekk er pr mnd er mye og langt mer en selvutlading i vinterhalvåret med mindre du har en gedigen batteribank. Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 12.November.2011 Del på Facebook Svart 12.November.2011 Jeg har en stor Biltema-lader på 15 A.Etteerat jeg hadde latt den stå på et par timer for å toppe batteriene,koblet jeg landsttrømmen fra og lot laderen stå.Etter et par dager var batteriene på tilsammen 230 AH helt tomme for strøm.Så - det er desverre forskjell på ladere.Biltema-lader på 15 A til ca.600 kroner er ikke en god investering dersom du ikke kobler den fra etter lading ! Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 12.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2011 (redigert) Du kan f.eks. koble fra når det ikke er i bruk, enten manuelt, eller en kontaktor/rele som kobler inn mellom lader og batteri når landstrøm blir tilkoblet f.eks. Det dreier seg om en 80A lader. Hvor kraftig må en eventuell kontaktor være i så fall? Ser at CO har denne: AEG Kontaktor Maks 415V/24A. Styrespenning 230V. Noe å satse på? Redigert 12.November.2011 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 12.November.2011 Del på Facebook Svart 12.November.2011 (redigert) Den skal klare det med god margin sånn jeg forstår det: Effekt kontaktoren tåler: 415V * 24A = 9960W Effekt fra laderen din: 12V * 80A = 960W ? (laderen gir vel over 12v, men fortsatt godt innenfor) Eller tenker jeg feil her? Er ikke akkurat mitt ekspertiseområde. Redigert 12.November.2011 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
"Mathilde" Svart 12.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2011 (redigert) Ja hvis det ikke er maks 415V og maks 24A. Det var her jeg ble litt i tvil. I så fall blir det kanskje litt pinglete siden det skal gå opptil 80A gjennom ledningen. Men dette er heller ikke mitt område, så jeg er usikker.... Forøvrig har jeg tent på ideen din om å montere denne kontaktoren, og jeg forstår forsåvidt prinsippet ved den. Jeg kobler altså en av lederne (kanskje fortrinnsvis negativ??) via kontaktoren for å bryte denne når det ikke kommer inn landstrøm. Må altså hente styringstrøm fra landstrømskontakten. Men hvor skal dette kobles inn på kontaktoren? Hvilke ledning skal hvor? Redigert 12.November.2011 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 12.November.2011 Del på Facebook Svart 12.November.2011 Eller tenker jeg feil her? Er ikke akkurat mitt ekspertiseområde. Er langtifra noen strømekspert jeg heller, men tror du tenker feil nå. Ampere er måleenhet for strøm. 80 A er 80 A... Det er her endel "hus-elektrikere" går på en smell når det gjelder dimmensjonering av kabler og sikringer på lavvoltannlegg. Feks kan man trekke 2200 watt av en 10 A kurs på 220 V. I båten vil det bli ganske så annerledes... Samme sikring vil kunne belastes med 120 watt på et 12 V anlegg... Skal man ha 2200 watt på et 12 V anlegg, blir dette en strøm på 183 A ! Følgelig må en potensiell strøm på 80 A sikres med , ja nettopp 80 Ampere. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
"Mathilde" Svart 12.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2011 (redigert) Følgelig må en potensiell strøm på 80 A sikres med , ja nettopp 80 Ampere. Det er forsåvidt slik jeg tenker også, men likevel... Denne kontaktoren må da være langt kraftigere enn et spinkelt blinklysrelè som du får kjøpt på Biltema. Og disse tåler jo strømmer på mellom 30-40A. Så det virker jo noe rart at AEG kontaktoren ikke skal tåle mer enn 24? Redigert 12.November.2011 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 13.November.2011 Del på Facebook Svart 13.November.2011 Ja, Christel III, jeg tenkte litt i de baner jeg også, men vil tro at den kontaktoren er vel så tøff som innmaten i den laderen, derfor det skurret litt, kunnskapen min på dette feltet er et resultat av 3 timer elektro i uka i løpet av et skoleår, i flesteparten av timene sov jeg. Forøvrig har jeg tent på ideen din om å montere denne kontaktoren, og jeg forstår forsåvidt prinsippet ved den. Jeg kobler altså en av lederne (kanskje fortrinnsvis negativ??) via kontaktoren for å bryte denne når det ikke kommer inn landstrøm. Må altså hente styringstrøm fra landstrømskontakten. Men hvor skal dette kobles inn på kontaktoren? Hvilke ledning skal hvor? Automasjon er moro vet du :) Hehe, du bryter en av lederne ja, i og for seg kan du bryte begge også om du vil. Hvis du ser litt nøye på bildet her er det faktisk illustrert hvor ting skal kobles(tegningen til venstre for der det står 24A): A1-A2 = Klemmene til spolen, som aktiverer kontaktoren. Her skal styrestrømmen. 1-2, 3-4, 5-6, 7-8 = bryterne. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
"Mathilde" Svart 13.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2011 Ok. Styrestrømmen fra landstrømmen inn på A1 og A2, det er greit. Og kontaktene sluttes når strømmen settes på? Uavhengig av hvilke kontaktpunkter jeg velger? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 13.November.2011 Del på Facebook Svart 13.November.2011 Det er riktig, Olpi, 70Ah er et sjeldent syn mht. selvutladingen. Men det er jo også blitt veldig få ladere/type som trekker så mye strøm og står tilkoblet samtidig. Men rett er rett og det skal du få. Jeg kommer bare på en idee for alle som lurer og vill forebygge med automatikk. I så fall kan man bruke et skillerelé som kan programmeres. Monter på lader minus, setpoint på 13,0V eller en skvett lavere, da skiller den lader og batteriene automatisk. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
"Mathilde" Svart 13.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2011 (redigert) Høres interessant ut. Kan dette brukes eventuelt? Innslag ved 13,3v og utslag ved 12,8v. Dette releet tåler 125A kontinuerlig belastning. Redigert 13.November.2011 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 13.November.2011 Del på Facebook Svart 13.November.2011 13,3V ville være lite grann for høy for AGM og man må sjekke hvor nøyaktig/på hvilken spenning den slår inn/ ut, men ellers hvorfor ikke. Og husk i så fall at også skillereléer trekker. i grunn burde man vel bruke et bistabilt relé i så fall. Jørg Redigert her: Den skal jo koble ut på 12,8V (hvis jeg leser riktig) Men da er den en gang til ikke bra for de fleste AGM og andre med litt økt hvilespenning Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
"Mathilde" Svart 13.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2011 ...men du som har greie å strøm Becker. Kan jeg bruke kontaktoren som vist tidligere i tråden? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.