Jump to content

Tapper laderen strøm fra batt-bank når den er permanent tilkoblet?


"Mathilde"

Recommended Posts

Har nylig kjøpt meg en ny kraftig batterilader til batteribanken. På spørsmål om å tilkoble laderen permanent, har jeg fått beskjed fra leverandør om at det beste er å koble fra når laderen ikke er i bruk. Dette fordi den ellers, som alle andre ladere, vil tappe litt strøm fra batteriene.

 

Min forrige lader stod alltid permanent tilkoblet og jeg har egentlig ikke tenkt noe særlig over dette.Er det virkelig slik at alle ladere tapper batteribanken når de er tilkoblet uten at de er bruk, eller finnes det ladere som ikke gjør det?

 

Neste spørsmål: Er det noe jeg kan gjøre for å forhindre denne tappingen?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post

Ja, det er vanlig at ladere trekker bittelitt strøm når de er tilkoblet batterier, men ikke er tilkoblet landstrøm. Hvor mye kan du lese i datablad på laderen.

I korte perioder har det ingenting å si, men hvis f.eks du ikke lader gjennom vinteren så bør du koble fra kablene fra lader til batterier.

Normalt ville jeg ha koblet vekk batteripolklemmer fra batteriene. Da er du siker på at det ikke er noe annet heller som trekker strøm. Enkelt og greit.

Link to post

I korte perioder har det ingenting å si, men hvis f.eks du ikke lader gjennom vinteren så bør du koble fra kablene fra lader til batterier.

 

Hmmmmmm.... var faktisk ikke klar over at laderen trakk strøm når den var koble til batteribanken. Ikke mye skjønner jeg, men over litt tid så vil det jo dra seg på. Som ved vinteropplag. Har i min uvitenhet latt laderen stå montert til batteriene i vinterhalvåret jeg.....

 

Vel..så har jeg lært noe nytt i dag også :rolleyes:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post

I tall noe mellom 7 og 70Ah per måned og belastningen fordeles over hele batteribanken.

 

Vanligvis er det også tydelig lavere enn batteriets selvutlading.

Men så blir det dobbelt belastning og det er ikke feil hvis man bruker et multimeter for å sjekke.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Leverandør foreslår faktisk å montere en automatsikring slik at man raskt kan bryte strømmen dersom laderen står permanent tilkoblet. Ikke så dumt forslag det egentlig.

 

Har et spørsmål til vedrørende plassering av laderen, og tar det med i denne tråden. Hvor mye lufttilgang trenger laderen egentlig? Fikk opplyst av samme leverandør at den ikke må stå i et lukket rom. Her har jeg nok også syndet, da den forrige stod montert nede i benken sammen med batteriene. Bør jeg lage en luftekanal, eller bore ut en hull til en ventil el.l.?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post

Jeg har en stor Biltema-lader på 15 A.Etteerat jeg hadde latt den stå på et par timer for å toppe batteriene,koblet jeg landsttrømmen fra og lot laderen stå.Etter et par dager var batteriene på tilsammen 230 AH helt tomme for strøm.Så - det er desverre forskjell på ladere.Biltema-lader på 15 A til ca.600 kroner er ikke en god investering dersom du ikke kobler den fra etter lading !

Link to post

Du kan f.eks. koble fra når det ikke er i bruk, enten manuelt, eller en kontaktor/rele som kobler inn mellom lader og batteri når landstrøm blir tilkoblet f.eks.

 

Det dreier seg om en 80A lader. Hvor kraftig må en eventuell kontaktor være i så fall?

 

Ser at CO har denne: AEG Kontaktor

Maks 415V/24A. Styrespenning 230V.

 

Noe å satse på?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post

Den skal klare det med god margin sånn jeg forstår det:

 

Effekt kontaktoren tåler: 415V * 24A = 9960W

Effekt fra laderen din: 12V * 80A = 960W ? (laderen gir vel over 12v, men fortsatt godt innenfor)

 

Eller tenker jeg feil her? Er ikke akkurat mitt ekspertiseområde.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Ja hvis det ikke er maks 415V og maks 24A. Det var her jeg ble litt i tvil. I så fall blir det kanskje litt pinglete siden det skal gå opptil 80A gjennom ledningen.

 

Men dette er heller ikke mitt område, så jeg er usikker....

 

Forøvrig har jeg tent på ideen din om å montere denne kontaktoren, og jeg forstår forsåvidt prinsippet ved den. Jeg kobler altså en av lederne (kanskje fortrinnsvis negativ??) via kontaktoren for å bryte denne når det ikke kommer inn landstrøm. Må altså hente styringstrøm fra landstrømskontakten. Men hvor skal dette kobles inn på kontaktoren? Hvilke ledning skal hvor?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post

Eller tenker jeg feil her? Er ikke akkurat mitt ekspertiseområde.

 

Er langtifra noen strømekspert jeg heller, men tror du tenker feil nå.

 

Ampere er måleenhet for strøm. 80 A er 80 A...

 

Det er her endel "hus-elektrikere" går på en smell når det gjelder dimmensjonering av kabler og sikringer på lavvoltannlegg.

Feks kan man trekke 2200 watt av en 10 A kurs på 220 V.

I båten vil det bli ganske så annerledes...

Samme sikring vil kunne belastes med 120 watt på et 12 V anlegg...

 

Skal man ha 2200 watt på et 12 V anlegg, blir dette en strøm på 183 A !

 

 

Følgelig må en potensiell strøm på 80 A sikres med , ja nettopp 80 Ampere.

Mvh
Simon

Link to post

Følgelig må en potensiell strøm på 80 A sikres med , ja nettopp 80 Ampere.

 

Det er forsåvidt slik jeg tenker også, men likevel... Denne kontaktoren må da være langt kraftigere enn et spinkelt blinklysrelè som du får kjøpt på Biltema. Og disse tåler jo strømmer på mellom 30-40A. Så det virker jo noe rart at AEG kontaktoren ikke skal tåle mer enn 24?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post

Ja, Christel III, jeg tenkte litt i de baner jeg også, men vil tro at den kontaktoren er vel så tøff som innmaten i den laderen, derfor det skurret litt, kunnskapen min på dette feltet er et resultat av 3 timer elektro i uka i løpet av et skoleår, i flesteparten av timene sov jeg. :lol:

 

Forøvrig har jeg tent på ideen din om å montere denne kontaktoren, og jeg forstår forsåvidt prinsippet ved den. Jeg kobler altså en av lederne (kanskje fortrinnsvis negativ??) via kontaktoren for å bryte denne når det ikke kommer inn landstrøm. Må altså hente styringstrøm fra landstrømskontakten. Men hvor skal dette kobles inn på kontaktoren? Hvilke ledning skal hvor?

 

Automasjon er moro vet du :) Hehe, du bryter en av lederne ja, i og for seg kan du bryte begge også om du vil.

 

Hvis du ser litt nøye på bildet her er det faktisk illustrert hvor ting skal kobles(tegningen til venstre for der det står 24A):

36-3123.jpg

 

A1-A2 = Klemmene til spolen, som aktiverer kontaktoren. Her skal styrestrømmen.

1-2, 3-4, 5-6, 7-8 = bryterne.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Det er riktig, Olpi, 70Ah er et sjeldent syn mht. selvutladingen.

Men det er jo også blitt veldig få ladere/type som trekker så mye strøm og står tilkoblet samtidig.

Men rett er rett og det skal du få.

 

Jeg kommer bare på en idee for alle som lurer og vill forebygge med automatikk.

I så fall kan man bruke et skillerelé som kan programmeres.

Monter på lader minus, setpoint på 13,0V eller en skvett lavere, da skiller den lader og batteriene automatisk. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

13,3V ville være lite grann for høy for AGM og man må sjekke hvor nøyaktig/på hvilken spenning den slår inn/ ut,

men ellers hvorfor ikke.

 

Og husk i så fall at også skillereléer trekker.

i grunn burde man vel bruke et bistabilt relé i så fall.

 

:seeya:

Jørg

 

Redigert her: Den skal jo koble ut på 12,8V (hvis jeg leser riktig)

Men da er den en gang til ikke bra for de fleste AGM og andre med litt økt hvilespenning

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...