Jump to content

Tapper laderen strøm fra batt-bank når den er permanent tilkoblet?


"Mathilde"

Recommended Posts

Jeg er på veien ut og litt ukonsentrert nå.

 

AEG eller BT BEP-kopien?

 

Uansett: reléet må sitte i laderen felles minuskrets mot batteriet (hvis det er flere uttak på laderen).

På 230VAC (inngang) hjelper det ikke, da slås bare laderen av/på men åpner ikke kretsen på DC-side.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Denne kontaktoren kan være brukbar. Når den tåler 24A og den har fire "brytere", kan du koble disse paralellt og du får da 96A. Nå er det verre å bryte likestrøm enn vekselstrøm, men det er vel bare teoretisk at man har behov for bryte under full lading. Man bør og undersøke om kontaktoren bør stå tilkoblet strøm hele vinteren.

 

En annen måte å løse problemet er å montere en manuell bryter. Båten må jo likevel ha ettersyn også om vinteren.

Link to post

Nemo er inne på noe, så det etter jeg skrev dette:

 

Pass på at den ikke bryter/kobler til en stor DC-strøm, da den til forskjell fra 50hz AC, lett sveiser kontaktene sammen, eller brenner de av.

 

Gjennomførte en gang et eksperiment: koblet en forbruker som ga 10A i en krets, slo 2 spikere i en planke, bøyde de inntil hverandre, og lot strømmen gå igjennom spikerene og.

 

Når det gikk 10A 50HZ i kretsen, kunne spikerene fint brukes til å bryte/koble kreten, med en liten gnistdannelse.

 

Tilsvarende for likestrøm gikk fint til jeg ved bruk av spikerene som bryter fikk en lysbue dannet, som sveiste de sammen.

 

Brytere og kontaktorer skal være merket med maks likestrøm / vekselstrøm den er dimensjonert for, likestrømmen de klarer er åpenbart mye mindre.

Redigert av Vidar0 (see edit history)
Link to post

Lærerik er sånt, men kan også gi et feil alminnelig bilde.

Tross alt finnes det jo ladere som ikke trenger slike tiltak fordi de er pottetett bortsett av

lekkasjestrøm via dioder.

Og da snakker vi om µA (0,000001A)

Så er det vel fortsatt det beste hvis man først enten sjekker datablader m.m. eller måler.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hei

Hvis du paralellkobler alle kontaktene i den kontaktoren du hadde tenkt på og lar denne bryte/ koble bare den ene lederen mellom batteri og lader tror jeg du har et problemfritt anlegg i hele båtens levetid.

Normalt har du rikelig å gå på og kontaktoren er laget for millioner av inn/utkoblinger.

De helt spesielle tilfellene der du kutter landstrømmen rett etter at du har begynt å lade på helt tommme batterier (80A)vil være så skjeldne at de ikke sliter ut kontaktoren.

I tillegg er usikkert om det er noe ladestrøm som skal brytes ettersom laderen slutter å lade når landstrømmen forsvinner.

Når du kobler til landstrømmen er jeg nokså sikker på at kontaktoren kobler til før laderen har begynt å levere strøm.

 

Omregningen via Watt som er gjort i tidligere innlegg holder ikke.

Når en slik kontaktor skal lede strøm er det hovedsakelig antall Ampere som avgjør om det blir varmgang i kontaktoren.

Spenningen ( og om det er likestrøm eller vekselstrøm) betyr mest for hvor langt kontaktene skal fra hverandre før det dannes/brytes lysbue.

 

Lysreleene på 12 volt har adskillig snillere krav til isolasjon mot omgivelsene og mellom lederene ettersom spenningen er lav. De er i tillegg ikke beregnet på å kunne koble til og fra på langt nær så mange ganger som en ordinær kontaktor.

Mons

Link to post

...mh,du må ikke tro men sjekke.

Enten finnes det klare data fra produsent eller leverandør, eller du måler selv.

Det er jo heller ikke vanskelig siden det finnes mange multimetere som kan vise 3 desimaler.

Alt f.o.m. andre desimale er dårlig, da må du regne litt hvis batteriet skal stå uten lading i mellomtiden.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
I følge DEFA det ikke målbart ( mulig 1 A i Året )
Ser at forhandler her henviser til at laderen kan stå tilkoblet kontinuerlig. Men betyr dette at laderen ikke tapper strøm? I så fall stemmer ikke det som fremkommer tidligere i denne tråden.Nå vet jeg nesten ikke hva jeg skal tro
Det er vel ingen lader som er lik, en får det en betaler for. Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Nå vet jeg nesten ikke hva jeg skal tro :crazy:

Nå bruker alle disse laderne svært lite strøm. Egenutladningen på betteriet er vel større.

 

Noen leverandører opplyser at laderen trekker mindre enn 1 mA, andre mindre enn 1 micro A og noen at det ikke er målbart. Alle denne type ladere vil knapt belaste batteriet så lenge det oppstår feil i laderen. Kanskje bør man heller ta det med i vurderingen.

Link to post
Det er vel ingen lader som er lik, en får det en betaler for.

Intr. å se at Defa reklamerer med at "Den gir et galvanisk skille mellom nettjord og batteriet (dobbelt isolert) som reduserer faren for korrosjon."

 

Etter at DBS, på uforståelig vis, snudde i lokaljord-saken er ikke argumentet til Defa noen ting verdt, gitt at man i dag må koble landjord til batteriminus.

 

Når det gjelder det tråden handler om så vil forbruket variere helt med merke og modell, man bør måle selv for å være sikker.

De enkle "dumme" laderne trekker ikke strøm fra 12v siden, men disse er jo heller ikke egnet som vedlikeholdsladere.

Målte tidligere strømtrekket for en (utgått) elektronisk lader fra Biltema til i underkant av 5ma.

Link to post

Intr. å se at Defa reklamerer med at "Den gir et galvanisk skille mellom nettjord og batteriet (dobbelt isolert) som reduserer faren for korrosjon."

 

Etter at DBS, på uforståelig vis, snudde i lokaljord-saken er ikke argumentet til Defa noen ting verdt, gitt at man i dag må koble landjord til batteriminus.

Ved å sette seg inn i terskelverdiene som ABYC og IEC har kommet frem til, -og som og Sintef har verifisert med hensyn til fastsatte terskelverdier for farlig strømgjennomgang så blir det i alle fall enklere å skjønne hvorfor DSB måtte omgjøre sin uttalelse.

Løsningen er rett og slett ikke forenelig med de øvrige kravene nedfelt i forskriftene så man måtte i så fall gjøre en rekke endringer.

 

Når det gjelder galvanisk skille og at dette med dagens løsning er bortkastet så stemmer ikke dette. Galvanisk skille betyr like gjerne at komponenten i seg selv er beskyttet mot å levere likestrøm inn i båtens jording og potensialbonding, noe som reduserer faren for å få etablert to eller flere elektroder internt i båten.

 

I båter med skilletrafo er det derfor fremdeles like viktig å bruke galvanisk skilt DC strømforsyninger og ladere, ja i proffbransjen så sparer man rett og slett ikke på galvaniske skiller hvis man skal bygge en god båt og hvor man ikke ønsker at alarmene ikke skal gå i hytt og pine.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...