Joerg Becker Svart 13.November.2011 Link til dette innlegget Svart 13.November.2011 Jeg er på veien ut og litt ukonsentrert nå. AEG eller BT BEP-kopien? Uansett: reléet må sitte i laderen felles minuskrets mot batteriet (hvis det er flere uttak på laderen). På 230VAC (inngang) hjelper det ikke, da slås bare laderen av/på men åpner ikke kretsen på DC-side. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Nemo Svart 13.November.2011 Link til dette innlegget Svart 13.November.2011 Denne kontaktoren kan være brukbar. Når den tåler 24A og den har fire "brytere", kan du koble disse paralellt og du får da 96A. Nå er det verre å bryte likestrøm enn vekselstrøm, men det er vel bare teoretisk at man har behov for bryte under full lading. Man bør og undersøke om kontaktoren bør stå tilkoblet strøm hele vinteren. En annen måte å løse problemet er å montere en manuell bryter. Båten må jo likevel ha ettersyn også om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 13.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2011 (redigert) Det høres fornuftig ut Nemo. Båten vil ikke stå med strøm tilkoblet hele vinteren. En manuell bryter er en måte å løse dette på, men det hadde vært litt mer elegant med en kontaktor da.... Noe må man jo pusle med i disse mørke vintertimene..... Redigert 13.November.2011 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vidar0 Svart 13.November.2011 Link til dette innlegget Svart 13.November.2011 (redigert) Nemo er inne på noe, så det etter jeg skrev dette: Pass på at den ikke bryter/kobler til en stor DC-strøm, da den til forskjell fra 50hz AC, lett sveiser kontaktene sammen, eller brenner de av. Gjennomførte en gang et eksperiment: koblet en forbruker som ga 10A i en krets, slo 2 spikere i en planke, bøyde de inntil hverandre, og lot strømmen gå igjennom spikerene og. Når det gikk 10A 50HZ i kretsen, kunne spikerene fint brukes til å bryte/koble kreten, med en liten gnistdannelse. Tilsvarende for likestrøm gikk fint til jeg ved bruk av spikerene som bryter fikk en lysbue dannet, som sveiste de sammen. Brytere og kontaktorer skal være merket med maks likestrøm / vekselstrøm den er dimensjonert for, likestrømmen de klarer er åpenbart mye mindre. Redigert 13.November.2011 av Vidar0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 13.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2011 Ja, det ser ut til at det går mot en manuell bryter da, mest sannsynlig en hovedstrømbryter(?) Tross alt så har jeg i alle fall lært noe gjennom denne diskusjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 13.November.2011 Link til dette innlegget Svart 13.November.2011 Lærerik er sånt, men kan også gi et feil alminnelig bilde. Tross alt finnes det jo ladere som ikke trenger slike tiltak fordi de er pottetett bortsett av lekkasjestrøm via dioder. Og da snakker vi om µA (0,000001A) Så er det vel fortsatt det beste hvis man først enten sjekker datablader m.m. eller måler. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
mons Svart 13.November.2011 Link til dette innlegget Svart 13.November.2011 Hei Hvis du paralellkobler alle kontaktene i den kontaktoren du hadde tenkt på og lar denne bryte/ koble bare den ene lederen mellom batteri og lader tror jeg du har et problemfritt anlegg i hele båtens levetid. Normalt har du rikelig å gå på og kontaktoren er laget for millioner av inn/utkoblinger. De helt spesielle tilfellene der du kutter landstrømmen rett etter at du har begynt å lade på helt tommme batterier (80A)vil være så skjeldne at de ikke sliter ut kontaktoren. I tillegg er usikkert om det er noe ladestrøm som skal brytes ettersom laderen slutter å lade når landstrømmen forsvinner. Når du kobler til landstrømmen er jeg nokså sikker på at kontaktoren kobler til før laderen har begynt å levere strøm. Omregningen via Watt som er gjort i tidligere innlegg holder ikke. Når en slik kontaktor skal lede strøm er det hovedsakelig antall Ampere som avgjør om det blir varmgang i kontaktoren. Spenningen ( og om det er likestrøm eller vekselstrøm) betyr mest for hvor langt kontaktene skal fra hverandre før det dannes/brytes lysbue. Lysreleene på 12 volt har adskillig snillere krav til isolasjon mot omgivelsene og mellom lederene ettersom spenningen er lav. De er i tillegg ikke beregnet på å kunne koble til og fra på langt nær så mange ganger som en ordinær kontaktor. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Polarn Svart 13.November.2011 Link til dette innlegget Svart 13.November.2011 Er det noe i veien for å la laderen stå på hele tiden? Altså at den står på hele vinteren med lading på? Har sånn c-tec sak som lyser grønt når batteriene er fulle og går på når batteriene trenger det. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Nemo Svart 13.November.2011 Link til dette innlegget Svart 13.November.2011 (redigert) Jeg så nærmere på kontaktoren ( fann forstørrelsesglasset). Det ser ut for at den beregnet for både likespenning og vekselspenning. Hvis jeg ser riktig skal den og kunne bryte likestrøm, selv om ladestrømmen går mot maks. Det vil knapt skje om vinteren med vanlig bruk. Redigert 13.November.2011 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.November.2011 Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 (redigert) Neste spørsmål: Er det noe jeg kan gjøre for å forhindre denne tappingen? Ja, kjøpe en lader som ikke stjeler strøm og kan stå tilkoblet kontinuerlig. http://www.defa.com/no/html/marine/power_systems/products/batterychargers/marinecharger_2x15/ Redigert 14.November.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
"Mathilde" Svart 14.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 Ser at forhandler her henviser til at laderen kan stå tilkoblet kontinuerlig. Men betyr dette at laderen ikke tapper strøm? I så fall stemmer ikke det som fremkommer tidligere i denne tråden. Nå vet jeg nesten ikke hva jeg skal tro Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 14.November.2011 Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 ...mh,du må ikke tro men sjekke. Enten finnes det klare data fra produsent eller leverandør, eller du måler selv. Det er jo heller ikke vanskelig siden det finnes mange multimetere som kan vise 3 desimaler. Alt f.o.m. andre desimale er dårlig, da må du regne litt hvis batteriet skal stå uten lading i mellomtiden. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Roger jo Svart 14.November.2011 Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 (redigert) http://www.defa.com/...necharger_2x15/I følge DEFA det ikke målbart ( mulig 1 A i Året ) Ser at forhandler her henviser til at laderen kan stå tilkoblet kontinuerlig. Men betyr dette at laderen ikke tapper strøm? I så fall stemmer ikke det som fremkommer tidligere i denne tråden.Nå vet jeg nesten ikke hva jeg skal tro Det er vel ingen lader som er lik, en får det en betaler for. Redigert 14.November.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Joerg Becker Svart 14.November.2011 Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 Det er også greit. Sterling PCU er regnet med <1 Mikroampere = 0,00876A per år. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Servicemannen Svart 14.November.2011 Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 Har nylig kjøpt meg en ny kraftig batterilader til batteribanken. I følge DEFA det ikke målbart ( mulig 1 A i Året ) Det er vel ingen lader som er lik, en får det en betaler for. Følger ikke helt med den tråden. Trådstarter prater om en kraftig lader, men resultat er blitt en liten 15amp valp... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Nemo Svart 14.November.2011 Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 Nå vet jeg nesten ikke hva jeg skal tro Nå bruker alle disse laderne svært lite strøm. Egenutladningen på betteriet er vel større. Noen leverandører opplyser at laderen trekker mindre enn 1 mA, andre mindre enn 1 micro A og noen at det ikke er målbart. Alle denne type ladere vil knapt belaste batteriet så lenge det oppstår feil i laderen. Kanskje bør man heller ta det med i vurderingen. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.November.2011 Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 Det er vel ingen lader som er lik, en får det en betaler for. Intr. å se at Defa reklamerer med at "Den gir et galvanisk skille mellom nettjord og batteriet (dobbelt isolert) som reduserer faren for korrosjon." Etter at DBS, på uforståelig vis, snudde i lokaljord-saken er ikke argumentet til Defa noen ting verdt, gitt at man i dag må koble landjord til batteriminus. Når det gjelder det tråden handler om så vil forbruket variere helt med merke og modell, man bør måle selv for å være sikker. De enkle "dumme" laderne trekker ikke strøm fra 12v siden, men disse er jo heller ikke egnet som vedlikeholdsladere. Målte tidligere strømtrekket for en (utgått) elektronisk lader fra Biltema til i underkant av 5ma. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Intr. å se at Defa reklamerer med at "Den gir et galvanisk skille mellom nettjord og batteriet (dobbelt isolert) som reduserer faren for korrosjon." Etter at DBS, på uforståelig vis, snudde i lokaljord-saken er ikke argumentet til Defa noen ting verdt, gitt at man i dag må koble landjord til batteriminus. Ved å sette seg inn i terskelverdiene som ABYC og IEC har kommet frem til, -og som og Sintef har verifisert med hensyn til fastsatte terskelverdier for farlig strømgjennomgang så blir det i alle fall enklere å skjønne hvorfor DSB måtte omgjøre sin uttalelse. Løsningen er rett og slett ikke forenelig med de øvrige kravene nedfelt i forskriftene så man måtte i så fall gjøre en rekke endringer. Når det gjelder galvanisk skille og at dette med dagens løsning er bortkastet så stemmer ikke dette. Galvanisk skille betyr like gjerne at komponenten i seg selv er beskyttet mot å levere likestrøm inn i båtens jording og potensialbonding, noe som reduserer faren for å få etablert to eller flere elektroder internt i båten. I båter med skilletrafo er det derfor fremdeles like viktig å bruke galvanisk skilt DC strømforsyninger og ladere, ja i proffbransjen så sparer man rett og slett ikke på galvaniske skiller hvis man skal bygge en god båt og hvor man ikke ønsker at alarmene ikke skal gå i hytt og pine. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.