Jump to content

hvordan få av propellhus på mercury 35 hk fra sent 80 tall?


Ole Olsen

Recommended Posts

Har en mercury 35 hk fra sent 80 tall. Skal ha av propellhus slik at jeg kommer til impellern å får skiftet denne. Får løs alle bolter å muttre uten problemer, å huset kommer ca en halv cm ned men så er det stopp.

Lurer på om det kan være noe som må løsnes på gear overføringen før jeg kan dra dette ut??

Har ikke turt å begynne å slå på heller da det ble så plutselig stopp akkurat der.

Link to post
Share on other sites

Ser ut for meg som om at det siter en splint gjennom toppen av gearakslingen og overføringen som kommer fra vaieren. (inne i selve motorhuset under bak forgasseren)

Vet ikke hvordan jeg skal få denne ut da jeg ikke på noen måte når dit uten å demontere hele motorblokken.

Hadde jo trodd at det skulle være en enkel afære å skifte impelleren, men tok tydligvis feil *ler*

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

Får fortsatt ikke undervannshuset av jeg. Får en åpning på ca 2 cm, så er det bok stopp....

Gear overføringen sitter det ikke i, pga at om jeg tar me en tang i denne så kan jeg bevege den opp å ned selv om resten står i spenn. Men når jeg tvinger delene fra hverandre, så klarer jeg ikke å rotere svinghjulet på toppen. Virker på meg som om det kun er selve akslingen som sitter bom fast i toppen...

E vel begrenset hvor mye man kan tørre å presse på før ting sprekker her????

Er skeptisk på at kansje nedre del av akslingen kan ta skade av for mye press.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som om akslingen setter seg fast i delenummer 21, evnt at den sitter i selve veiva. Et ikke uvanlig problem på eldre motorer.

Da er det bare rå kraft som gjelder. Om motoren sitter på båten kan man stå på kavitasjonsplata og hoppe..

Fikk nylig løs akslingen på en Yamha 9.9 på den måten, utrolig hvordan det kan sitte.

Link to post
Share on other sites

Få tak i noe skikkelig rustløser, snu motoren på hodet og spray i sprekken inn på gir og drivaksel slik at rustløser renner nedover til punktet der det sitter.

Gjør dette en gang i mellom i ett par dager.

Prøv å dra den fra hverandre igjen....

 

Mercury har en tendens til å ruste fast drivakselen til veiva. I mange år brukte de ikke spesielt rustfritt stål i akslene.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vært i dag å snudd motoren på hode å spayet skikkelig med rustløser inn i sprekken. Men vet jo ikke om det traff akslingen da jeg ikke kan se denne. Men håper på det beste. Slo også inn kiler på hver side etterpå, slik at den står i spenn nå. Håper bare på det store smellet da det løsner :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...