Ole Olsen Startet 12.November.2011 Del på Facebook Startet 12.November.2011 Har en mercury 35 hk fra sent 80 tall. Skal ha av propellhus slik at jeg kommer til impellern å får skiftet denne. Får løs alle bolter å muttre uten problemer, å huset kommer ca en halv cm ned men så er det stopp. Lurer på om det kan være noe som må løsnes på gear overføringen før jeg kan dra dette ut?? Har ikke turt å begynne å slå på heller da det ble så plutselig stopp akkurat der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
yam2 Svart 13.November.2011 Del på Facebook Svart 13.November.2011 er en låsing på girstang ja ligger ved motorblokka, ellers kan det være en fare for fastrustet drivaksling som sitter fast i bunn motor blokk, da er det bare og dra,slå,rustløser,kiler osv Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ole Olsen Svart 13.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2011 Takk for svar Vil jeg se denne låsingen uten å demontere hele motoren ?? På høyre siden festes jo gear vaieren, er det i dette området at overføringen går ned gjennom motoren ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
yam2 Svart 13.November.2011 Del på Facebook Svart 13.November.2011 Hei girwiren som du sier er vel en STANG, ja det er denne stanga du må ta ut låseklips fra. når du monterer smør drivstangas splines med gris(den delen som går inn i blokka Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ole Olsen Svart 14.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2011 Ser ut for meg som om at det siter en splint gjennom toppen av gearakslingen og overføringen som kommer fra vaieren. (inne i selve motorhuset under bak forgasseren) Vet ikke hvordan jeg skal få denne ut da jeg ikke på noen måte når dit uten å demontere hele motorblokken. Hadde jo trodd at det skulle være en enkel afære å skifte impelleren, men tok tydligvis feil *ler* Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 14.November.2011 Del på Facebook Svart 14.November.2011 Kanskje denne kan være til hjelp: https://baatplassen.no/i/topic/67442-mariner-mercury-30-40hk-2cyl-vekstedshaandbok/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ole Olsen Svart 21.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2011 Hei igjen Får fortsatt ikke undervannshuset av jeg. Får en åpning på ca 2 cm, så er det bok stopp.... Gear overføringen sitter det ikke i, pga at om jeg tar me en tang i denne så kan jeg bevege den opp å ned selv om resten står i spenn. Men når jeg tvinger delene fra hverandre, så klarer jeg ikke å rotere svinghjulet på toppen. Virker på meg som om det kun er selve akslingen som sitter bom fast i toppen... E vel begrenset hvor mye man kan tørre å presse på før ting sprekker her???? Er skeptisk på at kansje nedre del av akslingen kan ta skade av for mye press. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 21.November.2011 Del på Facebook Svart 21.November.2011 Høres ut som om akslingen setter seg fast i delenummer 21, evnt at den sitter i selve veiva. Et ikke uvanlig problem på eldre motorer. Da er det bare rå kraft som gjelder. Om motoren sitter på båten kan man stå på kavitasjonsplata og hoppe.. Fikk nylig løs akslingen på en Yamha 9.9 på den måten, utrolig hvordan det kan sitte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Svart 21.November.2011 Del på Facebook Svart 21.November.2011 Man kan og sette press med en jekktalje før man banker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 21.November.2011 Del på Facebook Svart 21.November.2011 (redigert) Få tak i noe skikkelig rustløser, snu motoren på hodet og spray i sprekken inn på gir og drivaksel slik at rustløser renner nedover til punktet der det sitter. Gjør dette en gang i mellom i ett par dager. Prøv å dra den fra hverandre igjen.... Mercury har en tendens til å ruste fast drivakselen til veiva. I mange år brukte de ikke spesielt rustfritt stål i akslene. Redigert 21.November.2011 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post Share on other sites More sharing options...
Møkkalasset Svart 21.November.2011 Del på Facebook Svart 21.November.2011 Kjøp, eller lag deg noen trekiler.Disse skader ikke aluminiumen. Fordel disse jevnt mellom flatene. 3 eller 4 steder. Så banker du på disse med en hammer, litt på hver kile slik at du får jevnest mulig drag nedover. Erfarngsmessig løsner det plutselig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ole Olsen Svart 21.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2011 Har vært i dag å snudd motoren på hode å spayet skikkelig med rustløser inn i sprekken. Men vet jo ikke om det traff akslingen da jeg ikke kan se denne. Men håper på det beste. Slo også inn kiler på hver side etterpå, slik at den står i spenn nå. Håper bare på det store smellet da det løsner Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Møkkalasset Svart 21.November.2011 Del på Facebook Svart 21.November.2011 Hvis motoren står med akslingen noenlunde loddrett, vil rustløseren renne langsmed akselen dit den skal hvis du har på rikelig. Vent så til i morgen, men du må nok slå hardere på kilene enn du tror... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ole Olsen Svart 21.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2011 Den står nesten helt på hode nå, å har fylt på skikkelig med rustløser rundt pumpehuset å alle andre plasser jeg fikk inn røret. Rant i allefall godt oppetter gearstangen så jeg.... Får bare prøve å gi kilene noen skikkelige peisinger i morgen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.