Jump to content

Historien om en slepering & en gummibåt


Suzuki

Recommended Posts

Sommeren 2002 var vår første med egen seilbåt. Vi bestemte derfor at vi trengte jolle, av typen oppblåsbar. Ettersom "moderskipet" den gangen var bare 21 fot, ønsket vi en liten, lett båt.

Valget falt derfor på Arimar 240 Roll Up, spesielt pga vekt. Dette er markedets letteste båt, men allikevel en "ordentlig" gummibåt, og ikke en leke / badebåt.

 

Vi kjøpte båten direkte av importør, og fikk bra med rabatt. Var utstillingsmodellen, og hadde ikke vært på vannet.

 

Første året var båten på vannet omlag en uke. Ettersom Yamaha JOG en hadde utenbordsmotor på 4 HK, var sleping uaktuelt. Båten var derfor blåst opp og "sjøsatt" ved behov, totalt 10 døgn, maks. Ble deretter vasket etter alle kunstens regler, pakket ned og stablet på loftet.

 

Sesongen 2003 hadde vi ny seilbåt. Gummibåten ble imidlertid ikke sjøsatt før halvveis i ferien. Jeg registrerte ved oppakking, at det var rustflekker på duken i nærheten av sleperingene, men reflekterte ikke mer over dette. Deretter hang den der bak, og dingla resten av ferien, omlag 4 uker totalt. Etter hjemkomst lå den på dekket omlag 2-3 uker, før den ble vasket ( igjen etter alle kunstens regler ) og satt på loftet. Jeg registrerte også ved nedpakking i fjor høst at den hadde skjolder ved sleperingene.

 

Når jeg pakket den opp i våres, la jeg umiddelbart merke til store korrosjonsskader på sleperingene. Disse var rett og slett stygge. Jeg hadde det travelt, og ringene så ikke ut til å ryke over med det første, så jeg brukte båten i hele ferien, etter ferien lå den på dekk frem til omlag 1 oktober. Da etter ferskvannsvask. ( spyling ).

 

Ringene så da sånn ut; ( bildet tatt i dag, på loftet )

Bilde

Bilde

Bilde

 

På en båt som tilsammen har vært på vannet totalt 10-12 uker, er dette etter min mening uholdbart.

 

Jeg bestemte meg for å klage, da ringene ikke kunne være av korrekt kvalitet.

 

Forhandler var imøtekommende han, beklaget at ringene var av dårlig kvalitet og tilbudte meg å komme innom å få satt på nye i korrekt kvalitet. Hvilket jeg sa var OK. Han hadde noen slags sjakler han kunne montere, og dette var gjordt på et øyeblikk.

 

Av ulike grunner, ble dette gang på gang utsatt fra min side. Jeg tok til slutt kontakt med forhandleren igjen, forklarte at jeg neppe rakk å stikke innom, og antydet at dette kanskje kunne sendes pr brev

( nye sleperinger altså ) Dette ble akseptert, og nye ringer skulle sendes. Det varte og rakk, jeg purret og purret, men ingen ringer dukket opp. Forhandler hevdet dette var sendt, men ingen ringer var å se. Til slutt ble jeg streng i tonen, og det ble lovet nye ringer, innen kort tid.

 

Disse dukket opp, og ser sånn ut

Bilde

Bilde

 

De nye "ringene" er omlag 40x40mm utvendig, og i ; hold dere fast, 3,5mm gods.

 

Jeg har sjoppa nye, så saken er forsåvidt løst. Men å sende ut sånn i en "reklamasjonssak" synes jeg personlig er knølent. Å øke til en anstendig dimensjon av ringer, hadde ikke kostet en tier engang.

 

Utover dette ankepunktet er sikkert jolla grei nok. Men - at leverandør sparer så mye på et produkt, at de velger å levere komponenter i galvanisert stål er nok til å gjøre meg "pissed".

 

Min neste jolle blir neppe av samme merket.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Utover dette ankepunktet er sikkert jolla grei nok. Men  - at leverandør sparer så mye på et produkt, at de velger å levere komponenter i galvanisert stål er nok til å gjøre meg "pissed".

 

Min neste jolle blir neppe av samme merket.

 

Suzuki

Du har så rett så rett. Det er prisverdig at du tar deg bryet og kjører useriøse/lettvinte forhandlere. Antar at jeg selv etter et par henvendelser hadde skaffet ringen selv i en eller annen forretning, med det resultat at synderen hadde gått fri.

 

Tror nok at de useriøse forhandlerne spekulerer i verdien på reklamasjonen i forhold til egen imøtekommenhet. Hadde jeg vært forhandler hadde jeg nok revurdert en slik holdning. Det er tross alt den enkelte kunde som teller i så vel gode som dårlige tider.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Hei Suzuki.

 

Har same gummibåt som deg (som du kanskje hugsar :lol: )

Jolla låg delvis på fordekket, delvis i sjøen i nesten 3 mnd i sommer/ haust. I fjor var båten nesten ikkje brukt. Sjekka sleperingane no etter eg såg innlegget ditt. Dei ser fine ut enno. Får krysse fingrane og håpe at dei held seg. Heilt enig med deg at det er iriterande med slike tullefeil. Hadde ikkje blitt mykje dyrare båt om desse hadde vore i rustfritt...

Elles er eg godt nøgd med jolla. Grei til mitt bruk. Enkel å slenge på fordekket, sleper kun i heilt stille ver. OK for to personar å frakte seg i nokre meter i finever. Har 3,9 hk påhengs montert - meir enn nok til vårt bruk. Jolla passer best til bruk for kortare turar i roleg sjø. Med litt småbølger blir det fort ein ganske våt tur. Hadde jolla hatt stiv botn, hadde nok sjøegenskapane vore betre. For min del var det vekta som avgjorde. Det er elles fin balansetrening å prøve å stå oppreist utan å halde seg med hendene. Spiledørken gjer det rimeleg ustabilt :crazy:

Redigert av pinnebaat (see edit history)
Link to post

Pinnebaat; jeg har hatt dårlig samvittighet for at jeg "anbefalte" jolla til deg. Det er vel omlag 1 år siden nå...

 

Suzuki

 

Ingen grunn til det. Båten er grei nok til sitt bruk, i alle fall med tanke på prisen eg betalte.

Som sagt har båten ein del begreninger, men vekta er super!

Neste gong blir det kanskje høgtrykksbunn med kjøl.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...