Jump to content

Mariner 9,9hk 1981mod går i noen sek før den dauer

Diddn

Recommended Posts

Hei det har seg slik at jeg har endelig fått den gamle motoren til å gå igjen. Den går bare i noen sekunder før den dauer. Noen som har noen ide om hva som kan være feilen?

Jeg mistenker pluggene eller rusk i bensinpumpe slik at den ikke får nok bensin?

Den startet først kun med mye gasspådrag og deretter nesten på tomgang.

Pluggene er ulike, den ene er riktig betgnelse på men gammel/rusten og har sikkert stått i motoren siden den var ny.Den andre pluggen er med en annen betegneslse på og med andre egneskaper enn den orginale pluggen. Jeg har tenkt å kjøpe nye plugger uansett. Så hva tror dere?

Mvh Diddn :smiley:

jeg hadde akkuratt samme problemet, ta opp forgasseren, også sjekker du om den 'pilen' som går opp og den av den 'duppen' sitter fast det var problemet her, måtte også gi full gass for og få starte men stoppet etter litt, litt shipt når du er utpå og det kommer storm-.- bølgene kom ope båten mens vi padla! 10 hull til dobbelt bønnen hjalp vel ikke.

lukke til:D

gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3

Som også "generalen III" anbefaler, hadde jeg startet med en sjekk av flottørkammeret og flottørdysa. Hvis det er irr eller ennet rusk i flottørkammeret eller på dysenåla, så vil denne kunne bli hengende igjen i øvre/lukket stilling, og da stenges bensintilførselen.

Hvis du ikke allerede har gjort det, bør du uansett ta en forgasser-rens og sette inn nye tennplugger av riktig type.

Lykke til!

Har nå puttet i nye plugger,renset forgasseren og bensinpumpen. Det har seg slik at jeg har fått den til å gå litt lenger enn det den gjorde i går. I flotørhuset var det irr og har fått fjernet det som gikk an å fjerne. Bensinpumpen på slangen tømmer seg for bensin. Etter en stund når den går pumper jeg bensin mens den går smatidig som jeg jokker med choken går den litt lengre enn ellers. Den stopper etter en stund selv om du prøver å pumpe og/eller jokker med choken. Siste gang jeg startet den klarte jeg å gi litt mer gass før den dauet igjen. Har mistanke om at pakningene i bensinpumpen er dårlige?

Noen som har noen ideer eller tanker om hva det kan være?

Er svært takknemelig for alle de råd jeg kan få.

• 2 uker senere...

Takker for svar.

Jeg byttet bensinpumpen og motoren går mye bedre. Membranen i den gamle pumpen var ødedlagt.

Motoren går ikke på lavt turtall særlig lenge, den dauer etter noen sekunder på tomgang. Jeg må gi gass for å holde den igang. Noen ganger når jeg prøver starte motoren igjen er det akkurat som den "nyser"/ lager nyse lyd. Noen tips til hva jeg bør gjøre/ se etter?

Mvh Diddn :smiley:

• 4 uker senere...

Hadde samme problem på min Tohatsu 8 Hk , og renset forgasser osv ...uten at den ville gå lengre enn noen sekunder.

Fikk så et tips om "falsk luft" , dvs at om det er en aldri så liten sprekk/hull i besinslange fra tank eller i koblinger eller i bensinfilteret og dei 2 små slangene som er inn/ut på filteret , så vil du få dette problemet.

Eg gikk på Biltema og kjøpte ny bensinslange med"blåse" , nye koblinger, nytt bensinfilter og dei små slangene, samlet pris 360,- , og motoren går som ei klokke :santcheer1:

ellers er tipset bensinpumpa(liten boks som sitter på siden av forgasseren - som også gir samme problem om den er dårlig - da må du gå til noen andre enn biltema- og litt andre priser :rolleyes:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...