Jump to content

Seile til Scotland 2012

Dekken

Recommended Posts

Jepp - fikk familierådet med å satse på en seiltur til Scotland/Orkney. Tenkte følgende rute: Bergen - Banff - Wick - Kirkwall - Fair Isle - Leirwick - Bergen.

Men den Malts Cruise såg jo fint ut også - men kanskje litt langt å reise. Skal du gjennom Caledonian Canal?

Vi var i Shetland i fjor og det ga mersmak.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Er en tur jeg misunner deg veldig, men håper å selv få gjennomført den om ikke mange år. Skottland er et veldig flott land, på mange forskjellige måter, gjennom Caledoniakanalen og seiling i Hebridene må sies å kunne være noe av det bedre Skottland kan by på, både naturmessig og med tanke på et visst destillert byggprodukt. Skotter er også stort sett veldig vennlige.. Var selv i Port Ellen en ukes tid ifjor, og tross å ha lest litt negativt i reise-artikler om lokalbefolkningen på Islay ble vi godt mottatt og følte oss fort hjemme(på Islay er det faktisk vanlig at alle møtende biler hilser til hverandre med et lite vink).

Ps. Lukta fra Port Ellen Maltings som ligger tungt i lufta er en opplevelse i seg selv for en whiskyelsker.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Har sett litt på det nå og ruta eg vil ta er Shetland, Fair Island, Orkneys, Wick, Inverness, Banff, Stavanger.

Da trenger eg bare mannskap på siste etappen som er vel lang for familien, kanskje ein fin guttetur, med ein dag og to i Skottland før avreise.

Men kan ta med ett par på heile turen da eg har ein lugar ledig. Hmm, kjekt med planlegging.

Redigert av JGH (see edit history)

BOAT = Bail Out Another Thousand

JGH, Kanskje vi kan slå oss sammen? Noe spesiellt grunn at du vil begynne med Shetland? Jeg tenker at ved utreise har man bedre tid å avpasse en god værvindu - og ta den lengste bit først. Tilbake er det litt greit at turen er litt kortere...

Grunnen til at eg vil begynne den veien er at da kan eg sende kona og sønnen min med fly fra Skottland før Nordsjøkryssen, såklart kan eg reise andre veien og, men humøret og viljen pleier å gi seg etter ei stund og ein flytur er motivasjon. Det lengste stykket er til Shetland (utenom returen da), og det er greit å få det unnagjort.

Ikke dum tanke! Meget mulig vi treffes i Shetland da. Vi er muligens litt tidligere ute enn dere og hvis vi avslutter turen i Leirwick er vi nok der rundt den tiden dere kommer over.

Divemaster, jeg bruker for det meste open CPN med Cmap kart. Hva angis med dybdetall i England, er det dyp ved laveste astronomiske vannstand eller hva?

Lowest Astronomical tide - vedr dybde

Highest Atronomical tide - vedr bro og spennklarering..

internasjonal standard slik jeg kan se rundt i verden.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

• 2 måneder senere...

Ser ut at vi reiser fra Bergen rundt dne 21.Juli mot Banff eller Wick eller noe midt i mellom. Vi blir muligens to båter som reiser i lag fra Bergen og så går vi nord mot Orkney og Shetland.

• 4 måneder senere...

Tar den opp igjen. Vi skal over mot slutten av måneden. Noen flere?

JGH, Det var trist å høre... Gi en lyd om du reiser - kanskje vi treffes i Lerwick?

Ja, er litt leit at eg ikkje får med min sønn på 13år på litt havseilas. Kanskje eg må avertere etter ett par som kan ver med på ei vekes ferie :)

"Har ein ledig lugar på tur, og avreise er månedskifte juli/august om vermeldingene er bra. Har du/dere fri, så ta kontakt ;) "

Kanskje ei annonse å finn.no?

Men, spørsmålet blir da, skal eg sette seil mot Shetland mens han sover? Han sover jo omtrent døgnet rundt om han får sjangsen. Eller er det litt dårlig gjort og la han våkne halveis til Shetland?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...