Jump to content

Navigasjonstrening


Janef

Recommended Posts

  • 9 måneder senere...

Før sesongen starter opp vil jeg anbefale denne interaktive opplæringen hos RNLI, Redningsselskapets søsterorganisasjon i UK.

 

http://www.rnli.org.uk/training/launch.asp#

Denne linken var morsom. (Til god hjelp for en stakkar som prøver å lære litt ved hjelp av selvstudie) :smiley:

 

Sitter om dagen og leser boka Fritidsbåtskipperen av Gunnar Ulseth.

I den sammenhengen, og med påminnelse i det som har skjedd utenfor Jomfruland, har jeg tenkt å begynne å notere i kurs, tid og annen relevant informasjon i kartene.

Kartene (båtsportkart) har jeg lagt i plastlommer for å beskytte dem. (Har faktisk tapet dem fast inni lomma, slik at de ikke skal forskyve seg)

 

Så spørsmålet: Hva kan jeg bruke til å tegne på plastoslaget med?

Det bør være noe som sitter så godt at det ikke "grauter" seg til, men likevel går an å fjerne / viske bort etter bruk.

 

Noen ideer?

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Så spørsmålet: Hva kan jeg bruke til å tegne på plastoslaget med?

Det bør være noe som sitter så godt at det ikke "grauter" seg til, men likevel går an å fjerne / viske bort etter bruk.

 

Noen ideer?

 

Geir

Det enkleste og første tanken min må bli vanlige vannfaste tusjer eller overhead penntusj, men dette blir det jo endel rensing med rødsprit eller edlere varer av. Post-It lager jo noe mere enn de vanlige gule og fargede lappene, deriblant ruller med hvit korreksjonstape i samme papirkvalitet som lappene. Rullene fåes i bredder fra 5-10mm og opptil 20-30mm av det jeg har sett ihertfall. Kanskje greit og strekke opp en kurs med den smaleste og skrive kommentarer med bredere type. Dette var dagens husmortips :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg så en som hadde limt på tynn plastfolie, denne kunne han tegne på med blyant.

Folien ble limt bare på den trykte siden så da ble ikke bunken så tykk.

Eneste som ikke var bra at den ikke var å få i store bredder.

På et stort sjøkart måtte han legge to striper.

Men for båtsportkarta vil jeg tro  at den er brei nok.

Lett å få fjernet blyantstrekene og godt beskyttet mot kaffeflekker.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med påtegning på kart er at det som er lett å fjerne har en tendens til å fjerne seg selv når det er minst ønskelig - loven om alle tings iboende f...skap gjelder ikke minst her.

Jeg har god erfaring med vanlig, tynn overhead tusj som vaskes bort med rødsprit. Tar man vaskingen umiddelbart etter turen er slutt blir det ingen rester på plasten.

 

Ønsker samtlige et godt og ulykkesfritt nytt år.

Link to post
Share on other sites

Post-It lager jo noe mere enn de vanlige gule og fargede lappene, deriblant ruller med hvit korreksjonstape i samme papirkvalitet som lappene.

Det fins og klar, matt tape med «post-It»-lim.  Eller du kan bruka vatnfast tusj, og fjerna skrifta med ein klut fukta med matolje, smør eller babyolje...  :lol:
Link to post
Share on other sites

Sitter om dagen og leser boka Fritidsbåtskipperen av Gunnar Ulseth.

I den sammenhengen, og med påminnelse i det som har skjedd utenfor Jomfruland, har jeg tenkt å begynne å notere i kurs, tid og annen relevant informasjon i kartene.

Kartene (båtsportkart) har jeg lagt i plastlommer for å beskytte dem. (Har faktisk tapet dem fast inni lomma, slik at de ikke skal forskyve seg)

 

Så spørsmålet: Hva kan jeg bruke til å tegne på plastoslaget med?

Det bør være noe som sitter så godt at det ikke "grauter" seg til, men likevel går an å fjerne / viske bort etter bruk.

 

Noen ideer?

 

Geir

Hei. :lol:

 

Til alle tider har det vært brukt blyant på papirkart. Og før det igjen?? kullstift uten treomslag for å lage kart. Blyanten har kullstift som avtegningsmiddel. Bruk bløt stift som lar seg lett viske bort om ønskelig. Husk viskelær.

Til orientering blir det brukt på alle skip som fører sitt bestikk.

 

KAT :newyearsign:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...