Jump to content

Yanmar 4LHA-STP, lekk "ventil" på undersiden av varmeveksler


lgboat

Recommended Posts

Ser ut som om det er avtappingskranen som sitter på undersiden av varmeveksleren - mener å se messingskruen til zinkanoden på endelokket (det er 2 slike på endelokket + en strammeskrue for selve endelokket midt på dette). Ikke helt uvanlig at det oppstår en liten lekkasje i gummipakningen rundt endelokke på varmeveksleren, ofte enkelt å fikse ved å dra til skruen som holder dette. Hvis lekasje så samles dråpene akkurat rundt der hvor denne tappekranen sitter. Så ikke umulig at årsaken ikke er lekkasje i denne kranen, men fra nevnte gummipakning. Hvis du ikke har skrudd på kranen noen gang --> da ville jeg sjekket nevte endelokkpakning først.

Link to post
Share on other sites

Hei terron,

 

da har jeg ved nærmere inspeksjon funnet at du nok hadde rett.

Nå har jeg gitt bolten på endelokkene en halv tørn og er spent på om det var det hele (skal utpå i løpet av uka).

Har tørket vekk saltspor og lagt ei fille i åpen plastpose under det jeg tror var lekkasjestedet + samme under ventilen så nå kan jeg få sjekket hvis det evt ikke er tett enda.

 

Takk for tips folkens, fantastisk plass dette her!

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...
Tasc skrev for 2 timer siden:

Hei - har en 2003 4LHA-STP. Ser at det ryker litt hvitt fra eksosen på høyt turtall og varm motor. Må noe gjøres med dette? Er det lekkasje i kjølesystemet?

 

Fra manualen til 4LHA-STP:

 

Poor exhaust color - WHITE SMOKE:

- Improper fuel

- Faulty spraying by Fuel injection valve

- Fuel injection timing lags

- Lube oil burns; excessive consumption

 

Ellers så er jo hvit røyk også ofte forbundet med vanndamp (topp / toppakning)

 

 

 

 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...