Jump to content

Legging av "Isiteek" - erfaringer og gode råd ?


Bonita I

Recommended Posts

Elise, det ble veldig pent. Ikke minst kompassstjerna gjorde seg veldig. Her har du hatt et ordentlig pirkearbeid. Jeg synes det hever inntrykket av hele båten, helttopp sammen med din nye og pent utførte hekkport :yesnod: . Lett å pusse bort lim-søl med 80-korning sandpapir.

Isiteek er forresten et veldig fint vinterprosjekt, lag en mal og ta med hjem mens båten står under burkaen.

 

Mvh

 

Patton

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Hei

 

Jeg skal igang med å lage isiteekdørker. Planen er å lage ferdige paneler hjemme nå i vinter. Malene er stort sett klare.

 

Så et spørsmål til isiteekgutta: For å unngå mye svinn på "plankene" lurer jeg på om det kan være lurt å lage en eksakt mal uten bredden til randplanken? Slik instruksjonene fra isiteekvideoen viser det forsvinner jo 120 millimeter på hvert bord. Og det blir mange penger rett i søpla.

Hvordan løste dere dette?

Link to post
Share on other sites

Det finnes flere varianter og fabrikater av syntetisk "teak". Hovedforskjellene ligger i at noen varianter er stive, og må bearbeides med sag. Alternativet er en myk variant som kan bearbeides med en kraftig saks eller en tapetkniv.

 

Den myke varianten kan du få i lengder på noen meter. Jeg bestilte en rull på 5 meter til et prosjekt for noen år siden. Den stive varianten begrenses nødvendigvis av at den må kunne transporteres fornuftig. Derfor blir det kortere makslengder og mer svinn, som du påpeker.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Var ikke akkurat det jeg mente Herman. Mitt prosjekt består av mange små paneler, og jeg ønsker randplank rundt alle. Isiteek anbefaler å lage mal som følger ytterkant på panelet, lime sammen staver så det minst dekker malen, for så å skjære seg 60 millimeter inn fra malens ytterkant hele vegen rundt. 60 mm er bredden på randplanken. Når man da har mange paneler med varierende størrelse blir det uforholdsmessig mye svinn med denne metoden.

Jeg har en tanke om hvordan jeg skal være mest mulig økonomisk, men det hadde vært interresant å høre hvordan andre har løst det. Jeg er kostnadsbevisst. (Ikke gjerrig......)

Link to post
Share on other sites

Ok, skjønner. Kan du ikke lime randplankene først, og så lage en mal etterpå i det området som er innenfor randplankene?

 

Jeg gjorde det på en litt annen måte. Først gjorde jeg en grov måling av området. Dette la jeg inn i et tegneprogram, og lekte med litt med hvordan plankene skulle ligge, bredde på midtfisk osv. Den var også utgangspunkt for beregning av hvor mye jeg skulle kjøpe.

 

Så tegnet jeg opp ytterkanten av panelene direkte på båten. Der det skulle være midtfisk tegnet jeg opp den også. Jeg lagde aldri noen mal. Ytterkantene og midtfisken ble lagt først. Når de hadde herdet limte jeg de enkelte "plankene" direkte på plass i mellom. Før jeg limte la jeg de tørt for å sjekke at de var tilpasset riktig.

 

Jeg kuttet plankene så de fylte hele tomrommet innenfor ytterkantene/midtfisken. Når alt hadde herdet, renskar jeg så det ble 5 mm klaring til ytterkantene.

 

Med denne fremgangsmåten eliminerte jeg risikoen ved at malen bare var NESTEN riktig. Det var mange kroker og kriker, utsparinger for 4 selvlensere osv. Det var viktig at disse kom på nøyaktig riktig plass. En liten skjevhet synes med en gang. Ved å legge det rett på båten hadde jeg full kontroll hele tiden.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Løfter denne - har sett på samme produktet. Er det fortsatt "isiteek" som gjelder av denne typen løsninger? Har vurdert å skifte ut noen paneler bak, av gammel fake teak som er i dårlig stand. Hvordan får man lettest mulig av dette?

 

Hvis dere ser på bildet her, så er det mye buer og vinkler. Hvordan er det å få dette pent?

IMG_1247.jpeg.9459ea30cfc70cf55a533019a2ff2adb.jpeg

 

IMG_1248.jpeg.4f2caf63a6310b19f9f1ff1258434d01.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...