ms bunnslam Startet 19.November.2011 Del på Facebook Startet 19.November.2011 Hei....meget fersk påhengsmotor skruer trenger litt hjelp....hvordan demonterer man girhuset på en slik F100...har løsnet dem boltene jeg finner,men det sitter like fast...vet jeg trenger en bok,men har ikke fått fatt i det enda...hvor finner jeg slik?,er dem på norsk eller bare engelsk... på forhånd takk for alle svar...viss det skulle komme Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Terje338 Svart 19.November.2011 Del på Facebook Svart 19.November.2011 (redigert) Det er meget enkelt og plukke ned gearhuset. Først kan det vere lurt og nappe av den slangen som ligger i forkant av gearhuset rett over skøyten. Merk plasseringen av den offeranoden som har ein finner rett over propellen. Napp av den gummihetta som er på overkanten av denne finnen og skru finnen av. På undersiden av den finnen er den femte skruen som holder undervannshuset på plass, og trur nok det er denne du har glømt. Kan vere nødvendigt og bruke ein gummiklubbe for og banke det løst. På dokumentarkivetet her på båtplassen finner du reparasjonshandboken for F100. Ein erfaren påhengsmekaniker sa til meg ein gong at ein bør plukke ned undervannshuset før motoren blir 5år gammal og smøre opp og sette inn igjen skruene med tjøre. Dette på grunn av at det kan bli eit sant h... og få delt dette om ein venter for lenge og alt får eiret fast. Edit, link til reparasjonsmanualen: https://baatplassen.no/i/topic/41778-yamaha-f80-f100/ Lykke til. Redigert 19.November.2011 av Terje338 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
haugi Svart 19.November.2011 Del på Facebook Svart 19.November.2011 Går ut ifra det er undervannshuset du skal ha av, for bytte av impeller eller nåe sånt? Har du husket og løsne girstanga? Går ut i fra den er festet sammen en plass midt på stammen eller oppe i selve motoren. Ellers så skulle det være nok og dunke forsiktig på kavitasjonsplata med gummislegge eller lignende. Kan noen ganger sitte ganske hardt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Terje338 Svart 19.November.2011 Del på Facebook Svart 19.November.2011 På Yamaha F100 så er gearstangen delt med splain skøyt, dette der du på dette bildet: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ms bunnslam Svart 19.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2011 det er sikkert den femte skruen jeg har glemt eller ikke fant...når jeg fær løsnet den så skal dette løsne?kal plukke ned hele motoren for og finn ut hvor vann kommer inn i motoren,toppakning er byttet av siste eier... betalte ikke mye for denne,så viss det er for kostbart og fikse, blir motoren solg i deler.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Terje338 Svart 20.November.2011 Del på Facebook Svart 20.November.2011 Jepp, du får nok delt den etter at du får løyst den siste bolten, men som tidligere nemnt kan dette i værste fall sitte ganske så fast. Har sett filmer på youtube der dei bruker skjærebrennar. Eg tviler sterkt på du vil løse noko problem med at du får vatn i motoroljen med og tak ned gearhuset. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ms bunnslam Svart 20.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2011 (redigert) nei det vel ikke der problemet ligger,trodde dette måtte ned for og få ned selve stammen ,for og komme til den adapterplaten?tror jeg skaffe meg en bok om dette før jeg fortsetter dette prosjekte....hvem selger slikt? får du dette hos alle yamaha forhandlere? Redigert 20.November.2011 av ms bunnslam (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GunR Svart 21.November.2011 Del på Facebook Svart 21.November.2011 Leser du din egen tråd? Link i innlegg 2, Den burde holde en stund. Jeg ville begynt med toppakningen, kan godt være at forrige eier ikke fikk det tett, med mindre du stoler 100% på denne personen.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 21.November.2011 Del på Facebook Svart 21.November.2011 Problemet er vel at det setter seg, vet noen motorer trenger varmebehandling for å løstne! så uansett om du har skrudd opp alle skruene kan det hende det sitter fast! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
ms bunnslam Svart 27.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2011 joda ,leser mine innlegg...ikke hver dag da,men har kjøpt bok uansett,men har begge manualene og se etter....har fått ned gir huset og det gikk enkelt når jeg fant den siste skruen...men sliter med og få ned midtseksjonen...har løsnet alle skruer og den har fått en liten glippe mellom adapterplata...men sitter veldig fast i "lower mount housing"...har tatt bort låseringen so sitter under,men sitter fast...må jeg ha noe spesialverktøy for og få denne løs...??????????? takk for alle svar så langt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.