Jump to content

yamaha F 100, hvordan demontere girhuset?


ms bunnslam

Recommended Posts

Hei....meget fersk påhengsmotor skruer trenger litt hjelp....hvordan demonterer man girhuset på en slik F100...har løsnet dem boltene jeg finner,men det sitter like fast...vet jeg trenger en bok,men har ikke fått fatt i det enda...hvor finner jeg slik?,er dem på norsk eller bare engelsk...

 

på forhånd takk for alle svar...viss det skulle komme

Link to post
Share on other sites

Det er meget enkelt og plukke ned gearhuset.

Først kan det vere lurt og nappe av den slangen som ligger i forkant av gearhuset rett over skøyten.

Merk plasseringen av den offeranoden som har ein finner rett over propellen.

Napp av den gummihetta som er på overkanten av denne finnen og skru finnen av.

På undersiden av den finnen er den femte skruen som holder undervannshuset på plass, og trur nok det er denne du har glømt.

Kan vere nødvendigt og bruke ein gummiklubbe for og banke det løst.

 

På dokumentarkivetet her på båtplassen finner du reparasjonshandboken for F100.

 

Ein erfaren påhengsmekaniker sa til meg ein gong at ein bør plukke ned undervannshuset før motoren blir 5år gammal og smøre opp og sette inn igjen skruene med tjøre.

Dette på grunn av at det kan bli eit sant h... og få delt dette om ein venter for lenge og alt får eiret fast.

 

Edit, link til reparasjonsmanualen: https://baatplassen.no/i/topic/41778-yamaha-f80-f100/

Lykke til.

Redigert av Terje338 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Går ut ifra det er undervannshuset du skal ha av, for bytte av impeller eller nåe sånt? Har du husket og løsne girstanga? Går ut i fra den er festet sammen en plass midt på stammen eller oppe i selve motoren. Ellers så skulle det være nok og dunke forsiktig på kavitasjonsplata med gummislegge eller lignende. Kan noen ganger sitte ganske hardt.

Link to post
Share on other sites

det er sikkert den femte skruen jeg har glemt eller ikke fant...når jeg fær løsnet den så skal dette løsne?kal plukke ned hele motoren for og finn ut hvor vann kommer inn i motoren,toppakning er byttet av siste eier... betalte ikke mye for denne,så viss det er for kostbart og fikse, blir motoren solg i deler....

Link to post
Share on other sites

Jepp, du får nok delt den etter at du får løyst den siste bolten, men som tidligere nemnt kan dette i værste fall sitte ganske så fast.

Har sett filmer på youtube der dei bruker skjærebrennar.

 

Eg tviler sterkt på du vil løse noko problem med at du får vatn i motoroljen med og tak ned gearhuset.

Link to post
Share on other sites

nei det vel ikke der problemet ligger,trodde dette måtte ned for og få ned selve stammen ,for og komme til den adapterplaten?tror jeg skaffe meg en bok om dette før jeg fortsetter dette prosjekte....hvem selger slikt? får du dette hos alle yamaha forhandlere?

Redigert av ms bunnslam (see edit history)
Link to post
Share on other sites

joda ,leser mine innlegg...ikke hver dag da,men har kjøpt bok uansett,men har begge manualene og se etter....har fått ned gir huset og det gikk enkelt når jeg fant den siste skruen...men sliter med og få ned midtseksjonen...har løsnet alle skruer og den har fått en liten glippe mellom adapterplata...men sitter veldig fast i "lower mount housing"...har tatt bort låseringen so sitter under,men sitter fast...må jeg ha noe spesialverktøy for og få denne løs...???????????

 

takk for alle svar så langt :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...