Enzo Startet 19.November.2011 Del på Facebook Startet 19.November.2011 Vi var og så på båt forrige uke og jeg spurte båteier om skilletrafo, han sa den var innebygd i laderen ! Dette har jeg aldri hørt om og aldri sett, finnes det i det heletatt ? Fikk ikke sett laderen så det er bare hva jeg hørte av båteier, her må det vel være en misforståelse ? Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 19.November.2011 Del på Facebook Svart 19.November.2011 Redigert: Spørsmål 1: Nei Spørsmål 2: Ja. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Enzo Svart 19.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2011 Takk. Begynte å lure litt siden ha sa dette, men fant det veldig usannsynlig men da er det bekreftet. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 19.November.2011 Del på Facebook Svart 19.November.2011 Kanskje misforståelsen berodde på at laderen var dobbeltisolert? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 19.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2011 Jeg spurte selgeren av båten om det er skilletrafo og han svarte ja. Så spurte jeg hvor den er og han sier han mener å tro at det er standard fra fabrikk og den er integrert i laderen, det er nok ikke verre enn det. Det er lov å ta feil og ikke vite helt 100% hva en skilletrafo er for noe. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 19.November.2011 Del på Facebook Svart 19.November.2011 (redigert) Skilletrafo (isolasjonstransformator) brukes gjerne om en trafo som har samme spenning på primær og sekundær krets, altså samme spenning inn og ut, ingen direkte kontakt-forbindelse, men strømmen overført (transformert) via induksjon. Ellers brukes trafo for å endre spenningene. Står litt mer om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Isolation_transformer Mener å huske at Mascot/Sleipner's ladere som er godkjent for sykehus ikke har gjennomgående jording. Redigert 19.November.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.November.2011 Del på Facebook Svart 19.November.2011 Vel, min 30A Ladac lader er ikke en switch-mode lader og har kraftig trafo mellom 230volt primær og lavspenning sekundær. Så her stopper i hvert fall landstrømmen ved primæren. Hvordan jordledningen er koblet, har jeg ikke sjekket. Men om jeg ikke fører den frem til trafoen, har jeg dermed galvanisk skille. Men denne trafoen kan vel egentlig ikke kalles en skilletrafo da den ikke har 230volt primærutgang for tilkobling av annet 230volt utstyr. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Enzo Svart 19.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2011 Skilletrafo (isolasjonstransformator) brukes gjerne om en trafo som har samme spenning på primær og sekundær krets Takk for infoen, den er nok interessant for de som lurer på å skaffe seg en slik, jeg har en selv fra mastervolt og synes det er veldig betryggende med tanke på å ta vare på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 19.November.2011 Del på Facebook Svart 19.November.2011 Dette er vel en ekte trafo? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 19.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2011 (redigert) Og her den jeg har i min båt, kjekk liten lett sak Redigert 19.November.2011 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 19.November.2011 Del på Facebook Svart 19.November.2011 Båteieren kan kanskje ha rotet med betegnelsene? Hvis han mente skillediode, så kan det på en måte være rett. Min lader (40A) kan lade 3 separate batteribanker, noe som jeg tror er vanlig på større ladere. Det sitter en diode på hver utgang. Samme spenning leveres til de tre utgangene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.