Jump to content

Kombinert lader skilletrafo, finnes det ?


Enzo

Recommended Posts

Jeg spurte selgeren av båten om det er skilletrafo og han svarte ja.

 

Så spurte jeg hvor den er og han sier han mener å tro at det er standard fra fabrikk og den er integrert i laderen, det er nok ikke verre enn det. Det er lov å ta feil og ikke vite helt 100% hva en skilletrafo er for noe.

Link to post
Share on other sites

Skilletrafo (isolasjonstransformator) brukes gjerne om en trafo som har samme spenning på primær og sekundær krets, altså samme spenning inn og ut, ingen direkte kontakt-forbindelse, men strømmen overført (transformert) via induksjon.

Ellers brukes trafo for å endre spenningene.

 

Står litt mer om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Isolation_transformer

 

Mener å huske at Mascot/Sleipner's ladere som er godkjent for sykehus ikke har gjennomgående jording.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, min 30A Ladac lader er ikke en switch-mode lader og har kraftig trafo mellom 230volt primær og lavspenning sekundær. Så her stopper i hvert fall landstrømmen ved primæren. Hvordan jordledningen er koblet, har jeg ikke sjekket. Men om jeg ikke fører den frem til trafoen, har jeg dermed galvanisk skille. Men denne trafoen kan vel egentlig ikke kalles en skilletrafo da den ikke har 230volt primærutgang for tilkobling av annet 230volt utstyr.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skilletrafo (isolasjonstransformator) brukes gjerne om en trafo som har samme spenning på primær og sekundær krets

Takk for infoen, den er nok interessant for de som lurer på å skaffe seg en slik, jeg har en selv fra mastervolt og synes det er veldig betryggende med tanke på å ta vare på båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...