Sjøtunga Svart 22.November.2011 Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 denne situasjonen (§5.1) Jeg burde kanskje ha presisert at denne situasjonen referer til den opprinnelige problemstillingen, altså båt som går ned ved kai. Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
fiskebaat Svart 22.November.2011 Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 (redigert) Det lov pålagte ansvar på sjøen er helt klart mindre en på land , men det betyr ikke nødvendighvis at en har mindre ansvar der fordi lovene ofte er gamlere , kanskje ikke så ofte revidert og mindre i kilo og antall . Det jeg prøvde å få frem er at mange av lovene som brukes på sjøen er svært gamle, kanskje fra seilskutetiden og at di ikke bestandig er så veldig rellevant å bruke i alle sitvasjoner i ei monderne fritidsbåthavn med moderne rettsoppfatninger , men passer alikevell forsikkringsselskapene meget bra. I sitvasjoner der lovanvendelser blir brukt som virker direkte urimelig for en juri så behøver de ikke følge den ,slik at en skal vere litt forsikktig med å påstå det helt rette svaret her etter lovene om svaret da virker helt urimelig for folk flest og det er urimelig om trådstarter må beale 30-50000 for å fjerne vraket om han var uten skyld og hadde annsvarforsikring. Redigert 22.November.2011 av fiskebaat (see edit history) Link to post
Rolf Svart 23.November.2011 Link til dette innlegget Svart 23.November.2011 I sitvasjoner der lovanvendelser blir brukt som virker direkte urimelig for en juri så behøver de ikke følge den ,slik at en skal vere litt forsikktig med å påstå det helt rette svaret her Tviler på om en norsk jury slipper unna med å ikke dømme etter gjeldende lov, om de gjør det vil nok helt sikker den dømte anke på flekken på grunnlag av feil lovanvedelse/forståelse og slik bringe saken videre til en høyere rett for ny prøving. Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
fiskebaat Svart 23.November.2011 Link til dette innlegget Svart 23.November.2011 Tviler på om en norsk jury slipper unna med å ikke dømme etter gjeldende lov, om de gjør det vil nok helt sikker den dømte anke på flekken på grunnlag av feil lovanvedelse/forståelse og slik bringe saken videre til en høyere rett for ny prøving. Ja , synd det da det er slik gamle lover som er blitt urimelige endres , men når en ser på jurienes sammensettning og dens antall av høreapperatbrukere så er det helt rett at som det sies at retten er uforutsigbar er rikktig. Denne konkrete saken slik den fremstilles er intresann , en går her ut i fra at en ikke hvet hva som er årsaken til at trådstarters båt sank , muligens påkjørt av en annen båt som har stukket av , det er her ikke noe som kan brukes mot båteier. Båten kreves fjernet med slike kostnader som her er nemt og spørmålet blir da enkelt, skal trådstater her som har annsvarsfortsikring på båten sin beale nesten hele fjerningen selv, ( -10% av båtens verdi)jeg mener nei , men det ser ut som de fleste her mener ja. Og juristene sier ? Link to post
Arne Hansen Svart 23.November.2011 Link til dette innlegget Svart 23.November.2011 Som jeg forstår reglene, så dekker ikke ansvarsforsikringen fjerning av båten fra havn og opp på land. Dette må det en kaskoforsikring til. Den kunne eventuelt ha dekket skader på brygga HVIS du skulle bli holdt ansvarlig for det (noe man neppe blir). Link to post
Ingar Svart 8.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2011 Tok sin tid, min vanlige kontakt i selskapet var usikker og skadeavdelingens eksperter måtte se på saken. Det viser seg da at følgende gjelder: Synker en fritidsbåt som er ansvarsforsikret i Tennant, kan selskap måtte fjerne vraket. Dette avhenger først og fremst av hvor båten synker. Ligger båten slik til at den ikke er til fare eller sjenanse for annen båttrafikk eller fiske, kan båten bli liggende på havets bunn. Ligger båten slik til at den kan være til fare for annen skipstrafikk, må den fjernes. Det samme gjelder dersom den sunkne båten ligger slik til at den skader eller kan komme til å skade bryggeanlegg og lignende, eller er til sjenanse eller representerer en forurensningsfare. Eieren av båten, rederen, kan bli pålagt å fjerne vraket. I slike tilfeller dekker ansvarsforsikringen kostnadene med heving av båten. Eventuelle kostnadene til borkjøring og destruering av vraket dekkes også av Tennant. Som man ser dekker ansvarsforsikringen ikke bare selve hevingen, men også bortkjøring og destruksjon. Tennant har ingen øvre beløpsgrense for dekning av disse utgiftene. (Som mons nevnte kan det å få vraket destruert innebære en betydelig kostnad bare i miljøavgift.) Link to post
Mix Svart 8.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2011 Og har eier ikke forsikring vil eier av vraket bli forfulgt til graven og etter, hvis det er midler i boet. Det kan bli dyrt. Myndighetene gir seg aldri. Direkte trekk i lønn/inntekt er vanlig til gjelda er betalt. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn