paxo Startet 20.November.2011 Del på Facebook Startet 20.November.2011 Jeg skal bytte motor på båten og i den forbindelse må jeg øke vanninntaket fra 19mm til 32mm. Det er greit å borre et nytt hull med hullsag, men hvordan sentrerer jeg lettest hullsagen når det ikke er noe å sette senterboret i? Ett annet spørsmål: Hva bruker jeg til gjengetetting mellom vanninntak og ventil/kran? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 20.November.2011 Del på Facebook Svart 20.November.2011 Slår i treplugg før du driller ny hull. Jeg har god erfaring med rørgjengelim. Har brukt mest fransk produkt som ikke er på markedet i Norge, men Loctite går også bra. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
haugi Svart 20.November.2011 Del på Facebook Svart 20.November.2011 Flere hullsager har vel mulighet for å feste to sager samtidig,. Da setter du bare på 19mm sag for å sentrere, denne vil bli stående litt lenger ut enn den på 32mm. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 20.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2011 Goded ideer. Takk skal dere ha. Kvikt levert! Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 20.November.2011 Del på Facebook Svart 20.November.2011 Du kan sette en plankebit på utsiden, og stemple den av med en stokk ned i bakken. Dette går greit hvis du har lang senterbor, som rekker ned i planen før hullsagen entrer. Men å sette en plugg i hullet, som Servicemannen foreslår, gjør nok samme nytten. Fordelen med å ha et anlegg på utsiden er at du minsker faren for at hullsagen "river" når den går gjennom skroget, og tar med seg litt mer gelcoat enn du hadde tenkt. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Jan E. Svart 21.November.2011 Del på Facebook Svart 21.November.2011 En hjelper som presser en plankeplate mot på innsiden vil også virke fint. Så lenge senterborret stikker lenger ut en tykkelsen på skroget. Sterk teip utvendig på skroget vil redusere sjansen for flising av gelcoaten når borret begynner å ta. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Komodo Svart 21.November.2011 Del på Facebook Svart 21.November.2011 Når det gjelder gjengetetting på skroggjennomføring og kran kan du jo gjøre et søk i forumet. Dette finnes det flere tråder om fra før Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
viksund 990 Svart 21.November.2011 Del på Facebook Svart 21.November.2011 Roterende fil på drillen virker bra, bare bruk nen nye gjennomføringa som mal (hold den mot skroget og tegn rundt) Biltema har sånne freser. Rørtettning er bra har brukt den fra wurth mye selv den herder i gjengene når det blir skrudd sammen, skru til med hendene la det herde over natta og du sliter med å løsne det igjen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.