Jump to content

Hvordan enkelt øke diameteren på hull i skroget?


paxo

Recommended Posts

Jeg skal bytte motor på båten og i den forbindelse må jeg øke vanninntaket fra 19mm til 32mm.

Det er greit å borre et nytt hull med hullsag, men hvordan sentrerer jeg lettest hullsagen

når det ikke er noe å sette senterboret i?

Ett annet spørsmål:

Hva bruker jeg til gjengetetting mellom vanninntak og ventil/kran?

Link to post
Share on other sites

Du kan sette en plankebit på utsiden, og stemple den av med en stokk ned i bakken. Dette går greit hvis du har lang senterbor, som rekker ned i planen før hullsagen entrer. Men å sette en plugg i hullet, som Servicemannen foreslår, gjør nok samme nytten.

Fordelen med å ha et anlegg på utsiden er at du minsker faren for at hullsagen "river" når den går gjennom skroget, og tar med seg litt mer gelcoat enn du hadde tenkt.

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Roterende fil på drillen virker bra, bare bruk nen nye gjennomføringa som mal (hold den mot skroget og tegn rundt) Biltema har sånne freser. Rørtettning er bra har brukt den fra wurth mye selv den herder i gjengene når det blir skrudd sammen, skru til med hendene la det herde over natta og du sliter med å løsne det igjen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...