Jump to content

Saltvannskjølt motor fra 84. Hva er forventet levetid?


Sofaseileren

Recommended Posts

Skal se på en båt i dag, som på mange måter virker ideel, men det jeg i utgangspunktet er mest skeptisk til er en saltvannskjølt bmw diesel (ca 50 hk?) fra 1984. Vet at levetid på motorer avhenger av service, pleie og kjærlighet, men hvor lenge kan en saltvannskjølt motor egentlig holde? Og, om motoren skulle vise seg å være bra, er det noe vits å montere ferskvannskjøling på en såpass gammel motor?

Link to post
Share on other sites

Den kan holde i 10 år til, og den kan ryke i morgen. Ikke godt å si. Men om en like gammel motor med ferskvannskjøling hadde vært så mye mer verdt er ikke godt å si, gammelt er gammelt uansett. Til rett pris kan båten uansett være helt OK, jeg ville ikke ha byttet motor før behovet meldte seg. Og det trenger ikke være i din eiertid...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Som folk her sier, gammelt er gammelt. Du kan få mange gode år til med motoren, eller du kan få trøbbel om 14 dager. Skal du kjøpe bør du være klar for at ting kan gå galt og at du enten må frem med fastnøklene, eller kvitte deg med mange båtlapper hos en halv dårlig mekaniker. Heller enn å bruke penger på ferskvannskjøling så burde du stelle generelt med motoren. Ny olje, nye filter. Sjekke termostad. Kjøre den jevnlig. Vinterkonservere den osv.

Link to post
Share on other sites

Som Bitteliten sier, du bør ikke forvente noe mer levetid av motoren. Pris inn ny motor med montering med det samme. (150 - 250 000 kr) Hver måned som motoren fungerer bør du betrakte som bonus.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Er kjølekanaler åpne og rene kan motoren gå i årevis før den er opptært.

Det er viktig å kjøre systemrens e.l. på slike motorer slik at kjølingen ikke gror igjen. Blir temperatiren for høy på kjølevannet vil saltet krystallisere seg og kjølekanalene blir "hel ved " på kort tid.

 

Varmgang og tette kanaler slakter flere motorer enn ren tæring.

Før eller senere vil det tære hull i vitale deler av sjøvannsystemet, når dette skjer er vanskelig å si, men motoren kan godt holde 10 år til.

Hadde selv bare passet godt på motoren og kjørt så lenge det går.

 

Verdien av en slik motor er svært lav, dette må man ha i bakhodet ved evt kjøp.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tilbakemeldinger, som i hovedsak bekreftet det jeg trodde / fryktet: At en slik motor en litt lotteri. Er jo fristende å kunne få ned pris på båt, pleie motoren godt og så utnytte "bonustiden" motoren har igjen.

Men da melder det seg et annet spørsmål: Hvordan oppfører slike motorer seg når de er i ferd med å si takk for seg? En ting er jo at en slik motor kan sabotere en ferietur, men det er jo også et sikkerhetsaspekt her.

Temperaturen er jo mulig å følge med på, men hvordan oppfører en motor seg når det tæres hull gjennom deler sjøvannsystemet? Vil den advare med fusking og tungstartethet, eller vil den bare stoppe brått og uventet en dag med sterk pålandsvind etter å alltid tidligere ha gått som en klokke?

Link to post
Share on other sites

På en gammel volvo penta Aq 250 som min onkel hadde, rustet det hull i kjølevannskanalen rundt sylinderne. Det rustet hull nederst, slik at vannet rant ned i bunnpanna. dette startet svært forsiktig. Merket først at olja ble litt grå. Motor gikk uten problem. Når jeg åpnet denne motoren viste det seg at kjølekanalen var nesten fulle av rustflak. Temperatur var normal på motor uansett belastning.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Har opplevd tæreskade i eksosbend, da gikk motoren litt dårlig i noen minutter, før jeg mistet den ene sylinderen. Selvfølgelig hadde det blåst opp til 12 sekund meter. Og jeg hadde dama mi i båten som er redd for sjøen. Klarte på merkelig vis å prutte meg i havn med verdens lengste gullhår og magiske fingre på gassreguleringen og minste utslag på den regulerebare propellen. Da jeg skrudde opp tennpluggen på sylinderen som var gååen og kjinna i havn sto saltvannet ut av plugghullet. (Motoren klarte ikke å gå lenger da) Så jeg vil si at i mitt tilfelle så hadde jeg svært kort tid fra jeg merket skaden til totalt motorhavari. (Slo inn vann fra eksosbendet og inn ventilene på en gammel fm s2.)

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som de båtene som er mest interessante for meg er befengt med gamle motorer. Jeg trenger litt mere synsing her:

 

Båt 1 ca 50 hk bmw, saltvannskjølt. 1984

 

Båt 2 49 hk perkins, ferskvannskjølt. 1975

 

Jeg vet at begge disse motorene er gamle og de ikke lenger har noen verdi å snakke om. Kan heller ikke si noe sikkert om hvem av dem som har fått best service og kjærlighet.

 

Hva er magefølelsen? Er en av disse mere driftsikker enn den andre? Lettere å skaffe erstatningsdeler? osv....

Link to post
Share on other sites

Med magefølelsen ville jeg valgt perkins framforbi bmw. Men så er jo perkinsmotoren også nesten 10 år eldre. Vanskelig å si. Vet du faktiske driftstimer på motorene?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Har selv en yanmar fra 1981, som går som en klokke. Men om den går i 10 år eller 10 dager til vet jeg ikke. Men etter siste sjekk av både topp/kjølekanaler/eksosbend er det ingen ting som tilsier at dette skal ryke med det første. Vedlikehold er nøkkelen til at den skal så lenge som mulig. Men jeg har seilbåt, med ekstra påhengsmotor på rekka, så skulle den kutte ut har jeg dobbel reserveløsning. Er ikke sikker på at jeg hadde følt meg trygg i en snekke..

Link to post
Share on other sites

Dette er begge seilbåter, dvs. en er en motorseiler av Nauticat type med poop-dekk (spissgattet med akterkabin under akterdekket, ergo svært høyt fribord) , den andre er en tung seilbåt på 37 fot....

 

I begge tilfeller ville jeg nok kommet meg i havn med seil, men påhengsmotor er utelukket...

Link to post
Share on other sites

Med magefølelsen ville jeg valgt perkins framforbi bmw. Men så er jo perkinsmotoren også nesten 10 år eldre. Vanskelig å si. Vet du faktiske driftstimer på motorene?

Driftstimer vet jeg ikke. Min egen magefølelse går også i retning Perkinsen (det er ikke dette som er mest avgjørende for båtvalget...) fordi jeg har inntrykk av at dette er en mere vanlig / mer anerkjent motor, og at det kanskje er lettere å få tak i deler / brukt byttemotor til denne. Jeg tenker at ingen av motorene er "trygge" med tanke på alder, men at en ferskvannskjølt Perkins kanskje i større grad lønner seg å skru på enn en saltvannskjølt BMW?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Perkins 4.108 er vel kjent for å være en sliter av rang, og er brukt i alt fra traktorer og korntreskere til båter og Londontaxier. Så dette er en motor som tåler mye, er lette å overhale og som det er lett å erstatte med tilsvarende fra bruktmarkedet om den skulle svikte fullstendig. Så jeg for min del ville ha gått for den, om jeg skulle hatt noe med gammel motor.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bmw D50 motorane er utruleg seige når det gjeld tæring godt og tjukt støypegods. :thumbsup:

 

Som med alle saltvasskjølde motorar er det selfølgeleg viktig med sinkanodane.

 

Så temperatur/termostat slik at dei ikkje går for varme og saltutskillinga tek til.

 

Det svake punktet er eksaustmanifolden og attgroing av kjølevassutløpet der det blandar seg med exhausten, då får du også temperaturauke. og så oljekjølaren som ligg under ved sida av botnpanna kan ha ein tendens til å gro att/sprekke.

 

Summa sumarum så er dette eksterne bitar som er lette å skifte ut, resten av motoren kan halde i 35-50 år. :sailing:

Redigert av Batalden (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Jeg heller i retning av båten med den saltvannskjølte BMWen Var å gikk gjennom båten på egenhånd i dag.

Oppdaget:

1) Selger har nylig byttet olje...thumbsdown.gif

2) Det finnes ingen temperaturmåler...thumbsdown.gif

 

Tanken var, om jeg ikke så antydning til vann i oljen, skulle jeg få selger til å være med en tur med båten, kjøre motoren hardt, mens jeg holdt øye med temperaturen, og etterpå sjekke oljen igjen.

Noen gode råd? Bør jeg kjøpe en temperaturmåler for denne prøveturen, eller er det andre måter å måle på?

Er det tilstrekkelig med 1 prøvetur for å se at det ikke kommer vann i olja, eller går dette normalt over lengre tid?

Link to post
Share on other sites

Hvor lenge en gammel motor går er helt umulig å spå. Ferskvannskjølt motor lever som regel lengere enn sjøvannskjølt. Motorer over 30 år regnes som pensjonister, men så lenge det er deler å få så går det an å holde liv i dem utrolig lenge. En gang jeg kjøpte båt med gammel motor, så ble vi enige om at prisavslaget skulle tilsvare 50% av kostnadene til ny motor.

Ved motorbytte så kan man også regne med å få noen tusen for den gamle, om den går. Selv har jeg nå en 1983 model Ford 2722 som går som en klokke. Håper den lever lenge ennå.....

Link to post
Share on other sites

Hvor lenge en gammel motor går er helt umulig å spå. Ferskvannskjølt motor lever som regel lengere enn sjøvannskjølt. Motorer over 30 år regnes som pensjonister, men så lenge det er deler å få så går det an å holde liv i dem utrolig lenge. En gang jeg kjøpte båt med gammel motor, så ble vi enige om at prisavslaget skulle tilsvare 50% av kostnadene til ny motor.

Ved motorbytte så kan man også regne med å få noen tusen for den gamle, om den går. Selv har jeg nå en 1983 model Ford 2722 som går som en klokke. Håper den lever lenge ennå.....Personlig så hadde jeg gått for Perkins med ferskvannkjøling. Når du sier at motoren ikke har temp måler, har den da en akustisk alarm som varsler "høy temp"?

Redigert av jøran123 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...