Jump to content

Perkins 49 hk, erfaringer?

G-sabb

Recommended Posts

Har også hatt en slik. Veldig god motor. Den brukte litt olje når jeg kjørte den relativt hardt, men det må man vel regne med.

Ser at noen er redd for mangel på deler. Tror neppe det blir vanskelig. Det går så mange av disse at det i allefall ikke blir vanskelig å få tak i brukte deler. Ellers er det jo mange av disse i traktorer også.

"Økonomideler" borte i Østfold har rikelig med deler. Teknisk sett er dette en robust og slitesterk motor. Oljelekasjer kan være et problem pga primitiv tettning i akterkant av veivaksel og bruk av ulike metaller i forkant. Er en litt motorkyndig kan en saktens gjøre noe med dette dersom lekasjer blir plagsomme.

Når en motor går varm er det relativt lett å finne hva problemet er, og det er ikke noe som har med motorens generelle driftsikkerhet å gjøre, det samme gjelder ladingen.

I min båt står en gammel Perkins som er brukt mer enn de fleste motorer i fritidsbåter, særlig de siste 3 år. Har ikke løsset en skrue på motoren, men erger meg over lekasjer selv om jeg har god kontroll med det. Jeg har hatt mange "grønne" motorer som var rimelig tette, men foretrekker en "gammel engelsk gris" som allid går enn en grønn og ren svenske som ofte står.

• 2 uker senere...

Motorene er enkle, og derfor driftsikre. Også lette å reparere selv. Utenom de nevnte to leverandører kan man også benytte traktordeler fra MF. Alle deler skulle derfor være lett tilgjengelig. Oljeforbruket går mot 0 når turtallet ikke er for høyt. Tok en båt med en slik maskin fra Stord til Sørlandet for et par år siden og fikk mange godord om motoren på veien. "den må skytes for å død" i følge en eldre båteier jeg traff på Vest-Agder

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...