G-sabb Startet 11.April.2010 Del på Facebook Startet 11.April.2010 Hei,vurderer å kjøpe en Saga 7000 med en 49 hk perkins fra 1982.Lurer på om dette er generelt gode motorer eller om det er mye kluss med disse?Deletilgang?Forbruk? Motoren går fint,uvisst hvor mange timer.Takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post
mewa 2 Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Det er en uslitelig motor hadde en selv i en kragerø aldri problemer mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Ryktet sier uslitelig men min erfaring er ikke det samme, vær også obs på at enkelte reservedeler begynner å bli vanskelige å få tak i. Kjent for å svette/lekke olje er også motoren Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Ryktet sier uslitelig men min erfaring er ikke det samme, vær også obs på at enkelte reservedeler begynner å bli vanskelige å få tak i. Kjent for å svette/lekke olje er også motoren Instämmer i detta. Läcker gärna olja och är en billig konstruktion med bara tre ramlager. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 ..... Kjent for å svette/lekke olje er også motoren Akkurat det er vel en spesialitet på alle engelske motorer, enten de nå står i båter eller biler Forøvrig har jeg bare hørt godord om disse motorene. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
G-sabb Svart 11.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2010 Takk for svar.Skal se etter lekkasjer da jeg skal se på den igjen i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Espenok Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Så lenge en engelsk motor svetter olje så er alt i orden. Som engelskmenn sier: Oil on the outside = oil on the inside... Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
finnmarken Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Har også hatt en slik. Veldig god motor. Den brukte litt olje når jeg kjørte den relativt hardt, men det må man vel regne med. Ser at noen er redd for mangel på deler. Tror neppe det blir vanskelig. Det går så mange av disse at det i allefall ikke blir vanskelig å få tak i brukte deler. Ellers er det jo mange av disse i traktorer også. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 "Økonomideler" borte i Østfold har rikelig med deler. Teknisk sett er dette en robust og slitesterk motor. Oljelekasjer kan være et problem pga primitiv tettning i akterkant av veivaksel og bruk av ulike metaller i forkant. Er en litt motorkyndig kan en saktens gjøre noe med dette dersom lekasjer blir plagsomme. Sitér dette innlegget Link to post
tomu Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Onkelen min hadde en slik på 80-tallet (tror den var fra 84) Den var ikke mer enn et par år før den regelmessig gikk varm. Etter 4-5 år ble det trøbbel med lading. Følte ikke akkurat at dette var tryggheten selv...... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Når en motor går varm er det relativt lett å finne hva problemet er, og det er ikke noe som har med motorens generelle driftsikkerhet å gjøre, det samme gjelder ladingen. I min båt står en gammel Perkins som er brukt mer enn de fleste motorer i fritidsbåter, særlig de siste 3 år. Har ikke løsset en skrue på motoren, men erger meg over lekasjer selv om jeg har god kontroll med det. Jeg har hatt mange "grønne" motorer som var rimelig tette, men foretrekker en "gammel engelsk gris" som allid går enn en grønn og ren svenske som ofte står. Sitér dette innlegget Link to post
Sandvik(a) Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Perkinsen er grei den. Ingen grunn til å unngå båten pga denne motoren vist den virker velholdt. Det meste av deler er fortsatt å få tak i hos Universal diesel og som nevnt Økonomi deler. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Økonomideler i Østfold har alt av deler til disse motorene. Rimelig er det også. Lettskrudd og god motor. Byttet selv rådelager, stempelfjærer, fult toppsett og pakningsett. Kom på under 3000,- Dette var til perkins 6.354. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
bladfyken Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Hadde en slik 49 hester fra 70 tallet, het vel 4.107. Omtrent uslitelig motor uten problemer i hele tatt. Var til og med båten ned en tur uten at dette skapte problemer for senere drift. Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Er denne i nær slektskap med Leyland? har ein mistanke om det. Har ein leyland 1.8 det er ein god motor, svetter olje men det er jo ikkje så farlig. Sitér dette innlegget Link to post
Den enøyde kaptein Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Motorene er enkle, og derfor driftsikre. Også lette å reparere selv. Utenom de nevnte to leverandører kan man også benytte traktordeler fra MF. Alle deler skulle derfor være lett tilgjengelig. Oljeforbruket går mot 0 når turtallet ikke er for høyt. Tok en båt med en slik maskin fra Stord til Sørlandet for et par år siden og fikk mange godord om motoren på veien. "den må skytes for å død" i følge en eldre båteier jeg traff på Vest-Agder Sitér dette innlegget Link to post
LTKH Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Har hatt en 78 modell 49hk perkins, kjempe motor! Svttet litt olje som nevnt, btukte nesten ikke diesel, og vi kom alltid frem! Husk og kjøpe ferskvannskjølt motor. Er den saltvannskjløt ville jeg nok vært skeptisk! Sitér dette innlegget Link to post
sveinh04 Svart 7.Mai.2010 Del på Facebook Svart 7.Mai.2010 Det er en kjempegod motor, har selv en 78 mod som aldri har svikta, Vet dere forresten hvorfor de sluttet å produsere tver i England?? Svar: De fikk de ikke til å lekke olje.... Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
Espenok Svart 7.Mai.2010 Del på Facebook Svart 7.Mai.2010 Vet dere forresten hvorfor de sluttet å produsere tver i England?? Svar: De fikk de ikke til å lekke olje.... :lol: :lol: Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.