Jump to content

Hvordan løfte ut BMC 1500 motor?


osa

Recommended Posts

Jeg har en BMC.1500-motor m/gear som skal ut av båten for en grundig oppshining. I en av manualene som jeg har funnet på nettet vises det til en spesiell krok som skal festes i toppen på motoren. Jeg er "formann i skeptiker-forbundet" og føler meg ikke helt trygg på denne metoden, kan disse to små boltene virkelig holde da? Motoren er riktignok ikke mer enn ca 350kg med gear men....

Er det noen som har gjort dette og som kan bekrefte/avkrefte at dette går bra? -eller er det andre metoder som er bedre??

 

loeftekrok.jpg

Link to post
Share on other sites

Det skal holde. Hadde samme motor der disse krokene fulgte med. Forrige eier hadde benyttet disse ved montering av motoren.

 

Et problem kan da være at jeg ikke har disse krokene. Er det noe sted de er å få kjøpt. (-antar at du ikke lenger har de, siden du skriver "hadde"...)

..eller er det noen som kan låne / leie dem ut (betaler selvfølgelig frakt og leie og hva det skal være.. :)

 

motorfeste.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg løftet nylig ut en BMC 1,8 med akkurat de brakettene/krokene,de sto på motoren og jeg brukte bare en stropp og sjakkler til å feste i krokene, holdt helt fint det, var motor og gir jeg løftet ut.Bør kunne gå greit å lage disse selv av noe flattjern som du bøyer og borer hull til festeskruene og der du skal feste sjakklene eller hvs du måtte ha å løfte med, kommer vel an på hvor mye plass du har å jobbe på.

 

 

Hilsen Rune

Link to post
Share on other sites

Jeg har en BMC.1500-motor m/gear som skal ut av båten for en grundig oppshining. Motoren er riktignok ikke mer enn ca 350kg med gear men....

Er det noen som har gjort dette og som kan bekrefte/avkrefte at dette går bra? -eller er det andre metoder som er bedre??

Vekten du oppgir kan vel ikke stemme? Ifølge KD trading veier motoren alene 187 kg. Gearet på den motoren veier da ikke så mye?

 

Det går an å bruke stropper rundt motoren også. 1 stropp under motoren i hver ende, og en som tres igjennom disse for å utligne skjevheter. Bare pass på å få styring så motoren ikke vrir seg i stroppene.

Link to post
Share on other sites

kan du ikke finne en bolt som passer og sveise på ett øye, kjetting med sjakkel i hver og løfte den ut

 

Nei det er ikke så enkelt...det er ikke vanlige bolter, mer som hylser med innvendige gjenger som går på bolter ned i toppen.... om du forstår hva jeg ikke mener... :thumbsup:

..mulig det er mulig å skifte ut de boltene som står nedi der... det har jeg ikke sjekket .. :confused:

Link to post
Share on other sites

ok :thumbsup: skjønner.

ta av tppdeksel og sjekk om det er bolter du kan skru ut, skal motor byttes??

du kan også ta av vippetøyet og bruke bolthull der, det gjorde jeg nylig, når jeg hadde av toppen(volvo 41).

20111105268.jpg

øverst til venstre i bilde

 

ellers går det med stropp rundt termostathuset og bak ved filterbraketten kansje?

250kg er ikke mye når det skal løftes sånn.

Link to post
Share on other sites

De to boltene fungerer som to av topplokksboltene. Det går greit å løfte etter de, men pass på at det er et avstandstykke mellom dem som vist på skissen. Det er viktig at du får loddrett løft på hver bolt da du ellers kan bøye dem.

Ikke stropp rundt bunnpanna. Det er bare blikk, og der ligger også oljesil som er festet direkte i oljepumpa. Klemmer du bunnpanna kan sil og pumpe også bli ødelagt. Da er det bedre og heise den ut etter de fire motorfestene(labbene) men også da må du se at du ikke klemmer noe i stykker.

Link to post
Share on other sites

Det er viktig at du får loddrett løft på hver bolt da du ellers kan bøye dem.

 

Jeg ser at den ene bolten allerede er litt bøyd, så det stemmer sikkert at de er litt vare for sidekrefter..

..kan det være at med gearkassen hengende på så blir det såpass skeivt at det er fare for bøying? -kanskje best å ta av gearet før jeg tar ut motoren?

 

Da gjenstår bare å finne slike braketter/"bøltre"... er det noen der ute som kan hjelpe?? :rolleyes:

(Har ikke fått noe svar fra KD Trading..)

Redigert av osa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hei,

du trenger ikke disse. Bare slå en stropp foran på motoren. Legg den bak "ørene" til de fremre motorlabbene.

1 stropp bak bunnbanne og clutch hus, eller fest den på giret på et lagelig vis slik at den ikke kan skli av.

Det er ikke noe særlig vekt å snakke om, kanskje rundt 200-230 kg.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

 

 

ellers går det med stropp rundt termostathuset og bak ved filterbraketten kansje?

250kg er ikke mye når det skal løftes sånn.

Sånn har jeg alltid løfta min BMC 1800, og det var som regel etpar-tre ganger i sesongen!

La et tau under termostathuset og innunder filterholderen i ei løkke som jeg knøyt ganske stramt, hekta kroken i begge tauene og løfta rett ut!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Sånn har jeg alltid løfta min BMC 1800, og det var som regel etpar-tre ganger i sesongen!

La et tau under termostathuset og innunder filterholderen i ei løkke som jeg knøyt ganske stramt, hekta kroken i begge tauene og løfta rett ut!

 

Mener du omtrent sånn:??

loefte_motor.01.jpg

 

Hvorfor i all verden tok du ut motoren et par tre ganger pr sesong?? : :worry:

Link to post
Share on other sites

Mener du omtrent sånn:??

loefte_motor.01.jpg

 

Hvorfor i all verden tok du ut motoren et par tre ganger pr sesong?? : :worry:

Ser riktig ut det du tegna! Ble aldri helt kompis med BMCen min, fant ut at det var mye mere lettvint å løfte den ut enn å ligge nedi der og skru! (hadde veldig enkel tilgang til kran)! Sleit med varmgang og diverse småtteri, bytta den ut med en flott ny Lomatec!

 

Edit: i fremkant hadde jeg tauet opp på innsiden av varmeveksleren slik at det ikke ble så mye press på den!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...