osa Startet 21.November.2011 Del på Facebook Startet 21.November.2011 Jeg har en BMC.1500-motor m/gear som skal ut av båten for en grundig oppshining. I en av manualene som jeg har funnet på nettet vises det til en spesiell krok som skal festes i toppen på motoren. Jeg er "formann i skeptiker-forbundet" og føler meg ikke helt trygg på denne metoden, kan disse to små boltene virkelig holde da? Motoren er riktignok ikke mer enn ca 350kg med gear men.... Er det noen som har gjort dette og som kan bekrefte/avkrefte at dette går bra? -eller er det andre metoder som er bedre?? Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 21.November.2011 Del på Facebook Svart 21.November.2011 Det skal holde. Hadde samme motor der disse krokene fulgte med. Forrige eier hadde benyttet disse ved montering av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 21.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2011 Det skal holde. Hadde samme motor der disse krokene fulgte med. Forrige eier hadde benyttet disse ved montering av motoren. Et problem kan da være at jeg ikke har disse krokene. Er det noe sted de er å få kjøpt. (-antar at du ikke lenger har de, siden du skriver "hadde"...) ..eller er det noen som kan låne / leie dem ut (betaler selvfølgelig frakt og leie og hva det skal være.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 21.November.2011 Del på Facebook Svart 21.November.2011 (-antar at du ikke lenger har de, siden du skriver "hadde"...) Det stemmer. Som den samvittighetsfulle selger jeg er så lot jeg de følge med båten. Men send en mail til KD Trading. De kan tenkes å ha disse på lager. Hvis ikke får du etterlyse slike her inne. Sitér dette innlegget Link to post
cavaler Svart 21.November.2011 Del på Facebook Svart 21.November.2011 Hei, jeg løftet nylig ut en BMC 1,8 med akkurat de brakettene/krokene,de sto på motoren og jeg brukte bare en stropp og sjakkler til å feste i krokene, holdt helt fint det, var motor og gir jeg løftet ut.Bør kunne gå greit å lage disse selv av noe flattjern som du bøyer og borer hull til festeskruene og der du skal feste sjakklene eller hvs du måtte ha å løfte med, kommer vel an på hvor mye plass du har å jobbe på. Hilsen Rune Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 21.November.2011 Del på Facebook Svart 21.November.2011 Jeg har en BMC.1500-motor m/gear som skal ut av båten for en grundig oppshining. Motoren er riktignok ikke mer enn ca 350kg med gear men.... Er det noen som har gjort dette og som kan bekrefte/avkrefte at dette går bra? -eller er det andre metoder som er bedre?? Vekten du oppgir kan vel ikke stemme? Ifølge KD trading veier motoren alene 187 kg. Gearet på den motoren veier da ikke så mye? Det går an å bruke stropper rundt motoren også. 1 stropp under motoren i hver ende, og en som tres igjennom disse for å utligne skjevheter. Bare pass på å få styring så motoren ikke vrir seg i stroppene. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 21.November.2011 Del på Facebook Svart 21.November.2011 En M10 skrue av 8.8 kvalitet leser jeg ut av tabell har forslag til tillatt statisk belastning på mellom 7 og 8 kN. M8 ca 3 kN og M12 ca 13kN. Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 21.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2011 Vekten du oppgir kan vel ikke stemme? Ifølge KD trading veier motoren alene 187 kg. Gearet på den motoren veier da ikke så mye? Beklager, det skulle være 250 kg m/gear.... Har sendt forespørsel til KD Trading ... Er det noen her på plassen som kan hjelpe "en stakkar"?? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 21.November.2011 Del på Facebook Svart 21.November.2011 kan du ikke finne en bolt som passer og sveise på ett øye, kjetting med sjakkel i hver og løfte den ut Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 21.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2011 kan du ikke finne en bolt som passer og sveise på ett øye, kjetting med sjakkel i hver og løfte den ut Nei det er ikke så enkelt...det er ikke vanlige bolter, mer som hylser med innvendige gjenger som går på bolter ned i toppen.... om du forstår hva jeg ikke mener... ..mulig det er mulig å skifte ut de boltene som står nedi der... det har jeg ikke sjekket .. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 21.November.2011 Del på Facebook Svart 21.November.2011 ok skjønner. ta av tppdeksel og sjekk om det er bolter du kan skru ut, skal motor byttes?? du kan også ta av vippetøyet og bruke bolthull der, det gjorde jeg nylig, når jeg hadde av toppen(volvo 41). øverst til venstre i bilde ellers går det med stropp rundt termostathuset og bak ved filterbraketten kansje? 250kg er ikke mye når det skal løftes sånn. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 21.November.2011 Del på Facebook Svart 21.November.2011 De to boltene fungerer som to av topplokksboltene. Det går greit å løfte etter de, men pass på at det er et avstandstykke mellom dem som vist på skissen. Det er viktig at du får loddrett løft på hver bolt da du ellers kan bøye dem. Ikke stropp rundt bunnpanna. Det er bare blikk, og der ligger også oljesil som er festet direkte i oljepumpa. Klemmer du bunnpanna kan sil og pumpe også bli ødelagt. Da er det bedre og heise den ut etter de fire motorfestene(labbene) men også da må du se at du ikke klemmer noe i stykker. Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 22.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2011 (redigert) Det er viktig at du får loddrett løft på hver bolt da du ellers kan bøye dem. Jeg ser at den ene bolten allerede er litt bøyd, så det stemmer sikkert at de er litt vare for sidekrefter.. ..kan det være at med gearkassen hengende på så blir det såpass skeivt at det er fare for bøying? -kanskje best å ta av gearet før jeg tar ut motoren? Da gjenstår bare å finne slike braketter/"bøltre"... er det noen der ute som kan hjelpe?? (Har ikke fått noe svar fra KD Trading..) Redigert 22.November.2011 av osa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
apeal332 Svart 22.November.2011 Del på Facebook Svart 22.November.2011 (redigert) Hej! Jag använde 2 st spännband till min BMC 1500. En under gir och en runt ramen som håller främre motor labbarna. Fungerade bra. Med spännbanden kunde jag justera vinkeln på motorn. Dock aldrig under last ! Hälsningar Torleif Redigert 22.November.2011 av apeal332 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 23.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2011 Takker for mange gode innspill. Baatplassen-folk er jamenn kjekke og hjelpsomme folk!!! Får ikke svar fra KD Trading.......de er oppe og går, ja?? Noen som har slike braketter, og som kan selge/låne ut/ leie ut ?? Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 23.November.2011 Del på Facebook Svart 23.November.2011 Løfteåk 229,- eller lag et selv. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 23.November.2011 Del på Facebook Svart 23.November.2011 hei, du trenger ikke disse. Bare slå en stropp foran på motoren. Legg den bak "ørene" til de fremre motorlabbene. 1 stropp bak bunnbanne og clutch hus, eller fest den på giret på et lagelig vis slik at den ikke kan skli av. Det er ikke noe særlig vekt å snakke om, kanskje rundt 200-230 kg. Jon Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 24.November.2011 Del på Facebook Svart 24.November.2011 (redigert) Jeg brukte stropper, motoren veide 960kg. Redigert 24.November.2011 av Naurstad (see edit history) Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Christensen Svart 24.November.2011 Del på Facebook Svart 24.November.2011 ellers går det med stropp rundt termostathuset og bak ved filterbraketten kansje? 250kg er ikke mye når det skal løftes sånn. Sånn har jeg alltid løfta min BMC 1800, og det var som regel etpar-tre ganger i sesongen! La et tau under termostathuset og innunder filterholderen i ei løkke som jeg knøyt ganske stramt, hekta kroken i begge tauene og løfta rett ut! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
osa Svart 24.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2011 Sånn har jeg alltid løfta min BMC 1800, og det var som regel etpar-tre ganger i sesongen! La et tau under termostathuset og innunder filterholderen i ei løkke som jeg knøyt ganske stramt, hekta kroken i begge tauene og løfta rett ut! Mener du omtrent sånn:?? Hvorfor i all verden tok du ut motoren et par tre ganger pr sesong?? : Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 24.November.2011 Del på Facebook Svart 24.November.2011 (redigert) Mener du omtrent sånn:?? Hvorfor i all verden tok du ut motoren et par tre ganger pr sesong?? : Ser riktig ut det du tegna! Ble aldri helt kompis med BMCen min, fant ut at det var mye mere lettvint å løfte den ut enn å ligge nedi der og skru! (hadde veldig enkel tilgang til kran)! Sleit med varmgang og diverse småtteri, bytta den ut med en flott ny Lomatec! Edit: i fremkant hadde jeg tauet opp på innsiden av varmeveksleren slik at det ikke ble så mye press på den! Redigert 24.November.2011 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
osa Svart 26.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2011 Takk for mange og gode innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.