Jump to content

Bytte av plexiglass rute skibsplast


GlennIversen

Recommended Posts

Hei

Tidligere i år kjøpte jeg en lexan/plexiglass rute av en snill herremann her inne på forumet, men husker ikke navnet og eller nicket hans.

 

Nå står det en Skibsplast Sportsmann her med slitt rute som trengs å byttes.

 

Dette er snakk om en 4-5mm tykkelse og ruten er ca 200X50cm i størelse.

 

Hørte med den lokale glassmesteren her om de kunne kappe til en slik rute for meg, noe de sa seg villig til hvis de da kunne få den gamle som mal.

Frontruten er buet 2steder pluss en liten svak "knekk" i midten, noe glassmesteren mente jeg ikke klarte å varme og bøye selv, så de ville gjøre det for meg, og kostnaden ville komme på 4500,- totalt.

 

Legger ved 2bilder (lånte) for å vise fasongen på ruten/vinduet

sprtsmann.jpg

skibsplast_sportsmann_14_1.jpg

 

 

Dette synes jeg var en helt hår-reisende høy pris og takket nei.

 

Er det virkelig så vannskelig å varme og bøye en plexiglassrute selv?

 

Er det noen her inne som vet hvem jeg sikter til her på forumet som solgte plexiglass ruter???

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Tidligere i år kjøpte jeg en lexan/plexiglass rute av en snill herremann her inne på forumet, men husker ikke navnet og eller nicket hans.

 

Hmm, tror jeg kjenner til han.. :cool:

 

 

Red: Og ja, det er litt krevende å varme og bøye store radier. Skarpe knekker er enklere, gjøres vha. en varmetråd (over og under) som varmer en begrenset "linje" i plasten. Bøying av større radier, kalles varmforming, og gjøres gjerne over maler med de radiene og vinklene man ønsker.

Redigert av Lagavulin (see edit history)

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Dette synes jeg var en helt hår-reisende høy pris og takket nei.Er det virkelig så vannskelig å varme og bøye en plexiglassrute selv?Er det noen her inne som vet hvem jeg sikter til her på forumet som solgte plexiglass ruter???

4500 kr. for å tilpasse og bøye den så den passer i skinnene synes jeg faktisk var rimelig. Glasset i seg selv har en kostnad, i tillegg er dette en krevende jobb ihvertfall for en amatør. Jeg klarte selv å bøye et vindu til en gammel Herwa en gang men det var en enkel bøying av et sidevindu og ikke med treveisbøy som på denne. Siden den gang har jeg hatt stor respekt for de som kan slikt.

Men ta en telefon til Ertec i Tvedetstrand. De er blant de fremste i landet på båtvinduer. Er du heldig så har de malene til den båten og kan levere uten at du behøver å levere inn den gamle. Men om du får den under kr. 4500 er jeg tvilende til.

Link to post
Share on other sites

Det er få, om noen fagfolk på dette området her på berget, men for en fagperson er dette greit. Jeg har skifte nesten alt av vinduer, svært tykke og buet og er svært fornøyd. Men det var i Tyrkia, så det hjelper deg lite. Jeg vil i alle fall be om referanser dersom noen her skal gjøre jobben,og jeg vil ha sjekket hos broderfolket.

Link to post
Share on other sites

Er vel Lagavulin du skal ha tak i vil jeg tro. www.nyplast.no

Takker for svar.

 

Leser meg frem av svarene her at jeg kanskje bommer litt på hva jeg kan forvente av pris for å få bøyd litt plexi/lexan.

 

Husker fra min tid som fersk bil og førerkort innehaver, mens jeg da også drev en del med bilstereo...

da brukte jeg en del plexi/lexan i diverse former og fasonger.

En tidligere nabo av meg varmet opp disse med varmluftpistol og bøyde disse med platebøyer/plateknekker, og resultatet ble meget bra.

Er det noen som har noen gode råd og tips ang dette, siden jeg dessverre ikke får brukt denne naboen lenger.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Kan godt hende du greier å bøye til vinklene selv, men for lite varme lager spenninger i plasten og for mye bobler og spenninger. Disse vil skape stygge krakileringer i ruten over tid, og ugjevn varme kan lage uønskede bulker i ruten.

Prisen du har fått på 4500kr hørtes meget rimelig ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...