Jump to content

Kalesjevask med godt resultat


glenn åge

Recommended Posts

Pleier å la kalesjen ligge i badekaret i lunkent vann med biotex over natta, gnur og gnikker litt der den er mest skitten, før jeg skyller vaskemidlet godt ut og henger den til tørk. Så blir den impregnert før den settes på båten. Ved forrige vask tok jeg faktisk sjansen på å legge taket i vaskemaskinen på finvask 30 gr, og det så ikke ut som de ntok noen skade av det heller. Sidene med vinduer kan selvsagt ikke vaskes i maskin. Husk at vinduene ikke tåler varmt vann, da blir de hvite. Jeg har aldri brukt grønnsåpe så det vet jeg ikke noe om.

 

Ella

Aha! Derfor jeg har hvite vindu i kalesjen.. Går det an å fikse eller må vinduene byttes? Ser jo ingenting i de...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvordan vil det evt fungere å kjøre kalesjen i vaskemaskin uten varme? Litt mildt vaskemiddel, og prøve seg frem på hvor langt program? Kan vinduene tåle dette? Min kalesje er i et stykke, og har vinduer både i sidene og i bakvegg. Halve taket kan åpnes når den er oppspennt, samt sidene og bakveggen. Men ingen av delene kan glides helt fra verandre.

Link to post
Share on other sites

Har prøvd vanlig vaselin uten bra resultat.. Vil vaselinolje være mer effektiv? Pussefilla ble svart, men ser fortsatt ikke gjennom vinduene.. Vurderer å sy inn nye vindu, men sku gjerne sluppet..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg prøvd stålull med såpe, negllakkfjerner, omo color, jif universal, og div. Vinduene er like matte ennå. Gir opp.. Får bruke den en sesong til før jeg bytter vindu..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde engang en virkelig sliten kalesje som var verre enn verst - kanskje den verste jeg har sett. Jeg la den i badekaret med klor og skrubbet med JIF (unngikk sømmer). Den hvite kalesjen ble så godt som strøken. Eneste aberet var at sømmene som var svake fra før, ble enda svakere. Men som siste stopp før reisen til himmelen for kalesjer, ja så kan klor gjøre underverker på en hvit kalesje.

Link to post
Share on other sites

glalaks; Når vinduene i kalesjen din først er ødelagt, tror jeg aldri de blir bra igjen. Det er mulig de kan bli litt blankere en stund med vaselinolje, men du blir nok nødt til å skifte vinduene dersom resten av kalesjen er brukbar. Er hele kalesjen sliten, kan den kanskje settes på i perioder når båten ikke skal brukes, så vil din nye kalesje holde seg fin lenger.

 

Christoffer 79; Jeg ville ikke vasket en nogenlunde ny kalesje med vinduer i vaskemaskin. I alle fall min vaskemaskin kjører noen runder med sentrifugering mellom skyllingene, selv om jeg stiller den inn på at den skal avslutte uten å tømme seg. Tenk på hva hva noen runder med sentrifugeering vil gjøre med iskalde og sprøe, brettede vinduer.

 

Husk også på at impregnering tar knekken på vinduer, så unngå å søle på vinduene. Vinduene blir også ødelagt av å bli brettet, så kalesjen må rulles som en pølse under oppbevaring. Vi måtte skifte vinduer på en nesten ny kalesje fordi den hadde ligget brettet sammen under oppbevaring i romtemperatur :headbang:

 

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg prøvd stålull med såpe, negllakkfjerner, omo color, jif universal, og div. Vinduene er like matte ennå. Gir opp.. Får bruke den en sesong til før jeg bytter vindu..

Vask over vinduene med en klut fuktet i lampeolje. Jeg garanterer at du vil bli overrasket...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har vasket sprayhooden to ganger nå med biotex, men det er fortsatt grønnskjær ved sømmer og kantbånd. Problemet har vært at når hele greia er våt, så er det klin umulig å se grønsken. Bruker dere konsentrert biotex på tørr kalesje først? - for å se grønsken.

 

Dessuten har kalesjestoffet blitt ganske stivt med årene. Er det en såpe som vil gjøre det mykere, grønnsåpevask?, eller kommer det seg etter impregnering?

Den er jo fra 1992 tror jeg, så den begynner vel å eldes, kan man si. Men vinduene ser nye ut.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

eg pusset plastvinduene i min kalesje med TANNKREM, smurte litt utover med litt vann , brukte tørkepapir, pusset godt både inne og utvendi,

vart helt blanke!!, husk å skjylle godt med fersktvann etterpå, vasket hele kalesjen med grønnsåpe, den låg i grønnsåpevann over natten, deretter skrubbet den godt med passe stiv kost, i dag skal eg impregnere den, blir som ny, her på vestlandet bør dei vere TETTE også. :cheers::flag_bp::flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en ti år gammel kaleche med vinduer, der var blevet noget triste. Da jeg alligevel har bestilt ny kaleche og den gamle skal relegeres til vinter-brug, så prøvede jeg at polere vinduerne med denne:

 

http://www.netbaad.com/product/hempel-custom-marine-polish-540/

 

Den fungerede flot, men om det har dårlige effekter på længere sigt eller giver problemer med jeres ruder ved jeg ikke, så brug almindelig omtanke!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...