Jump to content

"Skjærgårdsentreprenører", hva slags regelverk jobber de etter ?


larss

Recommended Posts

Hei

Langs kysten vår finnes det mange som livnærer seg av å utføre tjenester i sjærgåden. Jobber som Hyttefundamenter, brygger, mudring, frakt osv.

I denne forbindelsen finnes det igjen lektere med egen fremdrifts motor, eller lektere som blir skudd eller tauet av annen båt.

Mange av disse arbeids lekterne er igjen utstyrt med kraner, lasteramper, lasterom og ellers ett hav av utstyr som brukes ifob. med arbeidet.

 

Hva slags krav stilles til disse lekterne ? Tenker da på sertifisering av kraner/løfteutstyr, om lekteren har egen fremdrifts motor kommer vel sertifikater på både "båt" og mannskap på banen, når det gjelder lekteren med eller uten motor men som en mekanisk arbeidsplass kommer vel regler om brannslokkings utstyr/sikre rømmningsveier, rekverk osv på banen ?

 

Er det noen som har en vettug forklaring på dette ?

 

Såvidt jeg kan se ser det ut som de fleste av disse entrepenørene er fritatt det meste av regler,

men er kanskje bare meg som ser feil...

 

Mvh Lars s

Link to post
Share on other sites

Jeg jobber med dette,og fartøy under 15meter ligger i en gråsone. slik reglene blir brukt, båt under 15meter under, båtførerprøven, thats it. men hvis man skal drive seriøst og opp mot større entrepenører, så krever de litt av underlevrandørene. og ved slep, slepetilatelser fra sjøfartsdir. og den slags får man ikke uten en båt som er vedlikeholdt og sikker i drift.

 

man ungår mye krav til regelverk ved å ha slepebåt under 15meter, og pushe/slepe lekter.

 

Entrepenører opp på landsiden i skjærgården kan jeg ikke svare på.

Link to post
Share on other sites