larss Startet 22.November.2011 Del på Facebook Startet 22.November.2011 Hei Langs kysten vår finnes det mange som livnærer seg av å utføre tjenester i sjærgåden. Jobber som Hyttefundamenter, brygger, mudring, frakt osv. I denne forbindelsen finnes det igjen lektere med egen fremdrifts motor, eller lektere som blir skudd eller tauet av annen båt. Mange av disse arbeids lekterne er igjen utstyrt med kraner, lasteramper, lasterom og ellers ett hav av utstyr som brukes ifob. med arbeidet. Hva slags krav stilles til disse lekterne ? Tenker da på sertifisering av kraner/løfteutstyr, om lekteren har egen fremdrifts motor kommer vel sertifikater på både "båt" og mannskap på banen, når det gjelder lekteren med eller uten motor men som en mekanisk arbeidsplass kommer vel regler om brannslokkings utstyr/sikre rømmningsveier, rekverk osv på banen ? Er det noen som har en vettug forklaring på dette ? Såvidt jeg kan se ser det ut som de fleste av disse entrepenørene er fritatt det meste av regler, men er kanskje bare meg som ser feil... Mvh Lars s Sitér dette innlegget Link to post
mats_S Svart 22.November.2011 Del på Facebook Svart 22.November.2011 Jeg jobber med dette,og fartøy under 15meter ligger i en gråsone. slik reglene blir brukt, båt under 15meter under, båtførerprøven, thats it. men hvis man skal drive seriøst og opp mot større entrepenører, så krever de litt av underlevrandørene. og ved slep, slepetilatelser fra sjøfartsdir. og den slags får man ikke uten en båt som er vedlikeholdt og sikker i drift. man ungår mye krav til regelverk ved å ha slepebåt under 15meter, og pushe/slepe lekter. Entrepenører opp på landsiden i skjærgården kan jeg ikke svare på. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 23.November.2011 Del på Facebook Svart 23.November.2011 Har også inntrykk at det er mye rart i denne bransjen.. Fordelen for evt. oppdragsgiver/forbruker er jo at det er ganske lett å skille de seriøse, fra de mer useriøse. Som Mats sier er det gråsoner rundt dette med 15 meter, og(slik jeg tolker det) det gjør det vanskelig for regelverket å skille mellom f.eks. en snekke som sleper en pram med materialer, og en taubåt med en større lekter. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
-morten- Svart 23.November.2011 Del på Facebook Svart 23.November.2011 så en gravemaskin på en lekter som rodde med grabben! hehe kjempesmart Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
larss Svart 23.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2011 Hei mats_S, skjønner det er ett skille over og under 15 m. Jeg sammenligner kanskje litt mellom entrepenører og fiske flåten, og det er kanskje helt feil. Fiskebåter i næring mellom 10,67 og 15 m krever minimum fiskebåt skipper klasse c sertifikat og når det gjelder føring av fisk i "bulk" eks makrell krevest det separate tanker som er helt tette mot hverandre, dette igjen blir vel det samme som føring av sement i "bulk". Lars s Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.November.2011 Del på Facebook Svart 23.November.2011 man ungår mye krav til regelverk ved å ha slepebåt under 15 meter, og pushe/slepe lekter. Ja gjør man det? Som man ser her skiller man ikke på kravene til skip eller lekter. Er lekteren under 15 m. er det Nordisk Båtstandard som ligger til grunn for bygging. En lekter er et yrkesfartøy. Krav til sertifikater for slep med slepebåt under 15 m. og lekter over vet jeg ikkeno om. Det vet andre her. En kran fastmontert på en slik lekter skal godkjennes og sertifiseres. En lastebilkran kjøpt hos høggern blir ikke vanligvis godkjent. Fastmontert utstyr skal være typegodjent. Vester skal være SOLAS godkjent. Det skal også foreligge sikkerhetsplan. Noe de fleste d----- i. Sitér dette innlegget Link to post
mats_S Svart 23.November.2011 Del på Facebook Svart 23.November.2011 her henviser reglene bare til det norske veritas. har man målebrev på lekter og i tilegg sertifisert eks "liten kystfart" er man innenfor. dette henviser mest til hvordan lekter skal bygges, "type matriell, krav osv" ikke bruken. kran skal sertifiseres, i hendhold til sjøfarts dir. (mye egenkontroll og). men manøver av kran, sertifikat, har vært et diskusjons tema, men mange mener at det er skipper som anser om personellet er gode nok. HMS plan bruker vi, men svært få av våre konkurrenter som jeg ser bruker dette, og har ikke sett noen konkret plass hvor dette står, hvor da båt er under 100 bruttotonn. hadde vi ikke hatt plan for HMS, hadde vi mistet mange jobber!. Sitér dette innlegget Link to post
mats_S Svart 23.November.2011 Del på Facebook Svart 23.November.2011 larss, fiskebåt og slepebåt går ikke under det samme her!, både om mannskap og om vedlikeholds krav. mvh Mats Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 23.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2011 Vil man kunne få en lekter godkjent for liten kystfart ? Trodde man for å få godkjent noe som her "liten kystfart" måtte ha en CE godkjenning også. Muligan: En fastmontert kran skal godkjennes osv, er dette årlig kontroll ? Lars s Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 23.November.2011 Del på Facebook Svart 23.November.2011 Hei Jeg arbeider med godkjenning av kraner mm og har fulgt litt med på den debatten som har vært de siste årene omkring dette. Sjøfartsdirektoratet og Arbeidstilsynet har lagt ned endel arbeid for å bli enige om hvilket regelverk som skal gjelde, og resultatet er omentrent slik; Fartøyer som har sin virksomhet på havet dekkes av sjøfartsdirektoratet, også når de innimellom ligger til kai el. Fartøyer som i hovedsak benyttes til landbasert virksomhet kommer inn under arbeidstilsynets regler både når det gjelder godkjenning, CE-merking av ferdig fartøy med alt påmontert utstyr (kran, winsjer ol)og krav til kranfører. For at krana skal godkjennes kreves det bla stabilitetsberegninger og beregninger av innfestninger samt godkjenning fra produsenten av krana til å bruke den på skrått underlag. Jeg er usikker på reglene for båtfører og hans papirer. Landbasert virksomhet vil i denne sammenhengen dekke alt av bryggearbeid, havbruk, sprengningsarbeider ved land osv. Her står det litt mer utfyllende om regelverket; http://www.regelhjelp.no/Etatenes-sider/Arbeidstilsynet/Emner/Bater/ Sitér dette innlegget Mons Link to post
mats_S Svart 23.November.2011 Del på Facebook Svart 23.November.2011 Larss, ja det gjør man, liten kystfart, stor kystfart osv. Er ikke lekteren inne i disse klassene, kan man søke om slepetilatelse, og bejæring av inspeksjon. men man trenger ikke søke om slepetilatelse i smult farvann. Mye gråsoner ute å går, samtidig som reglene er skrevet av advokater, for advokater, så her kan man diskutere i det uendlige. Man vil alltid finne noen som har lest reglene andeledes. En titt på vedlikeholdsstandaren, sier som regel det meste. :) mvh Mats Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 23.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2011 Takker for Linken Mons. Lars s Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 23.November.2011 Del på Facebook Svart 23.November.2011 Du kan jo høre med Hilmar her på båtplassen, han driver med dette til daglig.Samt hele familien...... Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.