Jump to content

Hvem leverer beste regattaseil (pris vs kvalitet) om dagen?


bjoris

Recommended Posts

Hvilket leverandør skal jeg velge.?

Banks og elvstrøm er vel valget står imellom .

Er det noen som har noen meninger om det ?

Har no demontert løygangen på taket , så når jeg flytter den ned på dørken foran pidestallen , så bli den 85 cm lang.

Det må holde .vet noen om det er noen regler for hvor langt bak på bommen skjøtet kan festes ?

Link to post
Share on other sites

Det er ingen regler som sier hvor langt bak den skal festes. Da er det kun One design klasseregler som kan hindre dette. Så der står det fritt. Du må være klar over at hvor lenger bak du setter den jo lenger må skinnen være for å holde samme vinkel som den shadde framme. Jo lenger bak desto mindre krefter på skjøte og på blokker+++. Men bruk det du har å få erfaring!

Link to post
Share on other sites

Største problemet med å sammenligne seil er at de forskjellige loftene har ulike navn på de forskjellige matrialene.

Prøver å sammenligne et fra bruce Banks med et fra Elvstrøm med singe inside taffeta med et som hos B.Banks kalles kevlar med singel taffeta , kan taffeta ligge inni eller utenpå her ? Prøver å få noen svar fra nordeide på dette, så vi får se.

Virker som Elvstrøm har mere forståelige hjemmesider enn bruce banks.

Nå har jeg løsnet løygangen på taket og er klar til å flytte den ned , foran pidestallen.

Jeg er klar over at jeg ikke får samme lange vandringen , men ser flere fordeler enn ulemper med å ha den her nede-får heller sette kicken litt hardere.

Tidligere tok jeg storseilskjøte på den til enhver tid ledige genoavinsjen , men det ble ikke helt populært når skjøtet går på skrå over cockpit.

Et annet problem er at under regatta , så ser ikke storseiltrimmer instrumentene og har dårlig kontroll med lusene. Så dette tror jeg blir bra for alle, spesielt når jeg styrer seilene alene -som jeg ofte gjør når vi seiler tur med familien., da er det mye buk av autopilot når en skal frem justere løygang og storseilskjøte.har hatt noen litt kjedelige episoder pga takmontert løygang.

Så i en tiligere tråd der du ikke var spesielt imponert over elvstrøm sine seil som blir levert med båten , og jeg er enig.når det blåser litt får vi altfor mye krenging i forhold til fart. vi har seilt i 7 år med orginal seilet og det er vel det meste vi kan forvente av dette. Ser frem til å få nytt seil

og prøve storseil håndteringen.Vi har seilt tirsdagsregattaer i flere år samt ca 4000 nautiske mil vekselvis nordover og sørover , så litt erfaring har vi jo fått.

PS vi vestlendinger seiler masse kryss .

Link to post
Share on other sites

Så i en tiligere tråd der du ikke var spesielt imponert over elvstrøm sine seil som blir levert med båten , og jeg er enig.når det blåser litt får vi altfor mye krenging i forhold til fart. vi har seilt i 7 år med orginal seilet og det er vel det meste vi kan forvente av dette. Ser frem til å få nytt seil

og prøve storseil håndteringen.Vi har seilt tirsdagsregattaer i flere år samt ca 4000 nautiske mil vekselvis nordover og sørover , så litt erfaring har vi jo fått.

PS vi vestlendinger seiler masse kryss .

Vet ikke om den første settningen som er sitert var myntet på meg. Jeg har komentert før og vil gjerne si det igjen. At på de båtene som jeg har seilt med standardseil fra Elvstrøm (kun Bavaria der jeg har erfaring fra, 32cr, 38cr, 40cr og 42cr.) er av elendig kvalitet. Spesielt duken er så myk og tøyelig at det er trist. Men jeg har seilt Bavaria med den oppgraderte standardpakken som også er levert fra Elvstrøm

og den fungerer bra. Så jeg er ikke imot Elvstrøm seil på noen måter!

Jeg mener forøvrig at det ofte ikke er så avgjørende hvilket merke seilene har men at den som designer seilet har nødvendig kunskap og interesse å lage et bra seil til deg. Det er jo i siste rekke han som putter tallene inn i designprogrammet som bestemmer hvordan seilet blir seende ut. Ikke hvem som setter sammen panelene som er rent håntverk.

 

Jeg har også seilt både Hjeltefjordtrimmen og Byfjordtrimmen i Bergen. På Byfjordtrimmen var jeg med å seilte Banner 28 og på Hjeltefjordtrimmen var jeg med en First 305 som ikke hadde seilt før.

Link to post
Share on other sites

Ser frem til nytt seil til sesongen.Enten banks eller andre.har du noen formening om hvordan holdbarheten på kevlar med taffeta innvendig er i forhold til kevlar med taffeta på begge yttersider .

Har også funnet en løsning med avtagbart løygang ,skal sjekke litt mere om den

Den er forøvrig på etap 37 ,så løsningen blir sikkert dyrere,men en får da skinnen opp på benken, samtidig som en kan ta det bort når en er i havn.

Du skulle vel ikke tilfeldigvis vite hvor man kan få fatt i et slikt ?

Må sikkert ha en solid festeordning ,men det skal jeg alltid klare å få til.

Link to post
Share on other sites

Mange synes at membranseil med tafetta på begge sider blir tungt. Derfor går man for en mellomløsning med enkel tafetta enten på mitden eller på en side. Ved å ha tafetta på yttersiden beskytter man jo kevlarfibrene best mot solys og mekanisk slitasje. Men det er dyrere og produsere og noen seilmakere tar ekstra pris for dette mens andre ikke gjør det.

 

Jeg har aldri seilt Elvstrøm Epex med tafetta i midten så jeg har ikke noe erfaring med dette. Jeg har seilt med diverse triradiale seil CL, samt North kevlar marathon (dobbelsidig tafetta) og Quantum Fusion M med dobbel tafeatta og de var fine seil. Flere seilmakere kjøper membranen ferdig fra seilduksprodusent og har betegnelsen D4.

 

På sør og vestlandet blåser det mere i snitt en i Oslofjorden så lette seil er ikke så påkrevet. Men en lett genoa 1 med dobbel tafetta blir dobbel så tung som et film/film seil, med samme styrke. Det blir jo litt å mye regatta du skal legge i det.

 

Jeg har selv Quantum og North sails regatta seil på min båt og er fornøyd. Jeg har film/film seil men bruker dem lite til turseiling. Jeg bytter storseil til ferieturen samt bruker andre forseil på helgetur i regatta sesongen samt i ferien. Litt styr men så holder seilene lenge. Flagring er kevlarens verste finde samt uv stråling.

 

Jeg har ikke sett løsningen som Etap 37 har så det vet jeg ikke. Men det finnes skjøteskinner som er selvbærende så med riktig beslag så blir jo det mulig.

Jeg har et Ronstan/Fredriksen serie 26 system ca 1,5 meter skinne. Dette er veldig lett å betjene uansett hva det blåser.

Link to post
Share on other sites

Var i bergen i helgen å seilte, vi hadde et splitter nytt elvstrøm seil med tafetta på begge sider. Seilet sto veldig pent, og det gikk fort(kansje det hadde mer med mannskapet å gjøre). Men jeg seilte mast og merket at seilet var litt stivere enn det jeg var vant med men var ikke på noen måte tungt. Jeg ville valgt seil fra elvstrøm av de du vurderer, men ville gått for north da jeg mener de lager bedre storseil

Link to post
Share on other sites

Nå er seilet bestilt, og det ble kevlar med inside taffeta 2 spiller og 2 rev.fikk et meget godt tilbud til slutt. Så nå ser jeg frem til våren og ny sesong.

Satser på å få nok mannskap på tirsdag regattaene . Vi er fra 2 til 6 på hver regatta. Prøver å få tatt et par trenings turer før sesongstart. Ser at fallet

På storseilet er litt slitt, så muligens et bytte her er påkrevet. Jeg vet ikke om de er så bra de som ble levert med da båten var ny i 2005.

Har også besluttet å ha løygangen på taket da det blir litt vel mye hinderløp i cockpit . Når vi er på tur så er vi 2 voksne og 2 jenter på 9 og 11 år + en

Stor golden retriver . Alle trives godt med seiling og ingen blir sjøsyke ,så siden det er en familiebåt , så får vi heller fire litt på ønskene om enklere

Seilhåntering. Om noen år så kanskje en annen mere regattapreget båt kan bli aktuelt, og da et det jo greit å beholde cockpiten som den barnevennlige utformingen den har idag. Så også at en forsterkning av sidene benkene ble veldig omfattende med store inngrep.

Men er det noen som kan forklare hvordan en lager til tyskerskjøte når en kun har 2 Genoa vinsjer til rådighet ?

Takker alle som har kommet med gode råd i valg av seil. De har hjelpt meg med å lande på den løsningen vi har valgt.

Link to post
Share on other sites

Har vurdert litt om vi skal ha blokk eller ikke i storseilet. Tror jeg ender opp med dynema uten blokk.

Har ikke opplevet det spesielt tungt å heise storseilet, men jeg smører sleider et par ganger gjennom sesongen. Ser også at det er store prisforskjeller på dynema fall. Har fått en pris på 3200 for dynema fall . Men den linken til maritim var på under 1000 . Tydeligvis stor prisforskjell på dynema fall.Er det så store forskjeller i kvalitet ?

Har funnet ut at en kan lage tysker skjøte selv om en kun har 2 vinsjer bak. Tenker da å ta skjøtet fra løygangen opp til bommen og ned på hver side for så å føre det bak til hver sin avlaster. En kan da ha storseilet skjøtet på den enhver tid ledige Genoa vinsj. Vurderer om det er en metode for å få en del mere utveksling.

Blir litt mere å holde styr på under slag , men med litt trening så tror jeg det går bra. Er det noen som har erfaring med denne løsningen ?

Vil dette fungere ?

Link to post
Share on other sites

Om det er stor forskjell på dynemafall vet jeg ikke, storseilskjøtet mitt er av dynema og er 12 år gammelt uten spessiell slitasje untatt på områdene der vinsjene er. Dette skjøtet var da det som fulgte med båten. Tror heller ikke du trenger dobbelt fall, seilet er jo betydelig mindre på en 34 foter enn på en 40 foter.

Link to post
Share on other sites

Tror heller ikke du trenger dobbelt fall. Jeg har det ikke på min båt heller. Men man skal være klar over at fallspenningen går kraftig opp når man skifter til seil i kevlar/karbon. Mine avlastere holdt greit med polyesterseil men med Kevlar/Karbon slakket, storseilet spesielt, uten at vinden trengte å være veldig sterk. Derfor kan det være lurt å bruke en dimensjon som gir mest holdestyrke i avlaster. 8mm er stort nok tau men mange avlastere sliter med holdekraften på den diameteren. Jeg har Spinlock XT avlaster til storseil, genoa og 1. rev.

 

Jeg bruker Roblon Admiral racing ( Dynema SK75) som har vært veldig bra og slitesterkt.

Jeg har også en line med Liros pro racer (Dynema SK80) som jeg ser sliter litt mere på kappen. Dette skal være mere stabilt men har ikke merket noe stor forskjell.

Det er litt forskjell på Dynemaliner som går på hvordan ytterfletting sitter fast i kjernen. En forskjell er også hvor tykk Dynemakjernen er.

Det fins jo andre mere eksotiske liner også men holdbarheten i forhold til solys er ofte lavere.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da har jeg mottatt mine nye seil fra Boding, det har vært ekstra spennende siden det ikke bare var positivt å høre om Boding, men med hånden på hjerte har dette vært en svært positiv opplevelse, når vi nå har fått prøveheist og seilt litt forsiktig med seilene er iallefall førsteinntrykket veldig bra, ting passer (det er ikke målt enda så litt forbehold er smart å ta her), formen ser super ut og detaljene ser veldig tillittvekkende ut.

 

Rullegennakeren blir en hitt, så enkelt å håndtere ifht dagens gennaker, men her spiller jo størrelsen inn, denne er "bare" 57 kvm og den andre er 90 kvm. Rullesystemet fungerer veldig lett og fint, men vi har slitt til nå med at det ikke ruller seg skikkelig inn i øverste del. I går rullet vi inn og tenkte vi skulle la den stå til vi kom i havn, 15 min motorkjøring i 4-5 ms pluss 7 knop mot vinden, men det gikk ikke, en stund holdt det før vinden begynte å få tak i seilet i toppen og til slutt hadde vi en meter ute som lå å blafret noe voldsom, vi måtte da rulle ut og rulle inn igjen og ta den ned, men det er jo veldig lett når den er innrullet. Mulig vi strammer for lite i fallet, det virker som om fallet spinner rundt, men jeg skal sjekke den øverste rulla for å se om den fungerer som den skal... Uansett, det er til å leve med og den ruller bedre og bedre inn så litt av dette tror jeg skyldes ett stivt seil som nytt, det er jo 2,5 oz...

 

I tillegg til dette har all kommunikasjon med Boding gått pr epost, raske og gode svar og det har vært mye mail siden jeg samtidig har bestilt en del deler for å løse utfordringer jeg har hatt ombord. Mitt inntrykk er at de har peiling på seiling og er kundevennlige, kanskje har de tatt ett skikkelig tak for å bedre på dette i det siste?

 

storseil.jpg

makker_toerres.jpg

 

 

code_1__2.jpg

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Som motorbåtmann synes jeg det er tøft at dere heiser seilene før man kaster fortøyningene og bare seiler rett ut av båsen.... :cool:

 

Den dagen kunne jeg faktisk ha gjort det, men dessverre var det tørking av gennaker som stod på programmet etter at koblingen i fallet fant det for godt å ta kvelden dagen før og dermed falt det flett nye seilet i sjøen, heldigvis fikk jeg berget det utan skader...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Har du priser så send meg gjerne ein IM om du ikkje vil legge dei ut. Me har vel nesten samme mål. Du seiler nok fra meg i SMDH i år, eg stiller med godt brukte seil. Om ikkje kona bruker opp skattepengene mine på fornuftige ting så vil eg ha nytt storseil i første omgang.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...