Jump to content

Tresjark lekker etter transport på fraktebåt. Ø forslag på hvorfor


glalaksen

Recommended Posts

Nå har jeg fått tilbud om enda en båt. Denne gangen er det en 27 fots ttresjark fra slutten av 60 tallet. Selger har kjøpt båten usett for en drøy uke siden for 100 000,- (det vet jeg for jeg ble for sein til å få den til denne summen)

 

Båten ble fraktet hjem til nåværende eier med fraktebåt. Løftet med to stropper og en båtmann mener at hvis båten bare får gått seg til og trutnet litt så skal den bli tett igjen.

 

Jeg tenker at det kan vel også være dårlig saum som ikke har tålt påkjenningene?

 

Hva tror dere?

 

 

Har fått tilbud om å kjøpe båten nå for under 30 000,- og det er jo en betydelig reduksjon :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Er det slik å forstå at selger er villig til å tape over 70000,- på en uke?

 

Hvis det er slik, ville jeg mistenkt at det er noe du ikke kjenner til her, og holdt meg langt unna.

 

Hvis du fremdeles har Viksunden, så har den det samme bruksområdet, så med mindre du har 2 båtplasser å fylle med halvstore langsomme båter, vil dette veldig fort koste mer enn det smaker.

 

Har liten bakgrunn for å uttale meg om hvorfor båten lekker, men synes i grunnen det var det minst illevarslende her.

Link to post
Share on other sites

Dette kan være alt i fra mangelfull trutning og til at båten har fått en skikkelig smell under transport.

Alt kan repareres hvis man har tid, utsyr og kunnskap.

 

Viser båten seg og være mye skadet og alt må repareres hos båtbygger så kan dette bli dyrt.

Er det bra og verdifullt utsyr & motor i båten, kan dette veie opp for kjøpet hvis skroget er så skadet at det egner seg mest som bålføde.

 

Hvis mulig hadde jeg besiktiget båten på land sammen med en kyndig person, da avdekkes ivertfall synlige feil.

 

Siden båten er 40-50 år gammel trenger ikke kjøpsprisen til nåværende eier å være reell markedspris.Det kan være en kalket grav han har kjøpt usett.

Link to post
Share on other sites

Han som selger nå beholder en juksemaskin (verdi 5-10 000) Og ellers så må det elektriske gåes over og sikkert byttes. Det sa ikke forrige selger noe om.

 

Selger sa videre at han er bortreist et par måneder hver vinter, og hans gamle far skulle passe båten, men nå er ikke faren så lysten på det. Han ser vel for seg synkende sjark mens sønnen er i Thailand eller hvor han nå er om vinteren.

 

Jeg synes også det var en voldsom prisreduksjon.

 

Det skal også sies at der har vært vann opp på startmotoren etter at pumpa ikke slo inn natt til onsdag, men at den startet etterpå uten problemer. Ser vel for meg at starteren kan få senskader av det? Kan motoren ellers ha tatt noen skade, forutsatt at der ikke har vært mer vann enn selger sier?

 

Viksunden har vi enda, men den har alt for lite dekksplass til mitt bruk, men med en lugar som fruen er veldig fornøyd med. (selv om hun ønsker seg mer fart)

 

Båtplass er ikke noe problem. Hadde vi hatt masse penger hadde vi kjøpt en stor kombisjark, men det får bli når vi begynner å levere inn lottokuponger. Skal også å se på en 31 alubåt i løpet av helgen.

Link to post
Share on other sites

Hanto så ikke innlegget ditt før nå satt nok og skrev på mitt innlegg samtidig som du la inn her.

 

Trearbeid er jeg ikke helt borte på, men håper jo at jeg ikke må begynne å bytte ut knekt kjøl eller det som værre er.

 

Jeg tror nok båten er i ok stand, snakket masse med han som solgte den for 100 000 og han hadde vokst opp med båten som hadde tilhørt bestefaren osv osv. Men når det sagt så er det jo ikke sikkert han hadde veldig god greie på båt.

 

Jeg vil tro at prisen kun er for motoren så det er greit. Det som kan bli spennende hvis jeg kjøper båten er å måtte gå den hjem. 15-16 timer. Greit at den flyter hele veien.

Link to post
Share on other sites

er dette en klinkbygget båt ??

Problemet når slike båter blir fraktet med fraktebåter er at dem blir satt på dekk for så å bli stroppet skikkelig fast. Når så fraktebåten får dårlig vær på turen, står trebåten å vrir å trykker mot dekk. Å da er det veldig lett for at klinkenaglene gir etter. Eller at kjølen i gamle båter slipper. Som regel er det kjølboltene som er rustet av da.

Sjekk dette VELDIG nøye. Bør helst gå en kjølbolt gjennom hvert av spantene å gjennom kjølen.

Er det tverr hekk på båten, er dette også en plass der det har veldig lett for å bli lekasje ved transport på denne måten.

Du kjøper deg i allefall jobb :confused:

Link to post
Share on other sites

Det er en klinkert ja, men ikke tverr bak. Tenkte på kjølboltene.

 

Er mye utstyr i båten så den kan nok slaktes og bli bål av treverket, men trasig for det er jo en fiiiin sjark.

 

Håper været løyer såpass at jeg kommer meg ut og får sett på en 31 alubåt som jeg også har fått tilbud om. Betaler for byttemotor og gir og får resten med på handelen.

 

Problemet er det at når man kommer over et røverkjøp, så står der ofte en røver bak sa en gang en vis mann til meg :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...