bjoris Startet 25.November.2011 Link til dette innlegget Startet 25.November.2011 (redigert) Jeg er i kjøpemodus på seilfronten og har i kombinasjon med vurdering av nytt storseil spurt om råd ifht genoa 1 på min båt, samtlige har til nå anbefalt Code 0 som ett bedre alternativ. Jeg har i min enkle verden trodd at det gav et voldsomt tillegg, dvs at jeg gikk 0.01 over spinnaker tallet som på min båt er 1,22, dvs 1,23. men det påstås at jeg ikke vil få høyere LYS enn om jeg valgte Genoa 1, dvs 1,21. Er ikke det litt for godt til å være sant? Noen som VET? Har studert www.seiling.org og ser det står at en båt med bare kryssfokk vil få 0.02 i tillegg og en båt med genao vil vå 0.01 i tillegg, men dette er jo ikke fult dekkende for min situasjon. Jeg skal sjekke litt ut mot en H320 som går med Code 0, men kunne vært interessant å høre fra folk med denne typen seil... Hvor høyt går du og i hvilken vind kan det brukes? Redigert 25.November.2011 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Union Svart 25.November.2011 Link til dette innlegget Svart 25.November.2011 Hei Bjoris Ring +46 70 755 55 56 da kommer du til Bengt Falkenberg på Albatross, han kan alt du vil vite om seil og måleregler og prater mer enn gjerne. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 25.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2011 Gran meddelte at jeg får 1,21, men så mailet jeg med Karl Otto og han sier 1,22 og anbefaler ikke Code 0 til annet enn havseilas og familieseilas og knapt nok da, han mener jeg mye heller bør gå for en flatest mulig Code 1, noen jeg også syns er fornuftig siden jeg da fortsatt kan seile med 1,20. Spørs om ikke det hadde blitt ganske så konkurransedyktig å hatt ny stor og en skikkelig Code 1... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Dekken Svart 25.November.2011 Link til dette innlegget Svart 25.November.2011 Code 0 er nok et fint seil men jeg tror nok at du kan ha vel så god nytte av en god 1 er på din båt. En 0 er nok et seil som har betydlig større begrensninger enn en 1 er i forhold til fordelene. Det virker nesten også som om målereglene ikke er fullstendig oppdatert her. Har prøvd 0 flere ganger, men synes at vi taper på høyde i forhold til fart. dette kan nok kansje utligne seg på havseilas, men på kysten hvor det kansje er begrensninger i forhold til grunner eller øyer som begrenser fri kurs tror nok jeg at en god 1 er er vel så bra.... men har tatt feil før jeg... code 0 er et spennede seil.... Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 25.November.2011 Link til dette innlegget Svart 25.November.2011 For at seilet skal måle inn som Code 0 må midtmålet være mindre 75% av underliket. Altså mere mot genoaform. en Code 1 har midtmålet rett over 75% og måler derfor inn som en asymetrisk spinnaker. Mange Code 0 for større båter lages i annen duk en polyester for å kunne holde formen på høyere kurser Jeg tror at i klubbseilas seiling innaskjærs så vil det lønne seg med genoa 1 på Hanse 350 contra code 0. Hvis man i tilegg har kryssfokk for høyere vindstyrker har man seil for "alle" vinder. Code 0 kom jo som et svar på båter som ikke hadde lov å ha genoa (V60), og er mye brukt på båter som har vantene helt ute i rekken og dermed sliter med å skjøte en genoa langt nok inn uansett. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
bjoris Svart 26.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2011 (redigert) Ja, jeg har jo alltid tenkte genoa 1 selv, men det er pt ingen av de jeg har snakket med som vil selge meg en genoa 1, rart. Vel, det blir neppe nå uansett. Genoa 1 er også vanskelig å vurdere effekten av før en har kjøpt et ganske dyrt seil. Jeg vet f.eks pt ikke i dag om problemet på kryssen i størst grad er pga en litt utblåst STOR, om det er løygangen vi mangler eller det rett og slett hadde gjort underverk med en Genoa 1. Men H350 er ikke designet for en svært Genoa 1 så jeg tror den fort blir overrigget med et slikt seil, dvs at vi i en typisk tirsdagsseilas må til å rulle på genoaen, mannskapet er ikke stabilt nok til at vi kan lage til med seilskifte underveis på alle regattaene jeg deltar i. Summasumarum har jeg vel konkuldert med at det var en grunn til at jeg kjøpte en båt uten diger genoa 1:) Når det gjelder løgang skal en form for løsning monteres i vinter, men så sliter jeg litt med at fruen absolutt ikke vil ha en fastmontert skinne i båten, det var den rene cockpiten og selvslåeren hun likte seilmessig med båten, hun seiler ikke mye regatta. Jeg er jo enig og med to små er det deilig å ha en slik cockpit så her må jeg finne på noe smart. Har fundert på muligheten for å fått til noe type "sideveishal" av skjøte i lett vind. I mye vind syns jeg kicken fungerer greit, den er ganske sterk. Men igjen, er jo usikker på hvor stor effekt jeg vil få her eller om det er seilet i stor grad som vil avgjøre dette, jeg går jo utfra at det er en grad og 2 å hente på å kjøre løygangen helt i LO i lett vind, nå har jeg også fått innhal på fokka så det er ikke noe begrensning der lengre. Tror dog at bare løygang og ikke nytt seil nå ikke hadde gitt særlig effekt, det hjelper vel lite å dra det opp i LO om det er for mye bus... Vel, det er mye en ikke er 100% sikker på, jeg har jo ganske grei kontroll på det meste, men jeg sitter likevel med en usikkerhet på om jeg er på rett vei... Redigert 26.November.2011 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Kjappfot Svart 26.November.2011 Link til dette innlegget Svart 26.November.2011 (redigert) Synes det er rart ingen vil selge deg en genoa 1. Hvor er vantene på Hanse'n, og har du skjøteskinne bakover til en 1' er?. Er vinsjene store nok? Et code 0 eller 1 egner seg dårlig på baneseilas med mange slag, fungerer bedre på distanseseilas og lange legg. Dårlig høyde skylles nok båt/rigg/seil mer enn mangel på løygang. Jeg mangler også fast løygang, men har ingen problem med å holde høyden - tvert i mot. Redigert 26.November.2011 av Kjappfot (see edit history) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Kjappfot Svart 26.November.2011 Link til dette innlegget Svart 26.November.2011 (redigert) Men i svært lett vind kan du også bruke kasteblokk for å trekke skjøte mot lo. Men, ville nok da heller montert en avtagbar løygang. Redigert 26.November.2011 av Kjappfot (see edit history) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Framtia Svart 26.November.2011 Link til dette innlegget Svart 26.November.2011 Min båt er originalt oppsatt med kryssfokk, men jeg kjøpte til en geonoa1 i sommer som jeg har hatt stor glede av. For turseilas er den derimot litt uegnet når det øker på. Da jeg ofte er eneste voksen ombord er det ikke så veldig morsomt å drive med seilbytte til stadighet. Så derfor kunne jeg godt tenke meg en Code0 som jo lett settes når det er føre for den, og ellers kunne ha kryssfokka (eller selvslåeren) på forstaget. Likeså har jeg en spinnaker, men ser at jeg sikkert hadde vært bedre tjent med en gennaker. Foreløpig har jeg konkludert med at neste anskaffelse bør være en gennaker fremfor en code0, da det er først og fremst på åpne kurser at jeg savner litt båtfart. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kjappfot Svart 26.November.2011 Link til dette innlegget Svart 26.November.2011 Jeg har vanlig gennaker, men synes jeg må skjære ganske mye for å få den til å stå ( blir da vel mye jibbing på tur). Har heller ikke strømpe ( enda) så ble ikke brukt til annet enn påsketuren da vi var mange ombord. Men, flott opplevelse når den først står og det blåser litt :) jeg vurderer nå enten strømpe eller code-1 på rull til turbruk. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
quantumduck Svart 26.November.2011 Link til dette innlegget Svart 26.November.2011 Kjøpte båten med bare Genua III og bruker den mest til turseilas. Kjøpte Code 0 i vår og den gir ganske riktig tillegg. Det er vel i utgangspunktet på 0.02 tror jeg, men så ble det også fratrekk på 0.01 siden jeg kun har genoa III, og nye 0.01 v. shorthandseilas, som det ofte ender opp med pga. logistikk og bikkjer og kjærringer og unger og alt det der. Så min tanke var at en Code 0 kan dekke noe av behovet jeg har som følge av manglende Genoa I, det er litt enklere å håndtere Genoa III på rull + Code 0 på rull, når man er bare en eller to (late personer) ombord. Alternativet hadde vært et seil som måler inn som assymetrisk spinnaker, og da koker det ned til om en ekstra høyden jeg får med Code 0 er verdt tillegget jeg får, som isolert sett altså er 0.02, men sålenge jeg ikke også må ha III'er pga. høyden Code0'en tar bare blir 0.01. Og det er det kanskje ikke i ren regattasammenheng, men jeg har nå ikke seilt med Code 1 og vet ikke hvor mye høyde den tar. Alt i alt er jeg fornøyd så langt, mest utbytte tror jeg at jeg fikk i Ferdern hvor vi holdt følge med og etterhvert passerte et par båter med samme lys som vi ferdighetsmessig burde ligge langt bak. Spinnakerne måtte ned etterhvert pga for skarp vinkel mens Code 0'en fortsatte å dra. På høyde med Ferder tok spysjuka overhånd så hva som ville skjedd etter det får vi aldri vite ... Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 26.November.2011 Link til dette innlegget Svart 26.November.2011 Synes det er rart ingen vil selge deg en genoa 1. Hvor er vantene på Hanse'n, og har du skjøteskinne bakover til en 1' er?. Er vinsjene store nok? Det er vel en myte at genoavinsjenes størrelse har noe i si? Er jo båtens stabilitet som avgjør hvor mye press det kan bli i seilet. Forøvrig er jeg enig. Merkelig å ikke anbefale 1'er. Er jo 0-7 sekundmeter vind på veldig mange regattaer. Da er det ener som gjelder på en såpass tung båt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
quantumduck Svart 27.November.2011 Link til dette innlegget Svart 27.November.2011 Det er vel en myte at genoavinsjenes størrelse har noe i si? Er jo båtens stabilitet som avgjør hvor mye press det kan bli i seilet. En myte at en vinsj kan bli for liten? Hm ... Jeg har tyskerskjøte og følgelig vinsj til storseilskjøte. Denne vinsjen er naturlig nok mindre enn vinsjen til genoa-skjøte (siden storseilskjøte har utveksling). Har prøvd et par ganger å bytte om, når Code-0-skjøtet (eller spinnakerskjøtet for den saks skyld) går gjennom blokka helt akter går skjøtene i kryss, Code-0, skjøtet må over storseilskjøtet for å komme fram til Genoa-vinsjen. Men storseilvinsjen er helt ubrukelig til å dra inn Code-0-skjøte når det blåser litt. Så ja, hvis båten er utstyrt med for pinglete uststyr kan det bli litt slitsomt å dra inn en Code-0 med genoavinsjen. Med litt ekstra muskler og ørten tørn rundt går jo det meste i lite vind selvfølgelig. Forøvrig er vel nye vinsjer noe enhver mann med respekt for seg selv bør ha på ønskelista nå i disse juletider, så ... Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.November.2011 Link til dette innlegget Svart 27.November.2011 (redigert) Skjønner poenget men er uenig. På spinnaker/gennaker/code0 skjøter man normalt med genouavinsjen i lo. Iallefall på båter med tyskerskjøte. Mest press på skjøtet er det når båten har maks krenging. Krenger/presser man for mye kaster båten styringen. Derfor er det båtens stabilitet som avgjør hvor mye press det blir når man skal skjøte inn. Hos meg er det som regel oftest maks press når vi seiler med treer og rev i storen i veldig mye vind. Med code 0 eller genoa 1 kommer man dit i lavere vindstyrke, men presset er akkurat like hardt når man er på maks. Så en vinsj som funker med treer funker også med ener eller code 0? Noen båter har vinsj dimensjonert for selvslående fokk med utveksling. Da er jo saken en annen... Men nok avsporing nå :) Redigert 27.November.2011 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
quantumduck Svart 27.November.2011 Link til dette innlegget Svart 27.November.2011 Skjønner poenget men er uenig. Ja, det er jeg helt enig i :-) Jeg bruker genoavinsjen i le når jeg seiler alene, noe jeg ofte gjør, og da er det ingen som står og «kjører» seilet. Når man faller av vil dessuten poenget ditt forsvinne mer og mer, da blir krengningskreftene mindre, og potensiell kraft i skjøtet øker da med størrelsen på seilet, skulle jeg tro? Når man tar max høyde med f.eks. III'er kontrollerer man også krengning mye med roret, man går litt opp, faller av litt osv. så da er ikke vinsjen så mye i bruk heller. På slør med gennaker *vil* man ha en skikkelig vinsj, det er en del meter skjøte som skal inn igjen, om man f.eks. må slippe ut for å unngå broach. (Og det er *utrolig* slitsomt for en halvslapp turseiler som av og til roter seg inn på regattabanen skal jeg si deg :-) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 27.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2011 ...Det er vel i utgangspunktet på 0.02 tror jeg, men så ble det også fratrekk på 0.01 siden jeg kun har genoa III, og nye 0.01 v. shorthandseilas, som det ofte ender opp med pga. logistikk og bikkjer og kjærringer og unger og alt det der. Du får nok ett tillegg på 0.02 med genoa 3 og Code 0. Karl Otto forklarer det slik at du med Code 0, kan få "gratis" genoa 1, dvs LYS med Code 0 er likt med Genoa 3 som med Genoa 1. Det er jo en del forhold som taler for et maks flatt seil som likevel måler inn som gennaker, dvs Code 1. På båt med genao 3 vil det gi 0.02 lavere LYS ifht Code 0 og 0.01 lavere LYS enn med Genoa 1. På båter som min der storseilet er motoren vil en genoa 1 fort bli for stor og den må reves eller aller helst må du bytte seil til genoa 3. Med Code 1 har du begge seilene på rull, dette letter håndteringen betydelig. MEN du har jo ikke løst det opprinnelige problemet, manglende båtfart på kryss i lett og mellomvind. Jeg ser ikke for meg at en Code 1 kan gå så høyt at det blir ett reelt alternativ til Genoa 1. Den settes på spyd og må derfor rulles inn i hvert slag, men den er likevel fristende siden den også ville vært perfekt håndteringsmessig singlehanded og på familietur. Spørsmålet er om vi ikke nå skal teste nytt storseil og løygang først og se hva om dette problemet ikke reduseres til et levelig nivå, isåfall er Code 1 det neste på min liste. Det er vel en myte at genoavinsjenes størrelse har noe i si? Er jo båtens stabilitet som avgjør hvor mye press det kan bli i seilet. Forøvrig er jeg enig. Merkelig å ikke anbefale 1'er. Er jo 0-7 sekundmeter vind på veldig mange regattaer. Da er det ener som gjelder på en såpass tung båt. Jo, det er et vesentlig poeng, men på en båt som ikke er designet for genoa 1 må du reve tidlig, dermed må genoa 1en sys med rullekompensator eller du må ha et drillet mannskap på bytte av forseil. Jeg har jo ikke noe fast mannskap og seiler båten best alene, det er lite som tyder på at det blir noe endring i dette, jeg har heller ikke ønske om å sette opp båten mer komplisert da dette med mannskap er en stor kilde til frustrasjon så der kommer også Code 1 inn, det er jo vesentlig enklere enn dagens gennaker også..., men går nok ikke så dypt, men jeg tror kombinasjonen jeg har i dag med en dyp gennaker og en Code 1 kunne vært meget interessant... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
quantumduck Svart 27.November.2011 Link til dette innlegget Svart 27.November.2011 Karl Otto forklarer det slik at du med Code 0, kan få "gratis" genoa 1 Jepp, det kan man. Eller sagt på en annen måte, skal man ikke ha I'er må man gå for Code 1 (og ha spinnaker/gennaker fra før av) hvis man vil ha seilet «gratis». Med forbehold om at jeg skjønner dette rett. Det man da «betaler» for er at man ikke tar like stor høyde med Code 1 som med Code 0. Med kun III'er burde jeg nok kanskje ha kjøpt en Code 1 isteden, med tanke på lystallet, men så seiler jeg mest tur og syns det var greit å kunne ta litt mer høyde. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Var hjemme fra jobb igjen og hadde meg en tur i havna og så litt på Hanse 350. Det kjedelige med Hansen er at røstjernene går nesten ut til rekka og dermed blir skjøtevinkelen større en man kunne ønske. Jeg vil anta det er kompromisset mellom tur og regatta når det gjelder enkelthet. Men av bildene til "bjoris" så er skjøtepungtet på fokken like langt ute som en overlappende genoa vil få . En ide er jo å montere innhal på fokken som med litt forskning kan gi en positiv effekt. Når jeg ser på de andre båtene som er målt inn i Norlys så er alle båtene målt inn med overlappende genoa. Det greieste er jo å snakke med dem om erfaringene. Jeg tror fortsatt at Code 0 (eller code 1) er fantastiske seil men de erstatter ikke en overlappende genoa på båter som er konstruert for dette. For båter som ikke er konstruert for overlappende genoa vil en gennaker som er konstruert nesten som en genoa gi den ekstra kraften man trenger når det blir for tamt. Selv om man ofrer litt høyde. Hanse 350 er jo også utstyrt en T kjøl som bør bære en genoa godt. Jeg har også en båt som noen hevder er overigga med samme storseilstørrelse som Hansen og bærer genoaen fint til tett rundt 7m/s og jeg har gammeldags finnekjøl med høyt tyngdepungt og lite skrogstabilitet i båten. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
skage Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 Seiler man kun med kryssfokk, så får man et fratrekk, og ikke et tillegg som du sier i spørsmålet ditt. Hvor har du eventuelt lest dette? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 30.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2011 ...Det kjedelige med Hansen er at røstjernene går nesten ut til rekka og dermed blir skjøtevinkelen større en man kunne ønske. Jeg vil anta det er kompromisset mellom tur og regatta når det gjelder enkelthet. Men av bildene til "bjoris" så er skjøtepungtet på fokken like langt ute som en overlappende genoa vil få . En ide er jo å montere innhal på fokken som med litt forskning kan gi en positiv effekt. Når jeg ser på de andre båtene som er målt inn i Norlys så er alle båtene målt inn med overlappende genoa. Det greieste er jo å snakke med dem om erfaringene. Jeg tror fortsatt at Code 0 (eller code 1) er fantastiske seil men de erstatter ikke en overlappende genoa på båter som er konstruert for dette. For båter som ikke er konstruert for overlappende genoa vil en gennaker som er konstruert nesten som en genoa gi den ekstra kraften man trenger når det blir for tamt. Selv om man ofrer litt høyde. Hanse 350 er jo også utstyrt en T kjøl som bør bære en genoa godt. Jeg har også en båt som noen hevder er overigga med samme storseilstørrelse som Hansen og bærer genoaen fint til tett rundt 7m/s og jeg har gammeldags finnekjøl med høyt tyngdepungt og lite skrogstabilitet i båten. Jeg har innhal på fokka, men har nok ikke fått noe særlig effekt av dette med mitt dype storseil. Håpet er at denne løsningen skal komme til sin rett nå med nytt storseil og evt også montering av løygang. Jeg er bare der på søken etter en avtagbarløsning, men det er ikke lett å finne ut av. Boding påstår de har en løsning så får vi se nå da hva de kommer med... Jeg er helt enig i at en genoa 1 er et bra seil, seilmakerne sier også det at det kommer ikke unna at en genao 1 er best på kryss i lettere vind, jeg har snakket med en i Nederland som har 143% på sin 350 han sier følgende (husk at her sammenligner han med den dårlige selvslåeren): We use the 143% up to 12 kn and even 14 with one or two reefs in the main, but ideally is used between 0 and 10 kn.. This genoa of QSails Turkey is a tri-radial ACL-Pentex. Especially between 5-10 kn. the boat sails much higher and faster, and can almost compete with a Finngulf 37 and a Scanner 37 both very fast boats. This year we've started with a brand new main and self-tacker from Gaastra Custom Axis Laminate (Pentex) these sails realy boosted performance. However I'll probably will buy a 108% for inbetween 8 and 15 kn. Is this 108% working for you and how do you work your sheets w.r.t. the shrouds? I must say that a new main in combination with a 108% seems the best option w.r.t. rating and performance. Til og med med genoa 3en må vi reve i 7-8 ms, men det har nok mye med storseilet og gjøre. Problemet mitt er at ser ikke så lyst på å drive å bytte om på forseilene, ikke stabilt mannskap og dermed blir det feil vei å gjøre ting mer komplisert. Derfor er jeg beredt på å ofre litt på kryss i opptil 5 ms, håpet er heller å klare å få båten til å gå høyere enn i dag, det tror jeg som sagt ny stor og løygang vil gi meg. Vito, H320 går veldig høyt og disse båtene er jo like, bortsatt fra de 3 føttene. Vito har løygang og nye seil... Nytt storseil gjorde underverker for dem sier eieren. UK mener Code 1 bare er tull og anbefaler absolutt Code 0, men jeg føler det blir litt useriøst når jeg får ett tillegg på hele 0.02 og ikke tillegg ved Code 1. Når da Code 1 er mye rimeligere seil også syns jeg ikke anbefalingene på Code 0 er så bra, men ideelt sett er dette selvsagt bedre enn Code 1 når du ikke skal ha genoa 1. MEN, det blir jo for dumt å glemme det voldsomme tillegg en får... Seiler man kun med kryssfokk, så får man et fratrekk, og ikke et tillegg som du sier i spørsmålet ditt. Hvor har du eventuelt lest dette? Vi snakker her om hva som skjer når du sette på en Code 0. Det står i skriften at du da får 0.02 opp fra ditt eksisterende lys dersom du seiler kryssfokk og 0.01 opp fra dagens LYS dersom du har genao 1. Isolert får du fradrag om du bare seiler kryssfokk, men her altså. Hva skjer når du sette på en Code 0...:) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Tore_Tang Svart 30.November.2011 Link til dette innlegget Svart 30.November.2011 Hei! Som jeg nevnte i mail til deg Bjoris så er ikke en code 0 eller code 1 en erstatning for en G1, det er er supplement som først og fremst er glimrende på tur og evnt i distanseregatta. Jeg antar at dere i klubbregatta legger baner som sørger for at dere har full kryss/ platt lens og da er ikke ikke et code seil optimalt. Hvis dere seiler på faste baner, eller du seiler mye distanseseilaser som gjør at en seiler mye på kurser som ikke er full kryss tror jeg en code 0 eller code 1 er super. Ikke minst på familietur tror jeg det hadde vært et veldig artig seil. Vi som holder til på sørlandet har imidlertid 90% av sommeren vind som følger kystlinjen, dvs på tur seiler vi platt lens eller full kryss og da er ikke det et optimalt seil, jeg bruker da en gennaker med strømpe og braser den opp mot lo med spinnakerbommen om nødvendig. Det er ikke et tema å rulle inn genoaen på en regatta, du skal bomme mye på vinden før det er løsningen. Et eventuelt bytte av forseil må skje på en lens hvor du tar ned det gamle seilet i stedet for å rulle inn, du taper mye mer enn du tjener på å bytte seil på kryssen hvis du skal bare seile et par timer. På lengre regattaer som færdern osv lønner det seg å bytte seil på kryssen da den seilasen var lenge. Du kan seile mye overrigget en periode med å flate ut seilene og å seile noen grader for høyt for å ta ut kreftene av seilet. Det er vanskelig å holde flyt i båten hvis det mye sjø men inne i fjorden tror jeg fint du kan seile i 10ms med G3 uten å reve selv om det kanskje ikke er optimalt (vi seilet G3 og ingen rev opp til ca 12-13 ms, deretter rever vi siden vi ikke har G4). Vi har seilet G3 og urevet i 15ms men da er det krevende å få båten til å gå og vi tjener på å reve, men det er uansett bedre å seile med det oppsettet enn å rulle inn genoaen. Har du et skikkelig fungerende akterstag som gjør at du kan flate storseiet og stramme opp forstaget? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 30.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2011 Dette er et veldig vanskelig valg syns jeg. Code seil er selvsagt ikke et krysseseil, det må jo jibbes og du seiler aldri inn alt det du må falle av på en ren kryss, heller ikke om du sammenligner med G3... Vi seiler mye på faste merker, men søker så langt det er mulig å få kryss/lens. Jeg tror vi hadde blitt veldig konkurransedyktige med en G1 opp til 5 ms, men fra 5 ms går båten bra og med nytt storseil tror jeg vi skal kunne holde følge med genoabåtene fra 5 ms. Det hører med til historien at vi seiler bedre enn genoa båtene i helt lettvind med vår G3, det skal litt mer vind til før G1 står tydeligvis, men H350en seiler imponerende i helt helt lett vind. Problemet er at det veldig ofte er over 5-6 ms hos oss i perioder av en regatta. Som du ser av han Nederlenderen må de reve storen over 6 ms, H350 har 1,85 tonn kjøl med T-bulb og er derfor ganske stiv, men den har stort storseil og er av seilmakerene omtalt som en fokke båt som ikke nødvendigvis går så fint med G1 som andre. Merk, Ifht 370en du seiler mot så har en 350 1 kvadrat større selvslåer, men 7 kvm mindre storseil. Forholdet mellom stor og fokk ble endret fra 320/350 båtene. Dette var nettopp for å bedre performance i lettere vind. Tror nok derfor også at det blir ganske feil å se H350 som en mindre SF37, det er nok større forskjeller som taler mot G1, men at det er uansett er et viktig seil i en regattagarderobe er jo klart... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
bjoris Svart 30.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2011 Nå kommer selvsagt UK inn og hevder at Nylon blir utblåst på 2 år når den brukes til så flat gennaker, de bruker en dimension - polyant duk av aramid, CZ15, prisen var ikke mye høyere enn hos Boding så her er nok UK tilbudet, mest for pengene, så smeller de til med en pakkepris som begynner å bli spennende. Da får vi se, nå skal begge regne på en genao 1 også som alternativ. Tipper prisene for en genoa 1 er noe høyere enn Code 1 inkl rulle. Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Kjappfot Svart 30.November.2011 Link til dette innlegget Svart 30.November.2011 Men, er aramid tillatt i LYS for code 1 eller vil du da få straff som om det var code 0? Et code 0 seil er tillatt av aramid og også nødvendig for å kunne ta høyde. Før du evt går for code 0 så sjekk at mast og baugspyd er dimensjonert for det. Det blir store belastninger siden forliket må strammes hardt. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
bjoris Svart 30.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2011 Det var ett poeng, må sjekkes. Har uansett tenkt å kreve garanti for at Lys ikke endres... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.