Jump to content

Code Zero seil - hvilket tillegg gir dette i LYS?

bjoris

Recommended Posts

Definisjon på asymetrisk spinnaker i Lys: Seil med en halvbredde som er lik eller minst 75% av fotbredden og hvor

forlikslengden er minst 5% lengre enn akterlikslengden satt flygende fremfor stormasten og halset til

skrog, baugspyd eller spinnakerbom

Definisjon Code Zero: Asymmetrisk spinnaker som er konstruert for â brukes til kryss eller seiling høyt mot vinden

uten å være lisset til stag. Forlikslengden skal være minst 5% lengre enn akterlikslengden og

halvbredden skal være lik eller større enn 55% og mindre enn 75% av fotbredden.

Definisjon Asymmetrisk spinnaker:

Seil som halses i båtens senterlinje uten å være lisset til stag og som normalt defineres

av målene ASLU, ASLE, ASHW og ASF, For en asymmetrisk spinnaker skal

a. forliket (ASLU) være minst 5% lengre enn akterliket (ASLE)

b. halvbredde (ASHW) skal være minst 75% av fotbredde (ASF).

c. dukmaterialet være vevet polyamide, f eks nylon.

d. hvis ikke noe annet er bestemt av klasseregel, LYS-tabell eller norsk LYSstandard,

beregnes max asymetrisk spinnakerstørrelse som: ASLU skal ikke

være større enn 1.15 ganger sqrt av (ISP² + TPS²). ASF skal ikke være større

enn 1.8 x TPS. ASHW skal ikke være større enn 1.8 x TPS ASHW/ASF brøken

skal være større eller lik 0.75 for at seilet skal regnes som en asymetrisk

spinnaker.

Båt som bruker Code Zero sammen med Kryssfokk får 0,02 i tillegg i LYS-tallet.

Båt som bruker Code Zero sammen med Genua får 0,01 i tillegg i LYS-tallet.

Ok, så det må være nylon for at en ikke skal få tillegg? Rart at UK ikke kan disse reglene, skal ta det opp med dem. Da er vi egentlig tilbake på bare storseil evt genao 1, fikk tilbud fra Boding på kevlar genoa 1 til 24.500, men det er uten taffeta og bare kevlar, ser drittøff ut, men jeg syns ikke det er noe for meg. Jeg må ha noen som tåler litt hvis jeg først skal satse på genoa 1, men prisen er nok veldig bra. Det er det som er arguemntet, den holder ikke så lenge, men prisen er så bra at han mener jeg bør vurdere det kontra en mye dyrere konstruksjon (slik storseilet jeg har fått er, det har taffeta og er en kombinasjon av kevlar og vectran).

Så selv på båten i går, vanten er langt ute, mye lengre ute enn i naboens Bav 36 f.eks så det vil nok ødlegge litt for høyden... Heller pt mot bare nytt storseil og erfare litt med det først...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Ravddo, jeg finner bare materialbegrensninger angitt i Norlys klasseregler for 2010 (polyamide/nylon for assymetrisk, og angitt ingen materialbegrensning for code zero). Men, i tilsvarende klasseregler for 2011 ser jeg ingen materialbegresninger angitt for noen av de under definisjonene.

Er ikke klassereglene for 2011 som er lagt ut på Norlys' hjemmeside komplette?

Heller lite, men lekkert laget

"Heller pt mot bare nytt storseil og erfare litt med det først..."

Det holder jeg med deg i, KISS (keep it simple stupid) prinsippet fungerer overraskende bra for de fleste av oss. Fokus på å seile optimalt med det en har er ofte bedre enn å lure på om en skulle valgt anderledes....

Jeg tror en H350 er mye mer lettdreven en vår SF37 og hvis en jobber med skjøtepunkt og bus gir det mye effekt i lettvind. Gå for et skikkelig storseil og se om det løser noe av utfordringen. Du skal jo også ha med i beregningen at selv om du taper litt i lettvind vinner du hver gang du seiler i mer enn 5 ms fordi du seiler på lavere lystall enn du ville ha gjort hvis båten var målt inn med G1, så på sammenlagtlista er det ikke sikkert at G3 er feil.

Ravddo, jeg finner bare materialbegrensninger angitt i Norlys klasseregler for 2010 (polyamide/nylon for assymetrisk, og angitt ingen materialbegrensning for code zero). Men, i tilsvarende klasseregler for 2011 ser jeg ingen materialbegresninger angitt for noen av de under definisjonene.

Er ikke klassereglene for 2011 som er lagt ut på Norlys' hjemmeside komplette?

Beklager min feil! Jeg kopierte fra feil fil! Jeg har i tilleg snakket med leder lyskomite som bekrefter at det er fjernet. Så da er dukvalget fritt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...