ravddo Svart 30.November.2011 Link til dette innlegget Svart 30.November.2011 Definisjon på asymetrisk spinnaker i Lys: Seil med en halvbredde som er lik eller minst 75% av fotbredden og hvor forlikslengden er minst 5% lengre enn akterlikslengden satt flygende fremfor stormasten og halset til skrog, baugspyd eller spinnakerbom Definisjon Code Zero: Asymmetrisk spinnaker som er konstruert for â brukes til kryss eller seiling høyt mot vinden uten å være lisset til stag. Forlikslengden skal være minst 5% lengre enn akterlikslengden og halvbredden skal være lik eller større enn 55% og mindre enn 75% av fotbredden. Definisjon Asymmetrisk spinnaker: Seil som halses i båtens senterlinje uten å være lisset til stag og som normalt defineres av målene ASLU, ASLE, ASHW og ASF, For en asymmetrisk spinnaker skal a. forliket (ASLU) være minst 5% lengre enn akterliket (ASLE) b. halvbredde (ASHW) skal være minst 75% av fotbredde (ASF). c. dukmaterialet være vevet polyamide, f eks nylon. d. hvis ikke noe annet er bestemt av klasseregel, LYS-tabell eller norsk LYSstandard, beregnes max asymetrisk spinnakerstørrelse som: ASLU skal ikke være større enn 1.15 ganger sqrt av (ISP² + TPS²). ASF skal ikke være større enn 1.8 x TPS. ASHW skal ikke være større enn 1.8 x TPS ASHW/ASF brøken skal være større eller lik 0.75 for at seilet skal regnes som en asymetrisk spinnaker. Båt som bruker Code Zero sammen med Kryssfokk får 0,02 i tillegg i LYS-tallet. Båt som bruker Code Zero sammen med Genua får 0,01 i tillegg i LYS-tallet. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
bjoris Svart 1.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2011 Ok, så det må være nylon for at en ikke skal få tillegg? Rart at UK ikke kan disse reglene, skal ta det opp med dem. Da er vi egentlig tilbake på bare storseil evt genao 1, fikk tilbud fra Boding på kevlar genoa 1 til 24.500, men det er uten taffeta og bare kevlar, ser drittøff ut, men jeg syns ikke det er noe for meg. Jeg må ha noen som tåler litt hvis jeg først skal satse på genoa 1, men prisen er nok veldig bra. Det er det som er arguemntet, den holder ikke så lenge, men prisen er så bra at han mener jeg bør vurdere det kontra en mye dyrere konstruksjon (slik storseilet jeg har fått er, det har taffeta og er en kombinasjon av kevlar og vectran). Så selv på båten i går, vanten er langt ute, mye lengre ute enn i naboens Bav 36 f.eks så det vil nok ødlegge litt for høyden... Heller pt mot bare nytt storseil og erfare litt med det først... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Mulligan Svart 1.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2011 vanten er langt ute Sett på ei skinne til. Jeg har ei innafor røstjerna og ei utafor. Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 1.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2011 Ravddo, jeg finner bare materialbegrensninger angitt i Norlys klasseregler for 2010 (polyamide/nylon for assymetrisk, og angitt ingen materialbegrensning for code zero). Men, i tilsvarende klasseregler for 2011 ser jeg ingen materialbegresninger angitt for noen av de under definisjonene. Er ikke klassereglene for 2011 som er lagt ut på Norlys' hjemmeside komplette? Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Tore_Tang Svart 1.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2011 "Heller pt mot bare nytt storseil og erfare litt med det først..." Det holder jeg med deg i, KISS (keep it simple stupid) prinsippet fungerer overraskende bra for de fleste av oss. Fokus på å seile optimalt med det en har er ofte bedre enn å lure på om en skulle valgt anderledes.... Jeg tror en H350 er mye mer lettdreven en vår SF37 og hvis en jobber med skjøtepunkt og bus gir det mye effekt i lettvind. Gå for et skikkelig storseil og se om det løser noe av utfordringen. Du skal jo også ha med i beregningen at selv om du taper litt i lettvind vinner du hver gang du seiler i mer enn 5 ms fordi du seiler på lavere lystall enn du ville ha gjort hvis båten var målt inn med G1, så på sammenlagtlista er det ikke sikkert at G3 er feil. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 2.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2011 Ravddo, jeg finner bare materialbegrensninger angitt i Norlys klasseregler for 2010 (polyamide/nylon for assymetrisk, og angitt ingen materialbegrensning for code zero). Men, i tilsvarende klasseregler for 2011 ser jeg ingen materialbegresninger angitt for noen av de under definisjonene. Er ikke klassereglene for 2011 som er lagt ut på Norlys' hjemmeside komplette? Beklager min feil! Jeg kopierte fra feil fil! Jeg har i tilleg snakket med leder lyskomite som bekrefter at det er fjernet. Så da er dukvalget fritt. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
bjoris Svart 3.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2011 Oi, javel. UK påstod de hadde snakket med NORLYS og funnet ut at det ville bli tillegg med aramid... Da må jeg tenker litt og prøve å få et tilbud fra Boding på det også.... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.