Mix Svart 3.April.2012 Link til dette innlegget Svart 3.April.2012 Tøft Martin ! Du får jo et helt annet bruksområde på båten din nå. Hvis plattformen er godt avstivet blir dette bare glede ! Lykke til ! Godt jobbet ! Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 4.April.2012 Link til dette innlegget Svart 4.April.2012 Den der vil få kjørt seg godt i motsjø også! Faller den ikke av vil den hvertfall føre til at det rister godt i båten hver gang vannet slår oppunder. Sitér dette innlegget Link to post
Una Svart 4.April.2012 Link til dette innlegget Svart 4.April.2012 Flott arbeid og det viktige er om du er fornøyd ikke hva andre mener. Men du har bedt om tilbakemelding. Jeg syns denne badeplattformen er for stor i forhold til båten. "Alle gjenstander, bilder, byggverk og kropper er satt sammen av enkeltelementer, deler eller størrelser. Størrelsesforholdet mellom delene, altså proporsjonene mellom disse, betyr mye for den visuelle helhetsopplevelsen og inntrykket av samspill mellom de ulike funksjonene i delene. Når man uttrykker at for eksempel en bygning har «gode proporsjoner» menes det at bygningen harmoniserer med omgivelsene, eller at flater og volumer i bygningen passer til hverandre, er vel koordinerte og til sammen virker visuelt tiltalende på tilskueren." (kilde: Wikipedia) Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post
fs Svart 4.April.2012 Link til dette innlegget Svart 4.April.2012 (redigert) @Tom Rør; Var jeg for hard og flåsete synes du? Litt overdrivelse for å få frem et poeng, vel..ok, jeg kan ta litt kritikk på dette. Men uanset: Dette "påbygget" er noe av det verste jeg har sett på lang tid. (og jeg har sett mye rart) Når arkitekten går ut på et åpent forum og ber om tilbakemeldinger, så må det vel være lov å gi et ærlig svar? Denne plattformen minner mest om en veranda, derav utsagnet over. (som egentlig var mest humoristisk ment) Det viktigste rundt dette er imidlertid ikke det estetiske. Jeg er egentlig langt mer opptatt av sjødyktigheten, hvilket nok ikke fremkom skikkelig i mitt innlegg over. Hva skjer dersom en sjø får skikkelig tak i denne platen? Hva skjer med boltene som fremkommer på bildene? Dette blir STORE momenter. Enten forsvinner plattformen og etterlater seg solide hull rett over/under vannlinja, ellers så vil plattformen tåle påkjenningene, men samtidig vil den i vesentlig grad kunne endre båtens sjøegenskaper. Når et par meter sjø tar igjen båten aktenfra, vil man temmelig sikkert miste både styring og ditto kontroll. En helt annen sak er det praktiske mht manøvrering. Med roret "midt" under båten, vil akterenden slenge solid til sidene under sving. Bare det å komme ut fra en brygge etter fortøyning longside kan bli en utfordring i så måte. for ikke å snakke om ev. tau i propellen. Dette blir vanskelig å greie ut i havn, umulig i rom sjø. Mvh Redigert 4.April.2012 av fs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 4.April.2012 Link til dette innlegget Svart 4.April.2012 Det er mange båter som har store badeplattformer. fs har du hørt om mange som mistet badeplattformen? Og det er forskjell på å være ærlig og ufin... Håper trådstarter får glede av SIN egen badeplattform. Om en båt er estisk fin er en subjektiv oppfatning, uten at dette behøver å frontes mot båteiere. Forrige båt jeg hadde var det en fyr som synes var stygg, fant ut at det sa mer om han enn båten... Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 4.April.2012 Link til dette innlegget Svart 4.April.2012 (redigert) Og det er mange båter som er direkte farlige i sjøen, Oteren. Les hva jeg skriver. Jeg er bekymret for sjødyktigheten. Jeg mener ikke å være ufin. Kommentaren lenger oppe har jeg forøvrig allerede beklaget. Nå tror jeg imidlertid ikke jeg gidder å fortsette denne diskusjonen. God påske, med eller uten plattform. Redigert 4.April.2012 av fs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 4.April.2012 Link til dette innlegget Svart 4.April.2012 Tror nok du får noen lange blikk til sommeren Jeg syns den var nydelig laget. Jeg har også lyst på en sånn veranda bak.. to stoler og solnedgang. Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 5.April.2012 Link til dette innlegget Svart 5.April.2012 Helt enig. Likte den veldig!! Du har ikke ødelagt den båten (vertfall ikke utsende). Når du eventuelt skal selge båten tror jeg det er mange som ser fordeler med den badeplattformen. Jeg hadde vertfall sett det som kjempe positivt!! Venter spent på hvordan den ble og kjøre. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
avmønstret5 Svart 5.April.2012 Link til dette innlegget Svart 5.April.2012 Jeg er også skeptisk til hva dette kan gjøre med båtens sjøsikkerhet. Estetisk er dette smak og behag, men at trådstarteren har gjort en riktig fin jobb, det tror jeg de fleste er enige i. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 5.April.2012 Link til dette innlegget Svart 5.April.2012 Det ble fint Martin! Med de faste støpte flapsa du har under der fra før tror jeg ikke dette vil endre egenskapene til skuta merkbart. Har liten tro på at du befinner deg utpå når det er så bratt utpå at den nye plattformen blir et problem men det vil du jo lære mer om i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 6.April.2012 Link til dette innlegget Svart 6.April.2012 Enig med "fs", fin plattform men passer ikke på den båten. Det blir et stort moment når noen står på enden av plattformen, men jeg antar den er festet dugelig. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
M/S AIOLOS Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Vel, vi er forskjellige ser jeg. Jeg synes den ble helt flott og ville som unge Haaby ha funnet god nytte av plassen på fine kvelder. Du får uansatt svar på om noe er feil med den når uværet setter inn, men godt arbeid har du gjort Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 (redigert) Nå vet vi i allefall hvor man kan arrangere neste bp-treff... Skal ikke uttale meg om sjøsikkerheten, det har jeg ikke greie på. Rent estetisk ( som jeg burde ha mer greie på) er jeg enig i at den er noe uproposjonert. Men akkurat det er vel som andre sier en individuell avveiing opp mot hva som båteier finner funksjonellt, og hvilke behov man har. Konstuktøren av Colombie 66, har fremdeles en colombie selv, men har fått bygget en solplattform på hekken, stor nok for å bruke som landingsplattform for luftambulansen. Ikke akkurat med på å forskjønne båtens linjer, men har økt gleden over å bruke båten betraktelig i følge ham selv. Nå er vel dette mer relatert til fenomenet som behandles i en annen tråd her, nemlig at seilbåter er ganske kraftige damemagneter, mens colombie 66 ikke har stort nok dekk for å plassere disse.Men selv snekkeeiere kan jo leve i håpet... Redigert 9.April.2012 av Sofaseileren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dorsken Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Jeg er helt enig med "fs". Vi er jo alle forskjellig, og vektlegger dermed ting forskjellig. Sånn vi bygger, innreder og kler oss viser vi vår identitet - og dermed inndirekte hvordan vi ønsker å bli oppfattet av andre. Selv jeg er absolutt ingen utpreget "estetiker" - men jeg er heller ikke typen som setter inn "husmorvinduer" i en flott gammel sveitservilla. Da tenker jeg at det er jaggu godt vi i enkelte byer og bygder har et oppegånde bygningsråd som premierer forskjønnelse - og slår ned på den type forringelse. For selv om det kan argumenteres med det funksjonelle - er det ikke slik at det praktisk/funksjonelle - skal ha forrang. Særlig ikke når ens dårlige smak er til allmen beskuelse. Sjøl har vi en vel 30-årig orange retrobåt - så for min del går det ikke på det statusmessige. Det går på at en vil ha noe - en ikke har. Jamført, på 60-70 tallet var det poppis å sette store tunge og flotte eikedører i blokkoppganger der det orginalt sto laminatdører. Hvilke signaler sendte disse eierne ut mon tro? Jeg hadde ikke likt å tøffe rundt i et slikt misfoster av en båt. Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
Bitteliten Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 (redigert) Synes det ble en stor og flott platform. Litt lang i forhold til resten av båten, men det er jo bare et valg mellom form og funksjon Et tips basert på egen erfaring: med jolla på badeplatformen er badestigen din ubrukelig. Vi fikk vår flytta til siden av platformen etter at jeg datt i vannet og nesten ikke kom opp igjen Redigert 9.April.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Syns ikke det så fullstendig galt ut, jeg. Litt uvant, og med jolla oppå var det ikke så pent. Men ellers, helt greit. Skal båten på bruktmarkedet kan vel plattformen demonteres dersom den skulle vise seg vanskelig å selge. Når det gjelder sjødyktigheten; Båten er kanskje 5ft lengre hva gjelder uteplass, men 10ft kortere hva gjelder sjødyktighet? Just a wild guess. Båtens sjødyktighet må man ta hensyn til uansett. Så nå må du ta mer hensyn, enkelt og greit. Manøvrering i havn blir ikke vanskeligere enn med båt av tilsvarende lengde. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 9.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Hei igjen, mange meninger om plattformen. Det er bra, litt av vitsen med å legge ut dette var at folk kan få ytret noen synspungt. Når det gjelder Jolla så ligger den bare på når jeg er i hjemmehavn,henger på slep når jeg er på tur. Har vert på tur i påsken og plattformen fungerer helt som planlagt. Når det gjelder det estetiske så hadde det vert penere med en plattform som var ca 35cm kortere( altså ca 85cm totalt). Orginalt stakk plattform med ankervinsj ca 70cm ut. Men da ville jeg ikke kunne legge Jolla på når jeg legger båten i båsen sin. Så jeg valgte å trekke den litt ekstra ut når jeg først skulle bygge den, den kan selvfølgelig demonteres vist det skulle være ønskelig senere. Når det kommer til sjøegenskaper så ser det ikke ut til at det har noen serlig innvirkning på det, jeg legger til å fra som vanlig,er det trangt å komme ut en plass bruker jeg spring å presser akterenden ut. Husk den bygger ikke mer en 50cm mer en orginalt. Jeg har både Tønsberg tønne og Rakke ved hjemmehavnen min som jeg stadig går rundt, så har fått erfare hvordan båten oppfører seg ved litt ugrei sjø, men det er klart at her skal man ikke utfordre kreftene i havet. Godt sjømanskap er å ha respekt for vær og vind, ta forhåndsregler med den båten man har. Jeg har denne båten fordi den passer bruken min godt,billig,god plass og enkel båt. Plattformen ble bygget for å øke båthyggen på fine sommerdager,da jeg hovedsakelig bruker båten . Noen mener båten vil få problemer ved stor sjø akterfra,men at en par meter stor bølge skal slå innover båten bakfra høres jo ille ut,da hadde jo båten fylt seg med vann uansett åssen plattform jeg hadde hatt. Plattformen ligger så høyt over vannet at den sjøen jeg har hatt inn akter frem til nå løfter båten og tar ikke i plattformen. Men her skal det testes mer i sommer, det er klart det blir et stort moment på enden av plattformen,men dette har jeg prøvd å ta hensyn til når det kommer til innfestingen i båten. Ta en titt på four winnds 458, da snakker vi om moment...:) neida, fostår at mange er litt skeptisk men plattformen er meget solid bygget og festet i båten, men det er klart at det er et uvanlig syn på en norsk snekke fra 1985. :) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Function before Fashion :-) Du kommer helt sikkert til å kose deg godt på den plattformen, ingen tvil om det! Ser ut som om det er plass til 2 stoler, eller tilogmed liggestoler ? Men, som jeg nevnte tidligere, og andre med meg, vær obs på sjøen og hvordan denne tar i plattformen. I alle fall til du er sikker på at det er sterkt nok. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 19.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 Hei. Ville bare gi en tilbakemelding til dem som har interesse av erfaringene som er høstet etter endt sesong. Plattformen har fungert utmerket i hele sommer, har logget 129 motortimer og 34 overnattinger i år. Har vert ute i ganske mye sjø til meg å være, gått fra koster over til kjøme i liten kuling. Gikk også til jomfruland i gammel god sjø. Badet fra plattformen og hatt det fantastisk med båten. Har rundet Tønsberg tønne mang en gang og fått sjøen inn fra alle kanter. Nå skal det sies at jeg ikke går ut i stor sjø vist jeg ikke må, trives best når det er rolig. Når det gjelder konstruksjonen så holder den mål, sto 5 manfolk på kanten og det tålte den fint . Får ikke noe vann inn over plattformen ved medsjø. Heller ikke i motsjø. Plattformen kan ta litt sjø over seg ved sidesjø når den ruller mye. Men dette var mest når jeg ble passert eller møtte store halvplanere som lagde veldig krapp sjø fra siden. Men det var såpass lite vann at det ikke var noe problem. Er veldig fornøyd med plattformen. Folk som ser båten har delte meninger som her, men det er jo naturlig. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 20.September.2012 Link til dette innlegget Svart 20.September.2012 Helt topp !! Syns den så veldig praktisk og fin ut. Regner med at du har fått en del blikk i sommer , men det er bare for at dem er missunnelig :-) Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 20.September.2012 Link til dette innlegget Svart 20.September.2012 Gøy å høre at det funket fint! Sitér dette innlegget Link to post
stjernen 2 Svart 20.September.2012 Link til dette innlegget Svart 20.September.2012 har både sett og hørt denne i sommer laget mye støy og var ufine på koster,,ufin oppførsel ,,høy musikk og ufint språkbruk. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 utdyp? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.