Jump to content

har det vært laget sabb diesel med aluminiumstopp?


pernod

Recommended Posts

Har aldrig hørt om noen sabb diesel med alu-topp. Kansje noen av motorene sabb'en har marinisert har det. Men hvorfor lurer du sånn på det ?

jo,det ble sagt for noen dager siden at sabb 2h 18 hk en gang var laget med al.topp og at det derfor var en elendig motor.men jeg har funnet frem alle forandringene sabb har gjort på motorene sine fra 1969 og frem til 1983,og kan ikke se at det finnes noen med al.topp.har selv en sabb 2h fra 1978,og syns det er en meget god motor.

Link to post
Share on other sites

Aluminiumstopp? Det kan jeg aldri tenke meg! Alle Sabb sine egenproduserte motorer ble levert valgfritt med sjøvanns- eller ferskvannskjøling, og med aluminiumstopp ville jo det ha vært en umulighet. Jeg hører at enkelte hevder at H'en er en dårlig motor, men det er nesten uten unntak slike som aldri har hatt en selv som hevder dette. Etter mitt syn er den tvert om en solid og god motor, om enn ikke like kraftig bygget som G modellene. Men en 2H egner seg mye bedre i en fritidsbåt enn 2G, på grunn av roligere gange og høyere max turtall.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja, det kan være en mulighet. Slik jeg kjenner Sabb fabrikken, så kan jeg aldri tenke meg at de skulle ha gjort noe så dumt som å innføre aluminiumstopp på en liten tosylindret motor og derved fjerne muligheten for saltvannskjøling som de hadde på de andre modellene. Og som sagt, 2H er slett ingen dårlig motor...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det som vi kaller for topplokket, altså det som tetter toppen slik at komp. kan oppstå, er for Sabb sitt vedkommende laget av støpejern. ( endel produsenter av større motorer. bla. Rolls Royse, kaller dette for toppdekslene ) Det lille dekselet som sitter oppå topplokket, og som dekker over vippetøy/ventiler er av aluminium. Tror det er her misforståelsen har oppstått....... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...