Jump to content

DIY prosjekt : hvordan få riktig kjølevannstemperatur på TAMD 41 ?


nimba

Recommended Posts

Har du eldre Volvo penta TAMD 41 eller tilsvarende kjenner du godt til problemet...motortemperaturen synker fort mot 55-60 gr. på lavere turtall og motoren begynner å avgi eksos , blåsvart sur eksos selvfølgelig som et resultat av dette , Lurer på hva ingeniørene hos Volvo tenkte på da de konstruerte kjøleanlegget på disse motorene :confused: :confused:

 

Vel...det kan hende jeg tar munnen for full her , men jeg syntes det er verdt et forsøk og gjøre tomgangskjøring kjekkere , for min del snakker vi om fartsområde -15 knop , en behagelig fart men med en ubehagelig eksos.

(vet noen bruker dieselvarmer til kompensering)

 

Problemstillingen tror jeg ligger i varmeveksleren , at motoren ikke skal kunne holde 80 gr ellers synes jeg virker rart , systemet er forsynt med 2 temostater som stenger mot sjøvannsdelen , jeg vet den ene termostaten har et lite hull som slepper litt forbi , men det kan vel ikke være nok til å kjøle ned hele motoren ?

 

Så før jeg graver meg for dypt ned i materien , kunne det jo vært artig å hørt andre sin teori vedr. saken , visst det er slik at motoren ikke har nok friksjon og av den grunn ikke utvikler nok varme er planen min dødfødt , men jeg velger å tro at det ikke er slik , for kan en bilmotor holde 90 gr, på tomgang må jo disse beistene også greie det .

 

 

Så med det som grunnlag har jeg skaffet noe utstyr for uttesting , 2 solenoidventiler og en temperaturkontroller samt noen rørdeler , men før jeg går igang kunne det som sagt vært ok med noen inspill .

 

 

 

dscn4502.jpg

 

 

dscn4501.jpg

Link to post
Share on other sites

Vel...det er bra å høre at der finnes 41-maskiner som oppfører seg normalt , så sant de ikke har igjengrodde varmevekslere da :giggle:

Nei , fra spøk til revolver...termostatene mine var ny når jeg overtok båten så den "feilen" hadde jeg utelukket, når jeg da i tillegg leser innlegg om andre som har samme problem blir jeg overbevist.

Men nå blir jeg usikker...kan problemet være feile termostater mon tro ? jeg så nå i instruksjonsboken at der finnes 2 typer termostathus og utifra skissen kan det se ut som at termostaten ikke tetter visst en bruker feil type ??

 

termostathus.jpg

 

Noen med erfaring her :fishing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...