nimba Startet 27.November.2011 Del på Facebook Startet 27.November.2011 Har du eldre Volvo penta TAMD 41 eller tilsvarende kjenner du godt til problemet...motortemperaturen synker fort mot 55-60 gr. på lavere turtall og motoren begynner å avgi eksos , blåsvart sur eksos selvfølgelig som et resultat av dette , Lurer på hva ingeniørene hos Volvo tenkte på da de konstruerte kjøleanlegget på disse motorene :confused: Vel...det kan hende jeg tar munnen for full her , men jeg syntes det er verdt et forsøk og gjøre tomgangskjøring kjekkere , for min del snakker vi om fartsområde -15 knop , en behagelig fart men med en ubehagelig eksos. (vet noen bruker dieselvarmer til kompensering) Problemstillingen tror jeg ligger i varmeveksleren , at motoren ikke skal kunne holde 80 gr ellers synes jeg virker rart , systemet er forsynt med 2 temostater som stenger mot sjøvannsdelen , jeg vet den ene termostaten har et lite hull som slepper litt forbi , men det kan vel ikke være nok til å kjøle ned hele motoren ? Så før jeg graver meg for dypt ned i materien , kunne det jo vært artig å hørt andre sin teori vedr. saken , visst det er slik at motoren ikke har nok friksjon og av den grunn ikke utvikler nok varme er planen min dødfødt , men jeg velger å tro at det ikke er slik , for kan en bilmotor holde 90 gr, på tomgang må jo disse beistene også greie det . Så med det som grunnlag har jeg skaffet noe utstyr for uttesting , 2 solenoidventiler og en temperaturkontroller samt noen rørdeler , men før jeg går igang kunne det som sagt vært ok med noen inspill . Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post Share on other sites More sharing options...
TF Svart 27.November.2011 Del på Facebook Svart 27.November.2011 KAD300 hadde iallefall ikke noe problemer med å holde temperature på tomgang selv med defrosteren på. Den har jo til og med lavere tomgang, 600 omdr/min. Disse motorene har jo et annet topplokk, så det er vel her hemeligheten ligger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dolviking Svart 27.November.2011 Del på Facebook Svart 27.November.2011 Hadde TAMD41-92 mod. i forrige båt, men hadde aldri det problemet. Når tempen kom opp på ca 90 gr. på ca 3200 o/min falt den ikke ned under 75-78 uansett tomgangstid. Er du sikker på at det ikke er en feil med termostaten din? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 27.November.2011 Del på Facebook Svart 27.November.2011 Har heller ikke dette problemet på min AD41P. Bruker å kjøre motoren varm i førtyningene (når det er is i havna), og ved ca 1200-1500rmp med gir innkoblet oppnår eg 80 grader selv med minusgrader i luften og kanskje 5 grader i vannet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 27.November.2011 Del på Facebook Svart 27.November.2011 Mine TAMD 41-a holder ca 85 grader og holder seg der. Går i 8-9 mils fart på rundt 2000 omdr. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
nimba Svart 28.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2011 Vel...det er bra å høre at der finnes 41-maskiner som oppfører seg normalt , så sant de ikke har igjengrodde varmevekslere da Nei , fra spøk til revolver...termostatene mine var ny når jeg overtok båten så den "feilen" hadde jeg utelukket, når jeg da i tillegg leser innlegg om andre som har samme problem blir jeg overbevist. Men nå blir jeg usikker...kan problemet være feile termostater mon tro ? jeg så nå i instruksjonsboken at der finnes 2 typer termostathus og utifra skissen kan det se ut som at termostaten ikke tetter visst en bruker feil type ?? Noen med erfaring her Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.