Møkkalasset Svart 27.November.2011 Link til dette innlegget Svart 27.November.2011 Fyttikatta. Slike bilder er ikke vanlige på Sør- og Østlandet, for her tar de fleste båtene opp om vinteren. Forstår at situasjonen er annerledes på Vestlandet, men jammen følger det utfordringer med helårssesong... Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 27.November.2011 Link til dette innlegget Svart 27.November.2011 (redigert) Selv her i indre oslo fjord skjer det ting gitt. Var nede å så til båten i Leangbukta nå i kveld. Plutselig slapp flytebryggen ved siden av festet og var i fritt driv innover,- og deiset inn i flytebryggen hvor jeg ligger. Disse bryggene er ganske lange og det lå vel ca 30-40 relativt store seilbåter på bryggen som løsnet. Det ser imidlertid ut til at det bare ble skader på 4-5 båter, som møttes baug til baug. Det var imidlertid en del utriggere som ble kraftig bøyd. På land var det en Beneteau seilbåt som gikk i bakken . - Ikke hverdagskost i rolige Leangbukta dette. Nå har Redningsselskapet og brannvesenet sikret brygga igjen. Det var et lite stykke jobb kan du si. Redigert 27.November.2011 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 27.November.2011 Link til dette innlegget Svart 27.November.2011 En del presenninger i havna her som har fått en flyvetur, og noen opplagsstativ som har fått juling. Jeg har båten liggende bak mange andre, så ligger godt i le. Har ikke engang stroppa fast presenningen, da jeg jobber ombord stort sett hver dag. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
littmild Svart 27.November.2011 Link til dette innlegget Svart 27.November.2011 Har hatt noen turer ned til bryggene, ikke så mye å melde her, jolla ligger i en liten vik skjermet for vinden, men likevel har en gangvei ut til brygga brukket av(pga høy vannstand regner jeg med. Ellers i havna var det bare en planke eller to som var revet vekk, og løftet på land en utrigger som hadde slitt seg. Båtene i hagen stod det fint til med, ikke en brett i presenningen engang Var også en tur på opplagsplassen til naboen, også der så alt bra ut, så her har det ikke tatt så hardt. Hører at strømmen har gått noen steder i distriktet, her har det foreløpig bare vært litt "blinking". Egentlig greit med sånt vær syns jeg, trives godt med å rusle rundt å se på egne og naboers båter Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
-stig- Svart 27.November.2011 Link til dette innlegget Svart 27.November.2011 Vi ligger inne i Jekteviken, Bergen, og måtte jaggu fyre opp litt thrustere for å holde oss inntil kaia under de verste kastene idag. første gang jeg har vært med på sjøgang inne i havna her toppet kastene seg på 59-60knop. frisk høstvær Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 27.November.2011 Link til dette innlegget Svart 27.November.2011 Jeg har vært ute på D5LA-praksistur denne helgen, vi gikk fra Stavanger til Austevoll igår og kom hjem igjen idag. Jo, det blåste saktens i perioder, men det var ikke på langt nær så ille som avisene og media skriker om. Ombord på POSEIDON II var fem kursdeltagere som skiftet på med navigasjon, styring og utkikk, og det var såvisst ikke alltid like enkelt å holde stø kurs i de verste vindkastene, men alt i alt ble det en kjempeartig og lærerik helg! En av kursdeltagerne fotograferte flittig og han sendte meg nettopp et flott bilde av slepebåten BB COASTER som vi møtte på Slettå, like nord for Haugesund. Det ble som man ser noe skvett på vinduene, men det fikser man med en ferksvannsslange når turen er unnagjort. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
BØstrøm Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Var ute med min seilbåt på 37 fot, og hadde selskap av en praktisk, men lite sjøvant dame. Hun frydet seg når vi seilte nedover oslofjorden på fredag. 7 knop bare på forseilet. Når det begynte å skumre var vi ved Missingene, en havn som erfaringsmessig gir godt med ly for de fleste vindretninger. Det var imidlertid så mye svell inne ved brygga, at endel av fenderlista ble revet av når vi gikk inntil, og jeg besluttet å legge meg på bøya midt i havna. Vel fortøyd der ble jeg klar over at hunden min hadde hoppet iland, og ville hente henne med gummibåten. Da blir det med tau i båten sa hun som var med. Dette fnøs jeg av, og syntes det var udramatisk å kjøre de 50 meterne inne i havna. Startet lettbåten, og knøt løs. I neste øyeblikk stoppet motoren, og jeg drev fort mot land. Da jeg skulle gripe til årene, så jeg at Berit hadde tatt den ene, og jeg fikk såvidt styrt mot en fjellhylle som sjøen satte meg oppå. Jeg gikk tørrskodd iland, og dro gummibåten ytterligere opp i en fjellsprekk. Hunden var kjempefornøyd, og jeg måtte tilbake til båten. Lettere sagt enn gjort. Helt umulig med en åre. Fomlet etter mobiltelefonen, som selvsagt lå igjen ombord. Dette skulle visst ingen ende ta. Jeg ropte "fender og tau" av all kraft, men hørte ikke noe tilbake. Bare Berits brøl fra vestsiden av Missinghavna. Gode råd var dyre. Skulle jeg sitte der og vente i 16 timer på dagslys? Hun som var igjen ombord visste ikke engang hvor tauverket var. Svømme ut til båten? Ville jeg klare det? Ikke så mange meter, men greit med motstrøm, kaldt i vannet,og endel sjø inne ved land der jeg satt. Med eller uten klær? Det er flyteelement i seiljakka, så jeg besluttet å hive meg utpå med klærne på. Det var utrolig tungt å svømme med denne jakka (prøv det i kontrollerte former). Det tok meg minst 5 min å kave meg frem til båten, selvom det ikke var så forferdelig mange meter. Tipper en 50-60meter. Vel fremme fikk jeg tak i ett tau som hang over rekka, og det var såvidt jeg greide å påkalle meg oppmerksomheten til hun som var ombord. Jeg haddde aldri klart å dra meg opp uten badeleider. Kom ombord, vrengte av meg tøyet, og tok en varm dusj. Nå hadde jeg både gummibåt og hund på land. Snakket med redningskøyta og Tjøme, men det ble til å vente. Gjesten min var blitt sjøsyk av å ligge ved bøya, så det var ikke så mange lyspunkter. Hunden bjeffet og ulte fra land i dypt savn etter "flokken sin". Etter 2 - 3 timer hørtes noen dunk. Hva var det? Fra tanken? Var det bunn? Grep lommelykta og sprang opp på dekk. Alt vel ved bøya, og på begge sider av båten. Bak båten, like forkommen som meg noen timer før, kavet hunden ved badeleideren. Hun ble dratt ombord, og vi satte raskt kursen for Hankø. Resten av kvelden var upåklagelig. Glad det gikk så bra. Lærte mye av dette. Små marginer man har når noe skjer, spesielt vinterstid, og med dårlig vær. Nå gjenstår det bare å få hentet gummibåten. Sitér dette innlegget Link to post
M4gnus Svart 28.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 BØstrøm, må si det var interessant å lese historien din! Vell skrevet også.. Høres ut som om du har hatt en spennende helg, vertfall mere enn meg som har logge på sofan å hørt på konstant brøling. Fin start på dagen med den historien, og utrolig att den hunden tok en sjanse som det, hadde ikke du våkna av dunkinga hadde du nokk ikke funne den igjen.. Får håpe du får med deg dama på ny båttur neste helg eller til våren igjen! Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 I Asker rulla det litt rundt. http://www.budstikka.no/nyheter/bater-veltet-og-brygge-losnet-i-leangbukta-1.6632953 Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Hjemme på Fannrem,5 mil sør for Trondheim var det bare lit ekstra vind i kastene. Ute på hytta vår ved Taftøysundet, var det lit mere vind men det var i hovedsak storfloa som var hovedproblemet, sjøen gikk over moloen så fingrusen på toppen forsvant. Landgangen gikk oppover men gjorde ingen skader. Ellers er bryggeanlegget fra Ørsta dimensjonert for storm og SW er den retningen som er best. Så vi er forskåna for dem verste stormene om dem ikke kommer fra NW. I følge vindmåleren på AIS var det bare rundt 36 knops vind i Trondheimsleia, men på Sør Hitra og utafor Smøla var det 40-45. Utafor Smøla og Frøya var det over 50. det var ca 20 cm igjen på naustbrua før vannet kom inn, så Askeladden stod tørt og fint innendørs Hurtigbåtene fra Trondheim til Kristiansund ble instilt. Gamlenaustet til grunneieren var vi lit bekymra for! men det har jo stått i 100 år og kommer nok til å stå lit til. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
tuffff Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Berit laget nydelig stekte andebryst i går kveld. Ellers satt hun stort sett og broderte julekalender til et av barnebarna i går. Det gikk stille og rolig for seg. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
M4gnus Svart 28.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Berit laget nydelig stekte andebryst i går kveld. Ellers satt hun stort sett og broderte julekalender til et av barnebarna i går. Det gikk stille og rolig for seg. Hahahahaahah! den var god tuffff xD Morsom du :)) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Båten velta i krybba. Og hadde du hatt presenningen løst på båten holdt nede med vekter hadde den blåst av og båten hadde vært uskadd. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 (redigert) hmm, har festa presenningen slik som Møkkalasset har. Men jeg har 3 stk 2-4 festet under fenderlista på hver side og ned til bakken fremfor støtte under. Står støtt som pokker. Redigert 28.November.2011 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
MajorAndy Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Jeg ved ikke om det var Berit eller hendes lillesøster, men søndag var det usædvanligt blæsende hernede i sydhavet. Vi havde vindstød af orkanstyrke og vandet blev presset ned i Øresund. Min båd står heldigvis på land inde i en hal og det var jeg glad for da jeg ved 22-tiden var nede på havnen for at inspicere: Vandet stod op til bryggekanten og det var ganske umuligt at komme ud til min bådplads på grund af vand og enorme mængder søsprøjt der kom over den nordvendte mole. Overalt så man det flakkende lys fra lommelygterne hos de folk, der panisk arbejdede på at sikre deres både med ekstra fortøjninger eller som skulle slække ud for at hindre at de knækkede i højvandet. Det var en surreel oplevelse og jeg tager ned igen for at bese skaderne i eftermidag. der må helt sikket være indtil flere både, der er blevet voldsomt skadede. jeg så i hvert fald to mindre joller, der var sunket. Men det virker som om det især er de mindre både på under 12-15 fod, der er i farezonen. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Lenge siden jeg har opplevd slik vind som i går, frådende hav og enorme bølger i stormen/ orkanen. Fascinerende og skremmende. Men jeg er sjeleglad for at båten er trygt plassert innendørs. Definitivt en bekymring mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Og hadde du hatt presenningen løst på båten holdt nede med vekter hadde den blåst av og båten hadde vært uskadd. Det blir bare antagelser. Jeg har konstatert at det er en av labbene til krybba som har knekt. Hvis det ikke hadde skjedd så ville nok båten ha stått ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Jo, det blåste saktens i perioder, men det var ikke på langt nær så ille som avisene og media skriker om. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Ved Kristiansand blåste det stort sett sterk kuling, m. liten storm i kastene. Var ikke spesielt ekstremt, en del sjø, men siden vinden var så vestlig slapp vi "billig" kontra samme vindsyrke i fra syd- sydost. (Høyeste vindstyrke på Paulen værstasjon var ca 21 m/s når jeg sjekket i går ettermiddag) Det var på vestsiden av "neset" og nordover at vinden virkelig tok. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Var frisk nok her men så mye skade har jeg ikke hørt om. Tilhengeren min blåste på sjøen så den har nok sett sine beste dager nå. Antar Poseidon, som enkelte ganger tidligere, også gikk Hiskahavet hvis slingring på Sletta ble ikke ble nok Trist med alle som kom vekk i uværet. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 den ommøblerte på terassen og trekket til grillen var jeg redd for ble observert i et annet fylke, borte vekk er den.. ;) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
NilsPils Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 BØstrøm. Tøft å gå til Missingen i det været. Bra at du og hunden greide dere bra. Ser at du dro til Hankø etterpå. Regner med at du dro inn i Hankøkilen hvor jeg har Saowanee liggende. Hvordan var forholdene der? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Seilaren Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Jo, det blåste saktens i perioder, men det var ikke på langt nær så ille som avisene og media skriker om. Ikke glem at uværet i går tok 4 menneskeliv. Vinden i går var mer enn vi kan skryte av er vanlig, selv på vestlandet. Når tau-ferjene ikke klarer å gå til land og boknafjordsambandet bli kansellert - ja da blåser det kraftig. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Mulligan Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Seilbåtvelt. Masta på og løse støtter. Regninga bør deles mellom han som satte fra seg båten med masta på og produsenten av støttene. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Reiste en tur til havna idag, og der så alt ut til å ha gått bra. Ingen båter hadde veltet selv om 99% av seilbåtene på land står med mastene oppe. Noen få presenninger hadde imidlertid løsnet og blafret i vinden. Alt var OK med min båt. Men det var da en som hadde fått hard medfart, og det var neppe av Berit! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.