Jump to content

Båter knuses mot bryggene i Dolviken Bergen - Rykk ut båteiere!

Bergen dørk

Recommended Posts

Ser de advarer mot dårlig vær på sørlandet i kveld. Jeg for min del har båten på land for vinteren, så det er ikke så mye mer å gjøre. Var nede og sjekket "teltet" i stad. Det går heldigvis bra så langt.

Men selv om det blåser frisk på sørlandet nå, så skal det vel noe til at det blir like ille som på vestlandet og nordover....

Når det stod på som verst fikk jeg ikke tatt bilder. Det var først når det spaknet litt og bølgene ikke slo så kraftig innover bryggen at vi turte å sikre den siste båten (som har fått store skader i skroget).

Det vi la raskt merke til var at den bryggen min båt ligger på (trygt nok innerst - mye verre 30 meter lenger ute, selv om det også var merkbart i min bås), var forskjøvet ganske mye og lå i en unaturlig vinkel.

Her ser en at seilbåtene ytterst nesten (1 m klaring ca kl 16) er borti neste bryggeutstikker.

imag0288.jpg

Et oversiktbilde viser også hvordan bryggen har beveget seg til høyre og at det kan være en viss frykt for at den kan ryke om vinden fortsetter å stå på som den har gjort fra ca kl 14 til 16. Sotraboen er delvis stengt grunnet 25 m/s vind.

imag0289.jpg

Har dessverre ikke bilder fra når det stod på som verst.

Vi våget oss fram helt ytterst og tok bilde av en av seilbåtene som på det første bildet er nesten borti nabobryggen - her er det selvsagt vanligvis gode klaring(som nevnt var vi redd for at bryggen skulle ryke når som helst):

imag0301.jpg

Det var gitt råd om å evakuere båter, men det er ikke store muligheten for det når bryggen har fått en slik slagside. Så her er det bare å håpe på det beste.

Det er meldt avtagende til frisk bris 9 m/s nå om kort tid. Vi får håpe det blir slik.

Lagt til: Her er det et bilde tatt av ytterste utstikker (der Skipper Worse ligger), der en ser hvordan bølgene slår innover (litt på avstand) bryggen og en trebåt som er meget utsatt.

imag0303.jpg

Den store båten til venstre var også nokså utsatt, men eier og mannskap var ombord og de vurderte nok å kappe fortøyninger og gi full gass aktover og evakuere, uten at jeg vet hvordan det gikk.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Det ser litt verre ut enn det er. Det er ofte like sterk vind som dette nå på høsten og gjennom vinteren. På slike vindfulle dager blir vi søkkvåt fra livet og ned bare på å gå halvveis ut på bryggen og tilbake. I dag da jeg var nede (det var mens brannvesenet var der) var det mye hiv og kast i båtene og godt rykk i fortøyningene, men ikke dramatisk. De valgte å surre en utligger ved 45-foteren til venstre i bildet for sikkerhets skyld, fordi festet lå litt dumt, ellers var det ikke mye å bemerke på min brygge.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Det var nok et hakk verre på bryggen ved siden av og det var helst mindre båter som var utsatt. Bølgene og vinden medførte at flere båter fikk slitt rett av fortøyningene. Imidlertid så har jeg sett langt mer robuste og bedre fortøyninger, ja. Og bryggen er forskjøvet slik at det for øyeblikket ikke er mulig for mange båteiere å komme ut med båten.

Iflg Windfinder for Flesland var det en peak ca kl 14 på bortimot 28 m/s og noe mindre kl 15.30. Jeg kom ned ca kl 14 og opplevde det som heftig og ville først og fremst at båteiere måtte komme nedom for å sikre båtene sine. Tror imidlertid mange har forberedt dette godt (selv om en er prisgitt bryggen) og andre har tydeligvis rent generelt noe å gå på når det gjelder fortøyningens kunst.

Slik det var i dag har jeg iallefall ikke sett Dolviken de siste 4 år, selv om jeg vet at det har vært heftig også tidligere.

mvh Bergen Dørk

Det var i overkant, ja -- det var godt synlig oppe fra Grimstadveien, med de mengder vann som ble stuvet inn sørover så er det godt gjort av bryggene å "holde igjen". Det er sikkert et feste som har slitnet på bryggen som sleit seg, jeg tror det er ganske slitasjeutsatt i festet mellom kjetting og brygge. Og mest slitasje ytterst, på grunn av alle som er på travel vei inn igjen for å hente vettet de la igjen da de reiste ut ... rolleyes.gif

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Var ute på Os seilforening og såg etter min båt. Den ligger litt åpen mot nord på Strøno. (litt som Dolviken)

Ytterste uteligger på min brygge hadde slitt seg fra bryggen men hang fast i båten. Varslet havnesjefen som hadde allerede fått det med seg. Hos min båt hadde innfestningen til sprayhood slitt seg slik at den kollapset. Ellers var det noen presseninger som var blåst vekk - men såg ellers greit ut (på min brygge iallefall).

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Hei

Normalt kan man gjøre litt mer enn å sette sin lit til brygga.

Hvis etpar større båter starter opp og lar båten gå for passende maskin mot vinden vil de være til positiv hjelp for brygga istedenfor det motsatte.

Etpar seilbåter ytterst på ei slik brygge har godt vindfang og litt aktiv hjelp fra båtene kunne kanskje vært det som berget situasjonen.

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...